5205
Sök

740 GLT -90 tvärdog! Idéer???????

2 035 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Hej!

För två dagar sen började bilen gå illa på tomgång, blurrade vid lite gaspådrag och luktade väldigt mycket bensin.

idag tvärdog bilen. det lät som någonting lossnade eller skramlade till under motorn. inget ramlade ner på vägen.

trodde helt på kamremmen först pga at det är bara startmotorn som går runt. (tror jag) har iallafall kollat att kamremmen sitter där så den är det inte. skuren soppapump??

motorn hostar ens inte när jag vrider på nyckeln.

vad kan det var för fel??

tacksam för svar!

mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

3 650 Inlägg
21 april 2008
Den startar alltså inte längre? Jag tror att de e din bränslepump under bilen som gett upp

2 035 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
okej! ja kanske är det pumpen. det lät ju som om något skramlade till under bilen.

någon annan med idéer??

tror helle rinte att motorn går runt. lät inte som det.

Biljudsveteran sen 1984!

812 Inlägg
21 april 2008
kolla så drevet nere på veven är hel som driver kam remen..  har varit med om att den krysskilen innanför dör har gått under körning å gick mysko på tom gången

man lever bara en gång..

210 Inlägg
21 april 2008
Kan svänghjulet ha släppt!? Går motorn runt eller bara startmotorn? Ganska ovanligt att svänghjulet släpper, men gör de det så låter det som du beskriver det.

Lycka till!

RWD forever & ever!

2 035 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
ja jag får kolla det där med remmen ändå!  menar du/ni att remskivan på veven kan ha lossnat elller att krysskilen i ljulet gått sönder?? något sådant kanske??

får kolla imorgon vad det är om jag hinner!
tack för svar!!

mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
21 april 2008
DJ_V8_BMW skrev:
Kan svänghjulet ha släppt!? Går motorn runt eller bara startmotorn? Ganska ovanligt att svänghjulet släpper, men gör de det så låter det som du beskriver det.

Lycka till!

Min pollare har lyckats me de två gånger på sin taunus lol....kan låta troligt när de är en givare som kollar om motorn går runt eller ej....

2 035 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
men motorn går EJ runt. endast startmotorn går.

startmotorn drar väl runt "kransen" i växellådan? kan det ha hänt något där?????

mvh!

Biljudsveteran sen 1984!

812 Inlägg
24 april 2008
byt start motor!! solinoiden är nog paj tror ja med den beskrivningen du ser..  snurrar starten fort som fan då är de nog starten som är paj

man lever bara en gång..

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
24 april 2008
Lägg i växel o vrid på startmotorn, går bilen framåt men inga maskin så har nog svänghjulet lossnat....

Driifter;)
1 630 Inlägg
24 april 2008
om startmotorn pajjar dör ju inte bilen när man kör?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

2 035 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
nu så har jag kollat och börjat meka lite.

så här ligger det till:

kamremsdrevet snurrar som det ska när jag drar runt remskivan till generatorn mm.

där kamremmen går runt kamremsdrevet har remmen inga taggar kvar.

och det måste väl bero på att remmen har hoppat så kammarna har ställt sig fel som gjort att bilen dog.
någon ventil måste har slått i kolven som gör att inte kammarna går att dra runt mer än ett halvt varv.

ett utan tändstiftshålen var fyllda med olja, men tändstiftet satt fortfarande som det skulle.

spricka eller packning?? var sitter dödpunkten till veven??   och hur får man bort kamremmen?? alltså hur släpper man på remspännaren??

så vad tror ni om det? vad kan man göra ??

mvh / /ANders

Biljudsveteran sen 1984!

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 juni 2008
Körde kamremsras på min gamla GLT, å de var ingen vacker syn... 11 ventilar åt helvete, totalt kompressionslös så de lät som att de bara var startmotorn som gick... jag köpte då en nyrenoverad topp från en skrot för 6000kr... tro ventilarna kostade runt 350kr på mekonomen, så de kostar några kronor att renovera med, men lycka till iaf...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

365 Inlägg
7 juni 2008
Kolla ifall du får soppa fram till motorn överhuvudtaget.

Får du soppa fram till motorn, kolla ändå pumpen som sitter under förarstolen så den går igång som den ska.

Går den inte igång, kolla reläet till pumpen , sitter till vänster bland reläerna vid säkringsboxen.
Sprätta av höljet och se ifall det har blivit överhettat.
Har reläet inte gått varmt, och pumpen under stolen inte startar, byt pumpen.

Lycka till smile
Senast redigerat av Winterdrift (7 juni 2008)

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

2 035 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
läs mitt senaste inlägg och förklara hur bensinpumpen kan ha något med mitt problem att göra???

men jag behöver hjälp med detta:

spricka eller packning?? var sitter dödpunkten till veven??   och hur får man bort kamremmen?? alltså hur släpper man på remspännaren??

mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
8 juni 2008
Remspännaren sitter med en mutter som du skruvar upp sen drar du i kamremmen så spännaren åker ut o så skruvar du fast mutter igen, så e de på min 8 ventilare vet ej om de e samma på 16 ventilarna...

2 035 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
http://geting.se/viewimage.php?image=10 … C00162.JPG

där har du en bild på hur remmen går och på hur remspännaren ser ut.

remspännaren är ju den över den stora remskivan. men hur den funkar fattar jag inte.

var sitter dödpunkten till veven??   

mvh!!

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
någon som vet?? nån som har en volvo??

Biljudsveteran sen 1984!

204 Inlägg
11 juni 2008
här är en lite skiss=)
http://pici.se/thumbs/t_wCvIHAdOF.gif
Senast redigerat av Fr3ddan (11 juni 2008)

2 035 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
ja tack så mycket för bilden! nu så vet jag hur man gör! fin tång du hade målat dit.!!

mvh !!

Biljudsveteran sen 1984!

Sök