Pinsamt men sant! För mycket motorolja.

q4
21 april 2008 · 72 Inlägg

Hej alla glada! Jag lyckades idag på något jävla sätt hälla i för mycket olja i motorn. Det är inte mycket men ändå över max. Vad händer? Är det farligt för motorn? Om det är det hur får ja ut olja?
Skäms över att skriva men gjort är gjort så jag behöver inge uppläxning av någon smart person smile.
Tack på förhand/yosef

Wezzli Sidledesförare
21 april 2008 · 268 Inlägg

Skruva ur oljepluggen och töm ur lite och kolla igen

Man vet aldrig, före man vet
q4
21 april 2008 · 72 Inlägg

Snacka om att idiotförklara sig själv! tänkte inte så långt. Tack för snabbt svar! Men är det farligt då med för mycket ollja?

twin_cam Smålänning
21 april 2008 · 7 877 Inlägg

Beror på hur mycket för mycket. En halv centimeter eller så gör inget större sålänge inte vevhusventilationen är täppt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
q4
21 april 2008 · 72 Inlägg

twin_cam skrev:
Beror på hur mycket för mycket. En halv centimeter eller så gör inget större sålänge inte vevhusventilationen är täppt.

Ok har inte kollat exakt men tror inte det är mer än en halv centimeter. Kan det bli dyrt om det skulle va mer?

sonab
21 april 2008 · 96 Inlägg

altenativ 2 sug ut via oljestickanhålet.

Hur allvarligt det är för motorn beror på hur mycket du hällde i över max. Kan leda till läckage vid till exempel vevaxeltätningarna

edit: var lite sen...

Senast redigerat av sonab (21 april 2008)

fish Allfixare
21 april 2008 · 1 475 Inlägg

ja. en halv centimeter är oxå för mycket... har du för mycket olja i så skuter du ev någon packbox. och då rinner oljan ur där, och vipps du har en slut motor. någon mm över max går väl men mer än så skulle inte jag riskera iaf. dra ur oljepluggen å ta ur 3-4 dl sen kollar du igen.

Senast redigerat av fish (21 april 2008)

q4
21 april 2008 · 72 Inlägg

fish skrev:
ja. en halv centimeter är oxå för mycket... har du för mycket olja i så skuter du ev någon packbox. och du rinner oljan ur där, och vipps du har en skut motor. någon mm över max går väl men mer än så skulle inte jag riskera iaf. dra ur oljepluggen å ta ur 3-4 dl sen kollar du igen.

OK! Ja jag håller mig på den säkra sidan ja tappar ut lite! Tack för alla svar!

bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
21 april 2008 · 366 Inlägg

q4 skrev:
Snacka om att idiotförklara sig själv! tänkte inte så långt. Tack för snabbt svar! Men är det farligt då med för mycket ollja?

Man kan inte alltid vara smart och duktig cool hahah

q4
21 april 2008 · 72 Inlägg

bmw pure power skrev:

q4 skrev:
Snacka om att idiotförklara sig själv! tänkte inte så långt. Tack för snabbt svar! Men är det farligt då med för mycket ollja?

Man kan inte alltid vara smart och duktig cool hahah

Haha ne, även solen har fläckar har jag hört wink

BBAD Utbildad hobbymekare
22 april 2008 · 1 125 Inlägg

sånt som händer.

En kompis till mig skulle fylla olja i sin å han fylde hela motorn

han trodde man skulle se genom påfylningshålet när det var fullt,
killen på macken började undra efter att han har köpt 4 dunkar olja tonguebig_smilelol

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
VictorW Medlem 34530
22 april 2008 · 908 Inlägg

BBAD skrev:
sånt som händer.

En kompis till mig skulle fylla olja i sin å han fylde hela motorn

han trodde man skulle se genom påfylningshålet när det var fullt,
killen på macken började undra efter att han har köpt 4 dunkar olja tonguebig_smilelol

lollollol

Är det honom OKQ8 har anlitat till sin reklam för deras GDS stationer ???

(lite OT men kunde inte låta bli wink )

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
removal PULVERLACKERAR
22 april 2008 · 605 Inlägg

Töm motorn på olja och köp en olja som håller vad den lovar...du kan köra 200mil med oks olja sen håller den inte kraven mer..men det kostar ju en slant med kvalite...Men till frågan..för att vara säker så tömmer du ut lite så klart....men skiter du i det så får du ju se vad som händer...bra lr dåligt blir det ju-...

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
BBAD Utbildad hobbymekare
22 april 2008 · 1 125 Inlägg

VictorW skrev:

BBAD skrev:
sånt som händer.

En kompis till mig skulle fylla olja i sin å han fylde hela motorn

han trodde man skulle se genom påfylningshålet när det var fullt,
killen på macken började undra efter att han har köpt 4 dunkar olja tonguebig_smilelol

lollollol

Är det honom OKQ8 har anlitat till sin reklam för deras GDS stationer ???

(lite OT men kunde inte låta bli wink )

nja men inte långt ifrån alls... förövrigt så vet han int skillnad på en skiftnyckel och en mejsel lol

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang