bmw 525 e34 kokar

carlssons
29 april 2008 · 3 Inlägg

Tjena. Min 525 från 95 (vanos-motorn) vill koka för mig när jag ligger och kör långa sträckor. statskörning går bra, men inte att ligga på konstant vavtal.
Jag har testat med vaacum-pump för att få ur luften ur kylsystemet, men någonstans läckte luften in, för att pumpen fick aldrig ner trycket nog mycket...
Kan det vara topp-packningen som har pajat?
Har hört att dom kan göra det på dom här motorerna (M50B25)..
Tacksam för nått klokt svar!!
//Johan

BMW 320i (2003)
Volvo_Mannen Volvoskadad
29 april 2008 · 6 017 Inlägg

problem med termostaten?

Jonas
M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
29 april 2008 · 255 Inlägg

kolla även vattenpumpen ett vanligt fel då orginal har ett skovellhjul av plast som spricker i axeln ,nya pumparna är helt i metal och håller mkt bättre

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
Jeebz
29 april 2008 · 542 Inlägg

Troligen vattenpumpen. Polaren hade liknande fel på sin 525 e39 och då va det vattenpumpen.

BBAD Utbildad hobbymekare
29 april 2008 · 1 125 Inlägg

M3Tim skrev:
kolla även vattenpumpen ett vanligt fel då orginal har ett skovellhjul av plast som spricker i axeln ,nya pumparna är helt i metal och håller mkt bättre

vet fler som har haft det felet på sina

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Darkie dARKiE
29 april 2008 · 5 031 Inlägg

kolla även så termostaten sköter sitt jobb.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
carlssons
4 maj 2008 · 3 Inlägg

tackar för tipsen:) jag har bytt termostat, men jag ska kolla vatten pumpen..!

BMW 320i (2003)
tobee
5 maj 2008 · 735 Inlägg

Vi bytte vattenpumpen på vår M50B25 efter att den betett sig precis på det sättet

groze
5 maj 2008 · 564 Inlägg

Tror också vattenpumpen. Toppackningen var vanligare på förra motormodellen. (M20B25)

Drar den någon kylarvätska? Alltså om det försvinner hur behållaren?

Undvik så mycket du kan att köra tills den kokar. Stanna så fort mätaren rör sig över mittensträcket. Risken är annars stor att du skadar toppen.

Mvh Johan

E-30
5 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Det låter på din beskrivning som att vattenpumpens skovelhjul gått sönder i småbitar. Men vad som förvånar mig är att motorn kokar på högre hastigheter? medans den ej kokar i låg fart? egentligen så borde det väl vara helt tvärt om? big_smile

En annan orsak kan vara luft i systemet, kan vara riktigt svårt att få ut allt.

Vad det sedan gäller toppen, så har den förmodligen gjort sitt. Upprepade kokningar sätter sina tydliga spår i toppen, den blir skev för att sedan spricka. Vilket den förmodligen redan gjort eftersom vaccumtrycket ej funkar. (den läcker från sprickan i toppen, eller dess packning)

För att slippa att göra om jobbet två gånger: Så se till att "PLANA" den nya toppen innan montering. wink
Och så glöm ej att LUFTA-LUFTA-LUFTA. Låt ej ens tempmätarenålen komma i närheten av rött. Annars är det snart samma visa igen.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
carlssons
6 maj 2008 · 3 Inlägg

tackar för fina råd... jag skruvade isär den i helgen och fick bekräftat att packningen hade pajat. så nu har jag planat och ska på med den igen.. hoppas att vattenpumpen är hel då.
Jag har inte låtit den koka någon gång, men den har varit bra nära några gånger... hoppas att det ordnar sig nu iaf. tackar för alla tips;)

BMW 320i (2003)
M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
6 maj 2008 · 255 Inlägg

carlssons skrev:
tackar för fina råd... jag skruvade isär den i helgen och fick bekräftat att packningen hade pajat. så nu har jag planat och ska på med den igen.. hoppas att vattenpumpen är hel då.
Jag har inte låtit den koka någon gång, men den har varit bra nära några gånger... hoppas att det ordnar sig nu iaf. tackar för alla tips;)

byt pumpen ändå  när du ändå håller på är det en orginal pump så är det bara en tidsfråga innan den ger upp

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang