4362
Sök

vilken topp och kam skall jag ha

ARREST ME! I'm a street racer
22 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#1
jag har en volvo 740 gle men jag undrar en sak skall jag ha 531 topp eller vilken är bäst och vilken kam skall jag ha???

Volvo S40 T4 X-treme

Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 januari 2006
#2
ja 531 är den bästa 8ventilers toppen, jag kör med K-kam och tycker de funkar bra. kamvalet beror ju lite på om du vill ha botten drag lr toppeffekt lr lite av båda

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

51 Inlägg
11 januari 2006
#3
Tjow, såg att ni snacka lite kamar, kan lika gärna fråga om nån kan lite, har en R-kam i B20, vad gör det för skillnad med den mot orginal, och rent effektmässigt nån skillnad eller? /=


10 287 Inlägg
11 januari 2006
#4
Hmmm...hade du inte redan en tråd med denna fråga? Då är det inte snyggt att kapa en annan tråd.

Ring KG-trimning tex och fråga.

Göran
Moderator


Blazter_6 skrev:
Tjow, såg att ni snacka lite kamar, kan lika gärna fråga om nån kan lite, har en R-kam i B20, vad gör det för skillnad med den mot orginal, och rent effektmässigt nån skillnad eller? /=

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 januari 2006
#5
Blazter_6 skrev:
Tjow, såg att ni snacka lite kamar, kan lika gärna fråga om nån kan lite, har en R-kam i B20, vad gör det för skillnad med den mot orginal, och rent effektmässigt nån skillnad eller? /=

De kan ja inte svara på men sök lite på google så borde du hitta info. eller som sharky sa, ring till KG.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

ARREST ME! I'm a street racer
22 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#6
jag vill ha litte av båda skall jag ha en 531 topp med k-kam då???

Volvo S40 T4 X-treme

404 Inlägg
11 januari 2006
#7
Bästa tipset är nog att gå in och fråga på
http://svenskavolvo240klubben.se/
Finns bra nog mycket mer folk där som kan sina kammar


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
ARREST ME! I'm a street racer
22 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
#9
vx-3 kam har jag aldrig hört förut...

Volvo S40 T4 X-treme

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 januari 2006
#10
VX-3 är den näst vassaste volvo original kam som finns, svåra att få tag i...


10 287 Inlägg
13 januari 2006
#11
Nja....

Det finns art.nummer på dom så det är bara att åka in på Volvo och handla.

/Göran

Xoff skrev:
VX-3 är den näst vassaste volvo original kam som finns, svåra att få tag i...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

51 Inlägg
13 januari 2006
#12
Bästa kammen att ha till B20 då som funkar bra med enkel förgasare?  roll
Har R-kam nu och den suger med enkel knasare på hmm


ARREST ME! I'm a street racer
22 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#13
kan man beställa en vx-3 kam på volvo till b230????

Volvo S40 T4 X-treme

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 januari 2006
#14
Kan det verkligen stämma att vx3 e så jäkla vass??...ja trodde typ den var en modernare variant av A-kam, eftersom den vx3 jag har plockade jag ifrån morsans 940GL original B230E. 531topp

Och eftersom man hör det sägas att på en 240turbo (B21ET) får man bra resultat om man monterar en A-kam eller vx3... Eftersom man säger så, borde dom inte vara rätt lika då??

Jag vet inte, bara funderade lite =P


Avstängd
138 Inlägg
13 januari 2006
#15
Har en H - kam att sälja,,för den som vill ha värre saker än vx-3, funkar MKT bra på std motor...
Har provat båda ...vet du inte vad h e... tanka o kör... vassaste originalkammen volvo gjort med uttag för förelaren i bakkant så att den passar 76-98 års volvo...

även en k kam utan spår me att sälja...

Mvh Richard...

ARREST ME! I'm a street racer
22 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
#16
så jag skall ha en 531 topp med k-kam då?

Volvo S40 T4 X-treme

10 287 Inlägg
14 januari 2006
#17
VX3 är inte speciellt vass. H-kam är vassare i så fall. Men man vill för guds skull inte ha vassa sugmotorkammar med en massa overlap i en turbomaskin.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

692 Inlägg
14 januari 2006
#18
Hur många hästar ger det om man slänger på en k-kam och allt vad det heter?


lånar tråden om det är lungt.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
14 januari 2006
#19
VX har en lyfthöjd på in/ut på 11,37/10,65mm Duration: 245,4°/236,2°

GT-6 har 12.5mm, Duration: 312°

H har 12mm

A har 10.5
Senast redigerat av Xoff (14 januari 2006)


Jajjemen!
1 512 Inlägg
14 januari 2006
#20
Xoff skrev:
VX har en lyfthöjd på in/ut på 11,37/10,65mm Duration: 245,4°/236,2°

GT-6 har 12.5mm, Duration: 312°

H har 12mm

A har 10.5

När du ändå är igång kan ja tillägga lite smile


K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)

H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)

A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)

VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut

VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)

hoppas de kan hjälpa nån iaf.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.


Sök