4917
Sök

Laga grenrör??

385 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Tjena!
Köpte ny bil för några dagar sedan (Hondan) och det visade sig att det var en spricka i grenröret. Trodde först att det bara var avgasröret men det var det tyvärr inte...
Undrar nu om man kan laga det på nåt vis? Funkar det att svetsa?

Eller man kan köpa nytt? Problemet är att det verkar som att grenröret sitter ihop med katalysatorn, och då blir det genast mycket dyrare om man ska köpa det. Eller det sitter kanske inte ens ihop?
Hur som helst så skulle jag behöva lite tips smile Vad göra??

// Mathias.

1 661 Inlägg
30 april 2008
En spricka borde inte vara några problem att svetsa. Lägg upp bild så kan du få ett bra svar.
mvh

1 417 Inlägg
30 april 2008
ja, det går att svetsa.
min gissning är att förvärma, och svetsa med pinne.

385 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Jo men risken är väl att grenröret blir snett om man svetsar? Och om det nu skulle bli bra, hur länge håller det sen? Man kanske måsta köpa nytt senare ändå..?? Eller?? Tackar för svar iaf! smile

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
30 april 2008
Svetsa med pinne så ska det gå bra, finns olika pinnar så kolla upp så det görs med rätt pinne men själv vet jag inte vilken man ska ha.
Jobbarkompisen berättade att han hade en Alfa en gång i tiden som han svetsade grenröret på med pinne och den gick många hårda mil på bana utan att spricka igen.

Tror inte grenröret blir snett och om det skulle bli det är det lätt att plana det lilla som kanske blir.

- Time Attack -

1 417 Inlägg
30 april 2008
jag tvivlar på att det slår sig.
Det är ju gjort för att klara mycket värme.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 april 2008
Kör bilen så den är ordentligt varm. Förvärm sedan ännu mer med gassvets och sen på med pinne eller väldigt brutalt med mag...
Fördelen med att varmköra den är att punktvärmen inte blir lika stor...

385 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Okej. Jag tackar så mkt för svaren smile Då ska jag bara hitta någon som kan svetsa tongue

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 april 2008
KG skrev:
Okej. Jag tackar så mkt för svaren smile Då ska jag bara hitta någon som kan svetsa tongue

Någon som KAN svetsa, inte någon som "har svetsat lite innan"....

385 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
KG skrev:

Någon som KAN svetsa, inte någon som "har svetsat lite innan"....

Hehe jaa, ska det göras så ska det göras ordentligt smile

Sök