SNÄLLA SE HIT! Köpte bil från privatperson - motorhaveri efter 10 dagar! Hur gå tillväga??

Team-Adolfsson Gödseldräng
2 maj 2008 · 4 529 Inlägg

VictorW skrev:

E-30 skrev:

patrikhornfeldt skrev:
är inte spec haj på diesel motorer, men de lär väl ha bränsle pumpar som en bensinare, och utan ström lär de ju lägga av, eller? Isf skulle ju kolen i generatorn kunna vara slut som nån sa.

För övrigt, generatorn kan driva motorn utan batteri. De är bara frågan om hur de är kopplat som..
Batteriet har man för att kunna använda startmotorn och dylikt. Diverse minnen i bilen, centrallås osv..

Kör man motorn utan batteri, så finns det inget motstånd kvar, då kan generatorn bränna hela elektroniken. Har för mig att någon tidigare nämnde att generatorn kan ge upp till: 50volt & ännu mera. (utan anslutet batteri) big_smile

håller med E-30, kör aldrig en motor utan batteri. Då kommer du med all säkerhet att bränna upp all elektronik i bilen.

Åter tillbaka till felet, tycker oxå att det låter som att generatorn gett upp. Har ingen större erfarenhet at diselmotorer, men jag tror ju inte att de går att köra utan ström i batteriet big_smile

mvh
victor

har kört många många mil utan batteri i våran diesel
bara att låta den stå på tomgång och puttra när man går iväg nånstans ^^
och en nyare diesel stannar inte ifall man plocka bort batteriet
inte våran merca iallafall en 04a

supratjejen Toyaddict
2 maj 2008 · 241 Inlägg

Har du försökt starta bilen med startkablar kopplade till batterikablarna med batteriet frånkopplat.
Har varit med om två bilar (dock inga dieslar) som batteriet kortslutits på och då funkar inte bilen så länge batteriet är ikopplat!

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P
Pastorn
2 maj 2008 · 141 Inlägg

Om en privatperson köper bil eller något annat av en annan privat person så är det köplagen som gäller, INTE konsumentköplagen. Kan kanske vara till någon hjälp att läsa igenom den.

Bmw 325 e36 Turbo
AstraClub
2 maj 2008 · 109 Inlägg

Hej allihop! Tack för alla svar, uppskattas!

Han på den "lilla" verkstaden kunde troligen inte så mycket
så vi bogserade bilen till en riktigt VW verkstad. De skall felsöka
den och förhoppningsvis får jag resultatet på måndag.

Har lite frågor om någon skulle kunna svara på de...

Jag har provat med startkablar - utan resultat.
Jag har provat med att byta till ett nästan nytt batteri - utan resultat.

OM jag skulle ha försökt puttat igång bilen och trots det så skulle den inte
startat, kan man konstantera att det är motorn som har dött då eller?

Gjorde dock inte det då den "lille" mekanikern sa att man ej bör putta igång den.. av någon anledning.
Men som sagt: ""OM jag skulle ha försökt puttat igång bilen och trots det så skulle den inte
startat, kan man konstantera att det är motorn som har dött då eller?""

Tacksam för svar!!

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!
ekkin Skogenracing.com
2 maj 2008 · 309 Inlägg

"Motorn dött" - Finns väldigt mycket delar som de kan va fel på, men att nån stor del i motorn har gått låter inte troligt då du troligen skulle hört att nått gick åt skogen. Så det ska du nog inte oroa dig för smile
Det mest troliga är ett elfel.

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
bihfocus
2 maj 2008 ·

Är det inte kedja på en Diesel eller hur kan den brista isåfall om det är det som skulle vara felet inte för att man tror på det låter mest som alla andra säger något el fel eller startmotorn...

MrTurbo Better than God \o/
2 maj 2008 · 1 882 Inlägg

Bara för att en motor inte startar måste det inte vara "haveri".

Det är väl bara att vänta på vad verkstaden säger så får vi se vad som hänt. Innan dess är det väl ingen idé att sitta här och gissa.

Förra ägaren är bara ansvarig för fel denna kunnat veta om. Har något i motorn gett sig är det ju knappast troligt att han kunnat förutse detta och där med är han fri från skuld.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
AstraClub
2 maj 2008 · 109 Inlägg

Okej.. jo det är sant som du MrTurbo säger.. bara att vänta och se vad som verkstaden säger..

Men jag hörde varken något knäckas och  det luktade inte någonting heller..

Hoppas bara inte hela motorn gått åt helvete.. om så är fallet ( vilket det inte är, det inte får vara sad ) .. hur mycket kostar det att byta motor? 1,9 TDI 110 hk.. ngn som vet ungefär?

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!
Mido__
2 maj 2008 · 276 Inlägg

JAg håller med Ekkin det är antagligen ett elfel troligen nånting med tändsystemet..

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
mr_ryz
3 maj 2008 · 24 Inlägg

Tjena !

förstår din frustration .. min första bil jag köpte var en 760 , när jag hade hämtat den körde jag 1.5 mil , sen gick topplockspackningen , för en slang var torrsprucken ..

  sen visade de sig att den inte var skattad heller , (misstag av mig VET) men endå ..och idioten som jag köpte bilen av vägrade stå för nånting , dåå han ordagrant sa ; ungjäveln har bara haft körkort i ett halvår tror fan han har kört sönder bilen , de fattar ju vem som hellst !

vi pratade med konsumentrådgivningen å fan å hans moster , men de var bara till att le när vi senare bogserade bilen till skroten .. som TUR var kostade bilen "bara" 9 Lax , men endå surt , så ett tips , lite inte på nån här i världen , dubbelkolla alltid !

_Jacob_
3 maj 2008 · 263 Inlägg

ett problem med en del dieslar är ju att om det har blivit stopp i soppafiltret så bilen dött av att det har tagit slut diesel i cylindrarna så går dem inte igång om du inte luftar dem för det kan inte byggas nog med tryck för att få dieseln att expandera och trycka ner kolven.

Bjuuuu han!!
kolvas
3 maj 2008 · 4 001 Inlägg

AstraClub skrev:
Hej allihop! Tack för alla svar, uppskattas!

Han på den "lilla" verkstaden kunde troligen inte så mycket
så vi bogserade bilen till en riktigt VW verkstad. De skall felsöka
den och förhoppningsvis får jag resultatet på måndag.

Har lite frågor om någon skulle kunna svara på de...

Jag har provat med startkablar - utan resultat.
Jag har provat med att byta till ett nästan nytt batteri - utan resultat.

OM jag skulle ha försökt puttat igång bilen och trots det så skulle den inte
startat, kan man konstantera att det är motorn som har dött då eller?

Gjorde dock inte det då den "lille" mekanikern sa att man ej bör putta igång den.. av någon anledning.
Men som sagt: ""OM jag skulle ha försökt puttat igång bilen och trots det så skulle den inte
startat, kan man konstantera att det är motorn som har dött då eller?""

Tacksam för svar!!

Om kamremmen gått av (det är nämligen rem på den motorn) så går det inte att bogsera/putta igång den, du kan orsaka mer skador på motorn om detta har hänt.
Vi får hoppas att det är startspärr eller elfel, ifall det är kamremmen som gett sig (ja, jag vet att den var nybytt men det var den på min Audi Tdi oxå....) så är det till att leta upp en ny topp eller renovera den som sitter där.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
E-30
3 maj 2008 · 1 050 Inlägg

kolvas skrev:

AstraClub skrev:
Hej allihop! Tack för alla svar, uppskattas!

Han på den "lilla" verkstaden kunde troligen inte så mycket
så vi bogserade bilen till en riktigt VW verkstad. De skall felsöka
den och förhoppningsvis får jag resultatet på måndag.

Har lite frågor om någon skulle kunna svara på de...

Jag har provat med startkablar - utan resultat.
Jag har provat med att byta till ett nästan nytt batteri - utan resultat.

OM jag skulle ha försökt puttat igång bilen och trots det så skulle den inte
startat, kan man konstantera att det är motorn som har dött då eller?

Gjorde dock inte det då den "lille" mekanikern sa att man ej bör putta igång den.. av någon anledning.
Men som sagt: ""OM jag skulle ha försökt puttat igång bilen och trots det så skulle den inte
startat, kan man konstantera att det är motorn som har dött då eller?""

Tacksam för svar!!

Om kamremmen gått av (det är nämligen rem på den motorn) så går det inte att bogsera/putta igång den, du kan orsaka mer skador på motorn om detta har hänt.
Vi får hoppas att det är startspärr eller elfel, ifall det är kamremmen som gett sig (ja, jag vet att den var nybytt men det var den på min Audi Tdi oxå....) så är det till att leta upp en ny topp eller renovera den som sitter där.

Ifall kamremmen gått av eller kuggat över ett par hack, så är väl detta slarv något som den ansvariga verkstaden får ta på sig rent ekonomiskt. En nybytt kamrem går EJ av utan att någon gjort fel någonstans.
Oftast så slarvas det med byte av spännrulle, eller så kan remmen antingen vara för löst spänd eller tvärtom. Har du kvitto på kamremsbytet? Det gäller som GARANTI på utfört arbete under 1år.
Skulle det visa sig att toppen i värsta fall är skadad p.g.a kamremsbytet, så ska trådskaparen inte betala en enda spänn. Se dock till att en auktoriserad verkstad dokumenterar de ev, skadorna.
Vad du gör så lämna inte in bilen till verkstaden som utfört kamremsbytet, då kommer de garanterat att dölja sin egen skuld i frågan. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
bandit666
3 maj 2008 · 83 Inlägg

Kom igen!
Det är väl bara åka tillbaka med ett baseball trä och förklara snällt att det bästa för allas hälsa
är att han köper tillbaka bilen utan krångel.
Funkar alltid för mig!

Joas_86
3 maj 2008 ·

Har du kollat all jordning till startmotor ? Jag hade broblem med s70 o de klicka bara vela inte inte går runt på startmotor. Så kolla den jordningen, eller alla jordning borde vara de. Nå kamrem är de inte !! Lycka till mvh alex

beatone
3 maj 2008 · 127 Inlägg

bandit666 skrev:
Kom igen!
Det är väl bara åka tillbaka med ett baseball trä och förklara snällt att det bästa för allas hälsa
är att han köper tillbaka bilen utan krångel.
Funkar alltid för mig!

Risken finns att du någon gång står med basebollträ inför fel person..

gamlingen
3 maj 2008 · 5 198 Inlägg

bandit666 skrev:
Kom igen!
Det är väl bara åka tillbaka med ett baseball trä och förklara snällt att det bästa för allas hälsa
är att han köper tillbaka bilen utan krångel.
Funkar alltid för mig!

Å då är man ju själv mycket bättre än säljaren ? som kanske inte ens visste om felet... tror knappast det knepet har funkat nångång,,

Martin 9-3 Fisketokig
3 maj 2008 · 2 997 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men är det inte någon nyskriven lag ang privatköp.

Man ska skriva att man köper objektet "i befintligt skick" annars var det något om 14 dagar som gäller.

Låter lite skumt tyckte jag men läste länk på konsumentverket eller liknande så det verkade inte bara vara påhittat.

Edit:

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

Källa: Konsumentverket.

Om någon vet vad jag surrade om tidigare så förklara gärna smile

Senast redigerat av Martin 9-3 (3 maj 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
E-30
3 maj 2008 · 1 050 Inlägg

beatone skrev:

bandit666 skrev:
Kom igen!
Det är väl bara åka tillbaka med ett baseball trä och förklara snällt att det bästa för allas hälsa
är att han köper tillbaka bilen utan krångel.
Funkar alltid för mig!

Risken finns att du någon gång står med basebollträ inför fel person..

Det är nog betydligt bättre att trådskaparen räcker över basebollträt till säljaren som betalat verkstaden 10.000:- för ett kamremsbyte som ev, förorsakat motorhaveriet. Tycker att motorn borde ha startad när batteriet byttes. (tycker det är lite illavarslande) roll

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
E-30
3 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Tycker att alla vilda spekulationer ang (privat) köpeavtal, konsumentverk,mm kan läggas ned.

Vad det handlar om är att konstatera felets art, samt vem som klantat sig. Förmodligen verkstaden.
Finns ej så mycket att välja på. Antingen så har remmen gått av eller så är det ett el-fel. För om motorn skurit så borde detta ha hörts mkt tydligt. big_smile

För det fanns väl olja i motorn?
Vad står det på kvittot från verkstaden? vad exakt har de utfört till summan 10.000:- (låter dyrt) big_smile

EDIT: När du slår på tändningen, lyser då samtliga lampor i instrumenteringen? eller bara batterilampan??

Senast redigerat av E-30 (3 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang