Krav på motorvägs-körning innan uppkörningen?

Roz-104 typ..eh..va?
6 maj 2008 · 582 Inlägg

Hej!

Börjar lite smått närma sej uppkörningen nu, men blev lite orolig när jag snacka me en kompis. Han hade kört motorväg idag med sin trafikskola, där man fick öva omkörningar o allt detta. Sedan påstod han att det var krav på detta för att få köra upp. Jag blev nervös som fan nu för jag har inte kört de. Jag trodde bara det var halkbana o teoriprovet man va tvungen att göra för att få köra upp.

Så vet ni hur det är, måste man köra motorväg också?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Aleks_
6 maj 2008 · 68 Inlägg

måste å måste, de beror väl på om uppkörningsläraren ber dej köra på motorväg, då e du väl illa tvungen tongue

mange_00
6 maj 2008 · 105 Inlägg

aa precis de beror på vad uppkörningsgubben säger.. men jag körde inte på motorväg med trafikskolan å jag fick då iaf körkort tongue

GTI ska de va annars få de va
Android
6 maj 2008 · 892 Inlägg

Samma här, hade aldrig kört motorväg, iaf inte med körskoleläraren. Det var inga problem, fast då finns inga motorvägar i närheten av vart jag körde upp. roll
Om du har koll på bilen och kan hantera en motorväg så ska det nog inte vara några krav. Det är ju samma sak om du bara kört på småvägar, och hamnar på nån valfri 4-filig väg. Du ska ju kunna hantera det även om du inte kört upp eller övat på en sån väg...så det viktigaste är att ha koll, inte vart du kört...tror jag iaf. smile

Senast redigerat av Android (6 maj 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Roz-104 typ..eh..va?
6 maj 2008 · 582 Inlägg

Vet inte om det är ni eller jag som missuppfattar nu. Jag menar alltså inte ifall de är krav att köra motorväg på Uppkörningsdagen. Utan om man ska ha gjort detta med körskolan, Innan man kör upp. Man måste ju tex ha kört halkbanan innan man kör upp, o min polare sa att man va tvungen o ha kört på motorväg för att öva omkörning mm innan man kör upp.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Manick
6 maj 2008 · 370 Inlägg

Du måste inte ha gjort det med bilskolan innan... men säger uppkörningsliraren att du ska köra på motorvägen så kan det ju vara bra att vara förberedd...

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
mange_00
6 maj 2008 · 105 Inlägg

inget krav på att köra på motorväg med trafikskolan innan uppkörning..

GTI ska de va annars få de va
Rylander
6 maj 2008 ·

Man behöver inte ens gå på trafikskola för att köra upp.. går att övningsköra privat smile

Roz-104 typ..eh..va?
6 maj 2008 · 582 Inlägg

Manick skrev:
Du måste inte ha gjort det med bilskolan innan... men säger uppkörningsliraren att du ska köra på motorvägen så kan det ju vara bra att vara förberedd...

Tack, de va det jag ville höra big_smile. Självklart förstår jag att ja måste köra de på uppkörningsdagen om han säger det, men de va just de här att min polare sa att ja va tvungen att ha gjort det innan, lika som med att man måste gjort halkbanan innan.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Grundstrom Nismo
6 maj 2008 · 758 Inlägg

Där jag tar körkort kör man halka och stadskörning samtidigt. O tror de ingår o köra motorväg då iaf tongue

Thorssa
6 maj 2008 ·

Din kompis menade förmodligen att hans körskola hade det som krav innan de bokade en uppkörningstid åt honom. T.ex. så fick inte jag börja övningsköra för MC på körskolan innan jag klarat teorin, trots att det inte är ett krav för att få övningsköra.

Aleks_
6 maj 2008 · 68 Inlägg

Rylander skrev:
Man behöver inte ens gå på trafikskola för att köra upp.. går att övningsköra privat smile

Palla trafikskola..... billigare att köra privat, mitt körkort kosta mej 2500:-

Roz-104 typ..eh..va?
6 maj 2008 · 582 Inlägg

Thorssa skrev:
Din kompis menade förmodligen att hans körskola hade det som krav innan de bokade en uppkörningstid åt honom. T.ex. så fick inte jag börja övningsköra för MC på körskolan innan jag klarat teorin, trots att det inte är ett krav för att få övningsköra.

Precis, så va det nog. Jag vara bara rädd att det var ett krav från vv oxå som jag inte viste om. Hade varit lite surt att komma till uppkörningen o så säger dom att ja måste ha gjort de där me.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
dabby född blåvit
6 maj 2008 · 624 Inlägg

Aleks_ skrev:

Rylander skrev:
Man behöver inte ens gå på trafikskola för att köra upp.. går att övningsköra privat smile

Palla trafikskola..... billigare att köra privat, mitt körkort kosta mej 2500:-

1300 spänn här, -95 när jag tog mitt kort.

Privat is the shit cool

gamlingen
6 maj 2008 · 5 198 Inlägg

500 :- .... -84 lol

master_lars
6 maj 2008 · 1 160 Inlägg

Det är inte speciellt svårt att köra på motorväg. Klarar du dig i stadstrafik torde du, om du inte är karate-kass på att köra, även klara dig på motorväg!

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Roz-104 typ..eh..va?
6 maj 2008 · 582 Inlägg

Det är inte själva motorvägskörningen jag är orolig för. Men jag ska försöka förklara ordentligare nu hur jag menade tongue

Min kompis körde motorväg idag. Då är det två bilar som kör motorväg o övar omkörning med varandra. Detta är ett moment som körskolan sa va obligatoriskt.

För att få köra upp så måste man ha klarat teoriprovet, samt kört halkbana. Det jag blev orolig för var att man var tvungen att köra denna motorvägskörning, likaväl som att man måste köra halkbana. Det var vad min polare sa till mej. Så jag blev orolig att när jag kommer till uppkörningen så säger han "Nä, men du har inte kört motorväg, så du får inte köra upp". Men nu har jag fått svar på att man inte måste köra nån motorväg. Sen är det ju en annan sak om det är bra att kunna, men som sagt..inte det jag frågade om. Utan om motorvägskörning va ett moment precis som halkbanan.

O svaret var nu Nej, så jag tackar för svaren, o nu kan vi glömma denna tråden smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Goffen Administratör
6 maj 2008 · 2 974 Inlägg

stängd på trådskaparens begäran.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang