Spruta för 2-komp lackering

AcidSleeper
11 maj 2008 · 25 Inlägg

Hej

Har kollat runt på en spruta nu ett bra tag men det finns en uppsjö av dem och de är alla ungefär likadana så vad ska man köpa.?

Har bl.a. kollat inne på http://www.esska-teknik.se/ men som sagt, en uppsjö av olika modeller.

Syftet med sprutan:
Att lackera en bil med metallicfärg och därpå klarlack.

Ge förslag från olika ställen.

Mvh.

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
MTR
11 maj 2008 · 341 Inlägg

Det blir förmodligen en del mothugg på detta, men jag rekommenderar Biltemas "Proffs"spruta.
Har använt en sådan på tre bilar nu, med gott resultat. Tycker dessa håller hög klass, trots att de bara kostar några hundringar. wink
(Gäller både över och underliggande)

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
AcidSleeper
12 maj 2008 · 25 Inlägg

Okej, ska ta mig en titt på den...

ni andra då, det skulle ju bli en del mothugg!?

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
nosferatos EasyCarbon
12 maj 2008 · 173 Inlägg

Nej absolut inget mothugg... Biltemas proffsspruta används av flerabillackerare. Använder själv en sådan när man ska lacka lite hemma. Den stora skillnaden mellan biltemas och en märkesspruta är att biltemas e ca 2500kr billigare. Suveräna sprutor. Kör på den.

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted
WaoW ClubJDM
12 maj 2008 · 531 Inlägg

jag har med en biltema spruta "proffs" och mycket nöjd tongue

Mitsubishi Evolution X "Work Meister" (2008)
AcidSleeper
12 maj 2008 · 25 Inlägg

tack för svaren...

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
Olssonz
12 maj 2008 · 815 Inlägg

Även jag har en Biltema "Proffs" spruta och tycker den fungerar bra! Dock har jag inte använt den till 2K färg.

Senast redigerat av Olssonz (12 maj 2008)

Perss0n
12 maj 2008 · 435 Inlägg

körde med julas spruta, en till klarlack och en till färgerna.

No risk, No reward
Lexus IS350 "USDM" (2009)
Svala_87
12 maj 2008 · 1 Inlägg

Köp en Iwata eller devilbis

aztek
12 maj 2008 · 64 Inlägg

köp en SATA RP digital  med 1,2mm munstycke så har du en för resten av livet . har kört den iflera år utan krångel . sedan använder du 3m`s refill system så slipper du nästan all rengörning.

Crazygreek Billackerare
12 maj 2008 · 365 Inlägg

beroende på vad du e ute efter för resultat, inget illa menat med BILTEMA eller JULA sprutor, dom funkar som hobby!!

men e du ute efter bra resultat så ska du helt klart satsa på SATA, IWATA eller Devilbiss, SATA e ju dyrast men oxå den bästa sprutan på marknaden !

IWATA e ruskigt bra sprutor, har använt IWATA sen jag började lackera, men nu har jag bytt upp mig till SATA då de blir en helt annan sprutbild med SATA:n som e betydligt mycket skönare...

men de du ska tänka på e att eftersom du ska ha klarlack, så e de ju vatten bas du kommer lacka med, då ska du ju tänka på att du köper spruta med 1,2mm munstycke minst !..o sen när du lägger klarlack så ska du ju ha ett munstycke på 1,4mm ..

så helst ska du ha en spruta till färg, o en spruta till klarlack..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
tommie87
13 maj 2008 · 349 Inlägg

kolla på syntema eller på autokorrision

krutmats
13 maj 2008 · 1 892 Inlägg

Jag använder Biltemas "Proffs spruta"  har 2 olika uppsättningar är nålar och munstycken,  1,4 mm  till lack (2K) och klarlack,  sen 2.0mm till slipgrund och grundfärg...  tycker dset är helt godkänt!  glöm inte bort vattenavskiljaren,    Mvh/Englund

evilaudio
13 maj 2008 · 16 195 Inlägg

Crazygreek skrev:
beroende på vad du e ute efter för resultat, inget illa menat med BILTEMA eller JULA sprutor, dom funkar som hobby!!

men e du ute efter bra resultat så ska du helt klart satsa på SATA, IWATA eller Devilbiss, SATA e ju dyrast men oxå den bästa sprutan på marknaden !

IWATA e ruskigt bra sprutor, har använt IWATA sen jag började lackera, men nu har jag bytt upp mig till SATA då de blir en helt annan sprutbild med SATA:n som e betydligt mycket skönare...

men de du ska tänka på e att eftersom du ska ha klarlack, så e de ju vatten bas du kommer lacka med, då ska du ju tänka på att du köper spruta med 1,2mm munstycke minst !..o sen när du lägger klarlack så ska du ju ha ett munstycke på 1,4mm ..

så helst ska du ha en spruta till färg, o en spruta till klarlack..

helt rätt i de du skriver smile

själv tycker ja väl kanske att de e liiite överkurs å köpa en spruta för flera tusen om man bara ska lacka EN bil.. men om man ska ett flertal bilar så visst.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
A_Lindahl Lite överallt..
13 maj 2008 · 612 Inlägg

krutmats skrev:
Jag använder Biltemas "Proffs spruta"  har 2 olika uppsättningar är nålar och munstycken,  1,4 mm  till lack (2K) och klarlack,  sen 2.0mm till slipgrund och grundfärg...  tycker dset är helt godkänt!  glöm inte bort vattenavskiljaren,    Mvh/Englund

Finns det att köpa andra nålar och munstycken på Biltema, eller finns det någon annan stans?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
bmx
13 maj 2008 · 7 100 Inlägg

kan nån länka sidan på biltema där lacksprutan finns,hittar den inte sad

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
sik
13 maj 2008 · 1 072 Inlägg

Ja var väll den enda som fick en proffs spruta från biltema som inte funkade smile Den spottade och fräste och levde rövare.. Men 300 spänn var inte direkt privat konkurs. Så Ist köpte jag en proffs som funkar utmärkt med fler justermöjligheter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang