3643
Sök

Candy lack?

264 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
#1
Tjena! Funderar på att lacka om bilen.. och det skulle bli i en candylack isånnafall och då även i motorrum å vid lister mm. Kör en 206á peugeot och undrar vad detta ca skulle gå på? Ett uppskattat pris bara för lack och arbete, skjut från höften! Mvh

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

10 287 Inlägg
14 januari 2006
#2
"arbete"?
Skall du strippa bilen själv eller lämnar du bort strip och montage oskså. Lämnar du bort det också så blir det....dyrt

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

264 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
#3
Lämna iväg bilen som den e och hämtar den nylackad och ihopsatt! Kom igen 8) ..ett cirkus pris bara!

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

264 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
#4
OOoh 35000:- är ett ganska saftigt pris! Men tror ni att jag skulle kunna få ngn form av sponsor på min bil? Har ingen erfarenhet av sponsorer, ngn som kan berätta hur man går tillväga?

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

12 086 Inlägg
14 januari 2006
#5
Sponsorer får man inte bara sådär.. antingen har du kontakter lr så är de bara o börja från scratch.. Du ska ha en fet bil, varit på lite utställningar. När du börjar vinna tävlingar och synas på stora utställningar de är då sponsorerna börjar tycka det är intressant.

Att lacka bilen, deras timlön är nästan lika dyr som färgen i liter. du sparar mängder på att göra de du kan själv. Som någon sa, Stylingkomaniet har färdiga priser på internet. Lätt o relatera till.. men många andra utför givetvis lackeringar. Candyfärg är inte så jävla dyr, vet dock inte om lackprocessen är mer komplicerad om man anväder candy?

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
14 januari 2006
#6
att lacka candy är mycket mer jobb än en vanlig färg. så det lär bli dyrt om du inte kan fixa det själv.

Smoke Tires Not Drugs.

Såld på Italienare
579 Inlägg
14 januari 2006
#7
Supra har helt rätt. Satt också o funderade på hur mycket jobb det egentligen är.. Bara att hälla ner flakes av en passande färg i burken wink

Det e nog snarare det att candy är så ovanligt så lackeraren kan snuva bilisten på mer pengar.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
14 januari 2006
#8
den candy jag tänker på finns i olika färgnyanser och är metalic, där man lägger en grund med silver och sedan lägger candy färgen på den, ju fler varv med sprutan desto mörkare nyans.

Det dyra är att man måste först måla bilen silver och sedan lägga candyn, candyn är svår att få jämn ett varv extra med sprutan och du har ett mörkare parti.

Smoke Tires Not Drugs.

264 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
#9
Okey, tackar för bra svar.. kameleont färger är ännu dyrare än candy antar jag?

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

4 571 Inlägg
15 januari 2006
#10
SupraM3 skrev:
mickecorrado skrev:
att lacka candy är mycket mer jobb än en vanlig färg. så det lär bli dyrt om du inte kan fixa det själv.

jasså?? det är inte så svårt att hälla i flakes i en liten färgburk heller?

det är väll inte flakes i kandylack? det e väll silvergrund med typ färgad klarlack på nått vis, så dom förklarade det för mig iaf.


107 Inlägg
17 januari 2006
#11
har hållt på och lackat ett tag så jag förklarar candy är enfärgad och transparant,
flakes blandar man oftast i klarlacken eller i candyn beroende på vilken effekt man vill ha
kameleontfärgerna har faktist gått ner till normalare priser men är fortfarande dyr

Fixar allt som låter Brum och låter det inte brum fixar jag det med!

4 571 Inlägg
17 januari 2006
#12
drzero skrev:
har hållt på och lackat ett tag så jag förklarar candy är enfärgad och transparant,
flakes blandar man oftast i klarlacken eller i candyn beroende på vilken effekt man vill ha
kameleontfärgerna har faktist gått ner till normalare priser men är fortfarande dyr

ungefär hur mycket dyrare och hur mycket svårare är det att kandylacka jämfört med metallic lack då?

Det var sjukt mycket dyrare när jag frågade, nästan lika dyrt som pearl


107 Inlägg
17 januari 2006
#13
för bästa effekt finns candyanpassad basfärg som kostar ca 500kr litern som blandas 1:1= 2Liter
och sedan kostar candyn också ca 500kr litern beroende på färg
ps går även att köra med vanlig metallic som basfärg men med sämre effekt men det kan ju också vara snyggt

kameleont kostar som "billigast" 2500kr då för 0,5liter eller 4500 för 1liter beroende på färgskiftning

men har man kontakter är säkert dessa priser lägre wink

Fixar allt som låter Brum och låter det inte brum fixar jag det med!


Sök