Har en audi TT 00a quattro 225hk org som jag håller på att trimma, snygga till.
Motordelar etc. (tillverkare):
- Turbocenter stål svänghjul. - Sachs koppling,tryckplatta, arp bultar 750nm. - JE kolvar. - Verdi stakar. - E-spec kammar. - E-spec ventiler. - Istället för hydrauliska hattar så skall mekaniska installeras. - Original vevaxel. - Nya lager i hela motorn. - Lättare remmhjul. - Ställbart kammdrev. - Grenrör med T3 fläns. - Org insug. - 720 hög ohms Siemens dekka spridare. - Fuelrail. - Aeromotive Bränsletrycksregulator.(BTR) - Aeromotive högtryckspump (700hk) - 2st walbro 255 pumpar (450hk per styck) - Aeromotive bränslefilter. - Turbo med integrerad Wastegate 550hk+. www.turbomeck.se - DUmpventil 50mm Tial kopia.(öppen) - Bredbandslambda för exaktare värden. (lättare att mappa) - Vätskekyld IC, 650hk kitt. - Oljekyl.
Har en tråd på www.rushracing.se men nu tänkte jag skriva in det här så att folk kan följa det vid intresse.
Börjades förra året med att riva ner org motor och alla kjolar vinge osv drogs ner. Bytte garage under vintern (tog tid). Nu är jag omgiven av goda kunskaper i det nya garaget. :)
Nu står bilen på pallbockar och väntar på sitt kjolpaket, motorn kommer om ca 2v då de är en motorbyggare som balanserat veven ställt in kammar ventiler slag osv.Toppen är rejält portad.
Turbon anländer i början av nästa vecka vi får se vad det blir för nåt :) dumpen lika så. (50mm)
Här kommer lite bilder.
Bilden tagen bakifrån när jag började med att riva kjolar.
Blocket planat o hornat. Ni kanske känner igen färgen på blocket. oscars gamla.
Motordelar målas i vitt, blir snyggt tycker jag :)
generatorn efter målningen
Det skall sitta 2st sparco pro 2000 stolar med sabelt4punktsbälten. FÖrar stolen är ditsatt med egen gjorda fästen.
Toppen med ventiler fattar lite hattar kammar osv. Men detta tar motorbyggaren hand om. Motorn kommer om 2v
Mattorna satt fint. :) Durkplåt.
Här kommer lite bilder på bränslesystemet.
Det är 2st walbro255 (450hk styck) förpumpar i org tank. Sen en aeromotive högtryckspump efter c-tanken som klarar 700hk. Elen är dragen just för tillfället skall snurra igång motorn så att allt snurrar ordentligt innan jag finputsar alla sladdar o slangar. an6 från org tank till c-tank och tillbaka. från c-tank till aeromotive pumpen är det an8 och där efter an6 till bränslefiltret och fram till fuelrail. Returen från fuelrail blir an6.
cathtanken egengjord med dit svetsade anslutningar samt hållare.
stålomspunna slangar. :)
2st av dessa armaturer sitter i org tank. blev krångligt men blev bra till slut.
slangarna anslutna.
här håller jag på o gömmer sladdarna så att allt inte är ivägen. som sagt allt skall kollas vid start så att allt rullar ordentligt sen blir det finputs.
Har satt dit ic kylaren med fläkt till min vätskekylda ic.
ni ser den till höger:)
SVänghjulet och kopplingsatsen från turbocenter (sachs) skall klara 750nm. sinterlamell.
Hela paketet då jag fick hem det.
stål svänghjul (turbocenters spec)
lammellen
Bild på vätskekyl paketet. pump, ic och behållare.
Som sagt har blandat ihop allt lite nu men allt skall vara i vanlig ordning framöver.
KJolpaketet, motorn osv kommer snart så håll utkik.. :)
Saab-Fredde skrev: Riktigt spännande detta ska följas!
Ibland tänker man vad man har gett sig in på... massor med tid pengar och en jävla massa sköna prylar till slut får man ihop bilen så att man kan ta igen all slit man lägger ner.
Går här o rullar fingrar medan jag ringer varje dag till motorbyggaren... och varje dag får man samma svar att brickorna till hattarna inte kommit än!! Nu sa han att det tar la ca 1-2v till.
Får roa mig med att bodykitet anländer snart så att man har något att pyssla med.
HOjsan alla glada. Började fredagen med att byta spindelled på en opel.... som liksom extra jobb. Första gången för min del.. men tyckte att det gick kanon.
Fick hem kjolpaketet igår med sista bussen med bussgods tur ibland. Det tog mig ca 30min att bara packa upp kjolarna. Väldigt bra inpackning av godset.
Paketet med kjolarna.
Höger sidokjol monterad. Man fick borra egna hål och mäta så det tog sin tid. Och som alla tt ägare vet så är det 100skruvar på varje sidokjol
översidan på sidokjolen.. det skall göras ordentligt.
VÄnster sidokjol på plats. Man tar det lugnt och det går fint!
Fronten satte jag bara dit med tejp för att se hur det ser ut .. vad tycker ni?
En bild under sidokjolarna.. vill visa hur många skruva det handlar om!
så mycket sticker sidokjolarna ut.
Sen skulle jag ge mig på bakänden. Trodde att Japsdämparen skulle få plats i det vänstra hålet men det gick ttydligen inte. så jag fick kapa...
Här ser ni att det inte går ihop vid fästet i det vänstra hörnet när jag inte kapat.
så blev det när jag hade kapat. skall snyggas till med finspackel hela kjolpaketet.
Detta är då en bild på de 2 skruvar som sitter på vardera sida på bakkjolen sjuuukt äckliga är dom.. krävdes många "AJJJ" innan de satt som de skulle
Bakljusen på
tycker att dämparen är helt okej. inte för långt in och inte för långt ut.
SKa lacka hela bilen... men har inte kommit på en bra färg... vad tycker ni man kan ha? Hade tänkt ha hel vit ... med svarta fälgar med nån annan färg på kanterna eller dylikt.
Marmak skrev: Oj.. TT är redan en fin bil orginal, kan tänka mig att du kommer få till en ännu snyggare TT. Tråden följes med stort intresse och spänning..
Tack så mycket Ja den är fin org men man vill alltid ha nåt utöver det vanliga både motormässigt som utseende mässigt. Bara o hänga på!
Marmak skrev: Oj.. TT är redan en fin bil orginal, kan tänka mig att du kommer få till en ännu snyggare TT. Tråden följes med stort intresse och spänning..
Tack så mycket Ja den är fin org men man vill alltid ha nåt utöver det vanliga både motormässigt som utseende mässigt. Bara o hänga på!
Javisst.. Men det gäller att ha en del fina kunskaper också, vilket jag inte har om motorer och styling i sin helhet. Men jobbar på det och försöker lära mig så mycket som möjligt, får väll se om min risiga s40 traktor blir lite finare eller om den får se ut som den gör idagsläget.. xD
maco skrev: Gosh... Det har blir bra. Hoppas du inte förstör det sedan med någon übervulgär vinge eller för "showig" lack.
Bilden i inlägget som du skrev 2008-05-31 (den som det står "Bakljusen på" under) öppnade verkligen mina ögon för audi tt. Vilka linjer!
Jag skall köra med org vinge.. med en extra läpp på den så att det blir i stil med en GT2 vinge. I övrigt skall jag inte showbygga bilen. Det skall vara funktion före snyggt.
Kul att du tycker om linjerna. Skall bli riktigt kul att ställa ut när bilen blir klar, målet är elmia 09.