Sanels- Audi TT Quattro.

Sanel
30 juli 2008 · 133 Inlägg

2008-07-30

Inte uppdaterat på ett tag nu.
Det som har hänt är att jag fått på koppling, växellåda, slutväxel och mycket små grejer där till..

Det blev väldigt tight med nya grenröret o turbon.. men de satt riktigt bra.. blev övernöjd.

Här kommer lite bilder på motorn i bilen.. rätt dåliga bilder, sry.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/416472_acjx05.jpg
växellåda samt slutväxeln på plats.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/416474_7f0jxh.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/416477_1nt95z.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/416479_rp2z0e.jpg
japp så tight blev det.. nu kommer ju motorn vrida på sig.. får nog kapa lite plåt.

Nu känns det skönt att motorn efter 1år är tillbaka i bilen!! smile

Senast redigerat av Sanel (30 juli 2008)

Audi TT-Q (2000)
tsdi Egenföretagare
5 augusti 2008 · 2 496 Inlägg

Blir ju riktigt bra detta  ! skönt när den äntligen in justerad på plats kan jag tänka mig, var du möjligtvis på kjula flygfält och körde i söndags? (om du nu fått ihop den ännu) ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Matt3_
5 augusti 2008 · 449 Inlägg

Ser finfint ut smile

Sanel
5 augusti 2008 · 133 Inlägg

tsdi skrev:
Blir ju riktigt bra detta  ! skönt när den äntligen in justerad på plats kan jag tänka mig, var du möjligtvis på kjula flygfält och körde i söndags? (om du nu fått ihop den ännu) ?

Först och främst, tack.  Ja det känns kanon nu när motorn äntligen är i. Jag var inte på flygfältet o körde.. nån annan må jag tro. smile

Audi TT-Q (2000)
Linusa High Performance
1 september 2008 · 21 Inlägg

Detta blir ju grymmt bra big_smile, kommer bli en av dom snyggast TT och en av dom snabbaste som jag har sett big_smile, du får säga till när du blir klar med bilen så kommer jag ner och kollar när du kör lite med den big_smile, inte många bilar som kommer att ha en chans big_smile

Volvo S60R (2004)
Sanel
18 september 2008 · 133 Inlägg

2008-09-17



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463688_u2ldv4.jpg

Dags o uppdatera efter en lång semester för min del... 2v i egypten var inte alls fel.smile

Shortshiftern är på plats nu och växlarna funkar som de skall.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463689_29umct.jpg

Fläktremmen på plats... efter att jag varit tvungen o kapa i spännaren för att den skulle spänna åt remmen ordentligt.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463690_wbthoi.jpg


Satte dit stålomspunnen slang till kylaren samt själva kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463691_ogvopp.jpg
olje kyl nere till vänster.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463692_5he5wi.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463693_i87n24.jpg
anslutningarna från oljekyl till motorn



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463694_x2nugf.jpg
började även att passa in IC:n (stora tuben till höger) samt kolla mått etc på vilka slangar rör jag skulle kunna köra med.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463695_wxqoeg.jpg
tvättade vent korp samt insug... skall poleras.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463696_fclokz.jpg
Snart dags o bygga downpipe... var nere på biltema o köpte olika böjjar etc.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/463697_e3ogab.jpg

Japp de var allt för den här gången...nu är man igång igen iaf.. inte långt kvar nu....hihihi

Senast redigerat av Sanel (24 september 2008)

Audi TT-Q (2000)
Sanel
18 september 2008 · 133 Inlägg

Linusa skrev:
Detta blir ju grymmt bra big_smile, kommer bli en av dom snyggast TT och en av dom snabbaste som jag har sett big_smile, du får säga till när du blir klar med bilen så kommer jag ner och kollar när du kör lite med den big_smile, inte många bilar som kommer att ha en chans big_smile

tackar Linus.. smile
Helt klart hör jag av mig... synd att du sålde din kärra.. vet att t5an s60 går fint den med.. lycka till med bilen.

Audi TT-Q (2000)
Rojpen
18 september 2008 · 2 230 Inlägg

vad är det dära för special IC du har? har aldrig sett sån förut:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Sanel
18 september 2008 · 133 Inlägg

Rojpen skrev:
vad är det dära för special IC du har? har aldrig sett sån förut:P

Heter  vätskekyld IC....  funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.

Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben.  Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.

Audi TT-Q (2000)
kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

Sanel skrev:

Rojpen skrev:
vad är det dära för special IC du har? har aldrig sett sån förut:P

Heter  vätskekyld IC....  funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.

Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben.  Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.

det var nåt nytt, men hur funkar den vid långa hårda belastningar som t.ex bankörning?
den lilla pumpen & kylaren måste ju pumpa enorma mängder kylvätska för att hålla IC:n kyld.
Är det något övertryck i systemet och vad ska man ha för kylvätska? (skulle ju helst vara nåt med sprit & övertryck för att få snabbare värmeutbyte)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sanel
18 september 2008 · 133 Inlägg

kolvas skrev:

Sanel skrev:

Rojpen skrev:
vad är det dära för special IC du har? har aldrig sett sån förut:P

Heter  vätskekyld IC....  funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.

Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben.  Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.

det var nåt nytt, men hur funkar den vid långa hårda belastningar som t.ex bankörning?
den lilla pumpen & kylaren måste ju pumpa enorma mängder kylvätska för att hålla IC:n kyld.
Är det något övertryck i systemet och vad ska man ha för kylvätska? (skulle ju helst vara nåt med sprit & övertryck för att få snabbare värmeutbyte)

Enligt min info så går de bra med vanligt vatten vid körning under sommaren... kör du under vinter tid så är det glykol iom att vatten fryser annars.

Stora skillnade mellan vanlig ic och denna är att även när bilen står still så kyler det luften lika bra som när bilen är i rullning dvs att pumpen pumpar runt vattnet o kyler..

Audi TT-Q (2000)
kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

Sanel skrev:

kolvas skrev:

Sanel skrev:

Heter  vätskekyld IC....  funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.

Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben.  Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.

det var nåt nytt, men hur funkar den vid långa hårda belastningar som t.ex bankörning?
den lilla pumpen & kylaren måste ju pumpa enorma mängder kylvätska för att hålla IC:n kyld.
Är det något övertryck i systemet och vad ska man ha för kylvätska? (skulle ju helst vara nåt med sprit & övertryck för att få snabbare värmeutbyte)

Enligt min info så går de bra med vanligt vatten vid körning under sommaren... kör du under vinter tid så är det glykol iom att vatten fryser annars.

Stora skillnade mellan vanlig ic och denna är att även när bilen står still så kyler det luften lika bra som när bilen är i rullning dvs att pumpen pumpar runt vattnet o kyler..

rent vatten funkar säkert men jag skulle nog inte köra med det, det blir massa joniseringsvandringar & oxidation när man bara har vatten = inte bra

jo, det förstås men jag tänkte att vid långvariga hårda belastningar så är det ju enorma mängder luft som ska kylas av vattnet och då ska kylare/pump hinna med att kyla av vattnet som har en annan tröghet i systemet än vad en konvetionell IC har, jämför med en ackumolatortank, tar lång tid att värma och lång tid att kyla.

Övertryck och någon sprit tänkte jag mest på p.g.a vid ett högre tryck och lägre ytspänning så får man ett högre värmeutbyte = i IC:n så kylls luften snabbare och i kylaren kyls vattnen snabbare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sanel
21 september 2008 · 133 Inlägg

2008-09-20

Idag var det en smidig dag i garaget där allt flöt på riktigt bra... fick massa hjälp av lilla harri boy tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466254_9lizz6.jpg
stackarn får slipa... tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466255_gda3eb.jpg
jag in action..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466257_zhpqgj.jpg

Idag fick vi dit rätt mycket... 
Började med att slipa venkorpan och insug... sedan lackade vi insug i silver.
Satte dit ventkorpan, oljelock.. sedan drog vi ner tändstift och tändspolar.

Insuget sattes dit samt spridare, fuelrail... och stålomspunnen slang från BTR till fuelrail.

Här kommer en massa bilder.. för de visade sig att harri boy var en fotograf vid sidan av smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466265_ttrb8g.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466266_j58pl1.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466267_eure10.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466268_zuvfbz.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466269_gsba3c.jpg
harri boy måste ha varit otroligt uttråkad smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466271_11ojnp.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466273_stf41w.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466275_du29so.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/10195/466277_hr2f5a.jpg

Enjoy! smile

Sen var det dags o dra sig ur garaget för kvällens aktiviteter... It was fun!

Audi TT-Q (2000)
Breexiz
8 oktober 2008 · 341 Inlägg

Oh, Vilket roligt projekt big_smile

Drive it like you stole it
Larschon Beslutsångest.
8 oktober 2008 · 322 Inlägg

Riktigt sjysst projekt!
Bodykitet var ju riktigt fränt. Vart ju inte lite bättre med den grillen heller tongue

Badankan
8 oktober 2008 · 36 Inlägg

Riktigt fint projekt det där. :-)

4kezon
8 oktober 2008 · 718 Inlägg

ser finfint ut!smile

Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Mike85
9 oktober 2008 · 78 Inlägg

Ser ju bra ut kompis tongue Hoppas du får ihop den till våren och att den funkar som den ska så man får åka med en runda big_smile Jag har blivit sugen som fan på TT nu också, ska bara sälja Hondan först.. Köpa? smile Jag fick ju prova Louise TT här i Värnamo, gick skitbra.. Nästan inget turbolagg alls smile Good Luck!!

//Mike
FredrikC Diffe!!
9 oktober 2008 · 34 Inlägg

Ser bra ut! ska bli kul o se den sommar -09 smile syns väl i garaget nån dag.

Sanel
8 november 2008 · 133 Inlägg

Tack alla som skriver positiva feedbacks!smile Man blir enormt peppad.

Audi TT-Q (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang