Hybrid_ skrev:
Tack zemet!
Håll gärna iaf mig uppdaterad om dess framfart när du kört ett tag. Autopiloten är nog samma autonoma nivå på i Norge som Sverige. Tror jag. Fan, jag vill oxå åka bil till jobbet... Inte köra. Mitt jobb består av att köra massa konstiga bilar så slipper gärna...
Däremot blev min enklare bil förbannad och tvärnitade förra året just pga ett rådjur som drog ett chickenrace över vägen.
Nu har jag kört bilen på lite mer långturer runt 150 mil.
Jag är fortfarande väldigt nöjd med autopiloten men jag har lärt mig lite mer om dess begränsningar.
Det är kanske inte så mycket autopilot som mer *håll dig i centrum av din fil och håll avstånd manick*
Den läser inte skyltar utan går på GPS position och vad skyltad hastighet skall vara där.
Det fungerar faktiskt väldigt bra, förutom på elektroniska skyltar där man satt ned hastigheten.
Men hastigheten sänks som regel pga mycket rafik och då löser det sig automatiskt eftersom det helt enkelt inte går fortare än skyltad hastighet.
Den klarar inte rondeller, så sitter du och sover bakom ratten och det kommer en rondell kan det bli spännande.
Jag vet ännu inte om den klarar rödljus då jag aldrig varit första bil vid ett rödljus ännu men jag skulle gissa att den ine klarar det.
Den lär inte heller klara högerregeln.
Ligger man i vänsterfil på en 2+1 väg och din fil tar slut så klarar den det ibland, och ibland inte.
Den tar heller ingen hänsyn till situationer som upstår vid körning på landsväg. Exempelvis cyklist som blir omkörd av mötande trafik.
En normal förare lägger sig då till höger i sitt körfält, men denna fortsätter ligga i mitten av filen.
Samma sak med en mötande bil som skall svänga vänster och står väldigt nära mitten sträcket för att släppa förbi bakomvarnade trafik.
Den verkar klara riktigt kraftigt regn.
Situationer när bilar svänger vänster i en egen fil men sedan bromsar ned kraftigt eller blir helt stillastående verkar den ha lite problem med ibland också, speciellt om man ställt in den adaptiva farthållaren på 5-6 billängder. Har man den på typ 3 billängder fungerar det bättre.
Jag körde i helgen som var ifrån Tjörn till Öregrund. En sträcka på strax över 100 mil T&R.
Av dom 100 milen var det nog 90 mil med autopilot och det hade nog kunnat vara nära 100 mil om jag inte velat köra själv.
Överallt där det finns vägmarkeringar ink en mitt markering fungerar autopiloten.
Den klarade även vägbyggen mm.
Start stopp trafik var den hur bra som helst i, bara sitta och scrolla på telefonen och låta bilen göra resten.
Kort sagt, jag är väldigt nöjd med autopiloten. Den fungerar väldigt bra och även om den inte klarar 100% av situationerna är det väldigt mycket mer avslappnande att åka med och övervaka den istället för att aktivt köra.