Studenten. Jobb. Första bilen (?)

inok
20 maj 2008 · 19 Inlägg

Tjena! Min första post här. Jag tar studenten om ca: 2 veckor och hade tänkt köpa mig en bil efter detta, det blir min första bil:cool: Nu är det så att jag är väldigt fattig och har lagt upp en budget på ungefär 15.000kr för bilen. Kraven är att den ska dra relativt lite soppa,  inte vara helt åt helvete ful, den ska även gå bra! Ganska höga krav för 15.000kr dvs, haha. Jag behöver tips om lite bilar. De jag har kollat in är; Peugeot 205 gti, golf (diverse modeller..), opel vectra, honda civic.

Det skulle vara trevlig att ha en bil jag kan "bygga på" allt eftersom, styla både utvändigt och invändigt. Vad har ni för tips?

mvh / daniel

Wanegardh Asgammal medlem.
20 maj 2008 · 2 246 Inlägg

323f?

NJ_
20 maj 2008 · 2 118 Inlägg

golf gti 8v ? pigg och rolig bil som inte drar så himmla mkt soppa heller för den delen. går ju även att få riktigt tuffa smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Innox Turbocharged
20 maj 2008 · 421 Inlägg

Mazda 323F? Snygg, inte sjukt långsam, inte jättedyr, vill man kan man t.o.m. hinka i en GTX eller GT-R turbomotor tongue

En ganska fin 323F på garaget:
http://www.garaget.org/?car=5771&image=89772

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
TheFinnishFlash Avstängd
20 maj 2008 · 1 266 Inlägg

inok skrev:
Tjena! Min första post här. Jag tar studenten om ca: 2 veckor och hade tänkt köpa mig en bil efter detta, det blir min första bil:cool: Nu är det så att jag är väldigt fattig och har lagt upp en budget på ungefär 15.000kr för bilen. Kraven är att den ska dra relativt lite soppa,  inte vara helt åt helvete ful, den ska även gå bra! Ganska höga krav för 15.000kr dvs, haha. Jag behöver tips om lite bilar. De jag har kollat in är; Peugeot 205 gti, golf (diverse modeller..), opel vectra, honda civic.

Det skulle vara trevlig att ha en bil jag kan "bygga på" allt eftersom, styla både utvändigt och invändigt. Vad har ni för tips?

mvh / daniel

Opel calibra 8v drar jäävligt lite..men bara 115hk
sen finns det ju calibra med den berömda opel gsi motorn på 150hk.. pigg och drar lite smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
inok
20 maj 2008 · 19 Inlägg

jag får kolla upp detta. mazdan såg fräsh ut. såg dock att det inte fanns mkt i stylingväg för den smile men ett hett tips!

vectra--power
20 maj 2008 ·

Skulle helt klart satsat på en Opel vectra gt16v eller en Opel vectra 2000 fwd. (samma motor). 150hk 196nm, bensinsnål, lätt att skrämma up till ca 180-200hk. Ja en perfekt förstabil!

Renthal
20 maj 2008 · 47 Inlägg

BMW 318 is wink

BMW 318is (1991)
inok
20 maj 2008 · 19 Inlägg

jag har kollat på en Opel vectra 2.0 gt 16v, men den finns ca: 100 mil bort sad


Edit: stavfel

Senast redigerat av inok (20 maj 2008)

DasAuto
20 maj 2008 · 2 751 Inlägg

323F är en riktgit rolig första bil.... Satsa på 1.8 motorn då du har studentjobb, förmodar att du inte har världens bästa ekonomi smile Köp nått du har råd att köra o kolla inte bara på hästar, första bilen kan man nästan acceptera vad som helst då det är roligt att köra big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
terazzi
20 maj 2008 ·

Golf Gti big_smile
Billig,massa delar o gå,drar nada smile

inok
20 maj 2008 · 19 Inlägg

Ska kika vidare på det! Haha, njaaa. Har väl ingen stadig ekonomi direkt. Jobbar så jag drar in ca 3000 efter skatt varje månad ;D Har ju iofs haft studiebidrag tills nu med, men nu ryker det ju sad Sommarjobbar dock i sommar, och det är bl.a. de pengarna jag tänker lägga på en bil smile

jes
20 maj 2008 · 582 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

inok skrev:
Tjena! Min första post här. Jag tar studenten om ca: 2 veckor och hade tänkt köpa mig en bil efter detta, det blir min första bil:cool: Nu är det så att jag är väldigt fattig och har lagt upp en budget på ungefär 15.000kr för bilen. Kraven är att den ska dra relativt lite soppa,  inte vara helt åt helvete ful, den ska även gå bra! Ganska höga krav för 15.000kr dvs, haha. Jag behöver tips om lite bilar. De jag har kollat in är; Peugeot 205 gti, golf (diverse modeller..), opel vectra, honda civic.

Det skulle vara trevlig att ha en bil jag kan "bygga på" allt eftersom, styla både utvändigt och invändigt. Vad har ni för tips?

mvh / daniel

Opel calibra 8v drar jäävligt lite..men bara 115hk
sen finns det ju calibra med den berömda opel gsi motorn på 150hk.. pigg och drar lite smile

angående calibra 8v så är dom faktist otroligt snåla min drog typ 0,4-0,6 max!!! sträcker mej faktist till en av dom snålaste bilarna som finns .detta pga cw värdet som är 0.27 om jag inte minns fel lägre än ferrari!! men så är den oxå skaaaaaaapligt slööööööö

hej
Rallyhalle
20 maj 2008 · 4 299 Inlägg

Prova att söka i forumet på "förstabil" så kommer du få massa tips då de här snackats om mååånga gånger i olika trådar.

On topic: Golf gti som redan sagts. Toyota Corolla mellan -88 - -92, asroliga o köra o jag tycker iaf att dom e snygga roll Finns inte mycke färdig styling till den dock, men de e bara fram glasfiber o polyestern wink
Den drar lite o är ekonomisk i övrigt. Satsa på 1.6an så får du en riktigt rolig bil, har en 1.3 som går jävligt bra faktiskt.

Senast redigerat av Rallyhalle (20 maj 2008)

Rille0
20 maj 2008 · 2 021 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Prova att söka i forumet på "förstabil" så kommer du få massa tips då de här snackats om mååånga gånger i olika trådar.

On topic: Golf gti som redan sagts. Toyota Corolla mellan -88 - -92, asroliga o köra o jag tycker iaf att dom e snygga roll Finns inte mycke färdig styling till den dock, men de e bara fram glasfiber o polyestern wink
Den drar lite o är ekonomisk i övrigt. Satsa på 1.6an så får du en riktigt rolig bil, har en 1.3 som går jävligt bra faktiskt.

för 15 papp får du nog tillochmed en corolla gti me 1,6liter 16ventilare på typ 125 häst, ruggigt tuffa bilar
Annars kan jag ju alltid rekomendera celica, drar itne så mycket om man kör som folk, kul o köra o jäävligt billiga , lägger du ut 15 på en från samma generation som min så får du en i toppskick

Senast redigerat av Rille0 (20 maj 2008)

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
inok
20 maj 2008 · 19 Inlägg

jag kan ju passa på att fråga om andra annonssidor än blocket som är värda att titta på? smile

Mr_EmCom Med.lem
20 maj 2008 · 3 759 Inlägg

Renthal skrev:
BMW 318 is wink

Skuller jag me valt smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Roundcube
20 maj 2008 · 801 Inlägg

sån jag har ? lancer 93-?

IceEyes Varningar: För många..
20 maj 2008 · 2 552 Inlägg

Nissan Sunny GTI kanske? Snygg, snabb, snål, hållbar och inte lika vanlig som Golf osv. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Innox Turbocharged
20 maj 2008 · 421 Inlägg

jes skrev:
angående calibra 8v så är dom faktist otroligt snåla min drog typ 0,4-0,6 max!!! sträcker mej faktist till en av dom snålaste bilarna som finns .detta pga cw värdet som är 0.27 om jag inte minns fel lägre än ferrari!! men så är den oxå skaaaaaaapligt slööööööö

0.26 till och med.

Kan hålla med om Toyota Corolla. Världens vanligaste bil, så reservdelar lär ju knappast vara några problem.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang