2407
Sök

Sänka laddtrycket

German Engineering
9 083 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Min polare köpte en ny bil i måndags *19/5-08* Det blev en Saab 9-3 Aero Coupe -01 smile Jag har sett den och den är snygg som fan big_smile Glad för hans skull smile Den är trimmad med Steg 3 chip så han har nästan 300 hk under huven tongue Men jag tittade på laddtrycksmätaren och blev lite orolig. När han gasar lite så laddar den 1.4 bar. Det är för mkt så jag undrar hur han ska göra för att sänka laddtrycket? Tacksam för svar smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 maj 2008
Det beror lite på. Det är mycket möjligt att det sitter en mekanisk laddtrycksreglering (pysventil) på en sådan. Isf är det bara att skruva in den lite. Finns ingen sådan så styrs laddtrycket via magnetventil, d.v.s. bilens styrsystem bestämmer hur mkt den ska ladda. Är det fallet så har tillverkarna av chippet tyckt att det var alldeles lagom laddtryck smile

Men jag tycker ni ska leta efter en pysventil, annars får ni väl koppla bort magnetventilen och smälla dit en pysventil istället smile

3 295 Inlägg
23 maj 2008
ett steg 3 är det fullt normalt att det ska ladda 1.4 bar, min har steg 2 och laddar 1.5 bar big_smile

Pilot
78 Inlägg
23 maj 2008
Man ska ALDRIG reglera laddtrycket med en pysventil när det gäller SAAB:s trionic system ALDRIG!

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

764 Inlägg
23 maj 2008
Shamzin skrev:
Man ska ALDRIG reglera laddtrycket med en pysventil när det gäller SAAB:s trionic system ALDRIG!

Jaså, det var som fan. Det visste jag ingenting om tongue
Varför inte detta, Volvo reglerar man ofta laddtrycket mekaniskt på (Autotech med flera)

Mvh

hej
291 Inlägg
23 maj 2008
saabar har ett mer finjusterat styrsystem, volvo brukar vara lite efter.. vet inte ens om volvo nu ens kör med magnetventil för laddtrycket heller hmm

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

764 Inlägg
23 maj 2008
R0b1n skrev:
saabar har ett mer finjusterat styrsystem, volvo brukar vara lite efter.. vet inte ens om volvo nu ens kör med magnetventil för laddtrycket heller hmm

Hmm, det där gav väl inte så jättemycket info om just varför man inte kan reglera mekaniskt. Visst fan kör Volvo med magnetventil, viktiga funktioner som "limp home" och övrigt är ganska beroende av det!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 maj 2008
men så länge den inte spikar eller går illa är det väll inga problem

aeron har ju tåligare och bättre grejer än resten av saabarna

2slow

2 164 Inlägg
23 maj 2008
Går inte ens att pys trimma en T7 motor i en saab.
Den motorstyrs systemet motverkar pys trimmet hela tiden och de är inte så bra.
Gör som man ska och trimma hos en firma.
Sänka laddet är också svårt om du inte åker till en firma och ber dom programera om boxen åt dig.
Inget annat att göra.

Om man ska jämför Trionic 7 styr system så är de närmaste man kommer de som sitter i nuvarande M5/M6 motorerna. Tar man Trionic 8 som sitter i 9-3ss/sc så är de ännu värre.

MVH

F

Sök