Hur kan man trimma/styla en S80 t6 99

Losgard
7 juni 2009 · 1 688 Inlägg

För 20 000 kan du vara glad om du hittar grenrör, turbo och spridare.
Sen ska du ha en herrejösses massa grejjer till också.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
absolute_teddan
13 juli 2009 · 247 Inlägg

r0x0r skrev:
jag unddrar om man har plats med 2 s60 R turbos

till ingen nytta, orginal torbosarna ska nog klara med upp mot 400 hk, då på sin topp

TurbOla Reservdansk
13 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Hjälp! roll
Vad många förstå-sig-påare.

Originalturbo på din S80 T6 är 6G eller 8G - är inte 100% men tror det är 8G.

Det är små turboaggregat. Mycket mindre än de som sitter i R-bilarna.
Sen behöver du nytt grenrör, som inte finns färdigt vad jag vet.
Du behöver dra om vatten och olja till turboaggregaten, då det är en helt annan typ av aggregat i S60R.
Du behöver nya spridare, nytt LMM-hus.
Du behöver antagligen nya vevstakar, förstärkta.
Du behöver ny downpipe.
Växellådan fixar väl ungefär 300-330hk innan den börjar slira på lamellerna.
Automatlådan är inte den starkaste.
Om du bytar till manuell låda (vilket faktiskt går trots alla andra påståenden - alla Volvos vitblockare och växellådor till dessa passar med varandra - oavsett om det är en M90 från en 960 eller en AWD-låda från en S60R.) behöver du
koppling,
pedalställ
huvudkopplingscylinder
slavcylinder
och lura automatlådans elsystem.


Så för att få ut max effekt vs pengakostnad - chippa. smile

Då bör inte du behöva göra något annat vid bilen än att byta automatlådeolja lite oftare - hur ofta gör du det nu?
Då menar jag en totalsköljning av systemet!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
13 juli 2009 · 6 271 Inlägg

absolute_teddan skrev:

r0x0r skrev:
jag unddrar om man har plats med 2 s60 R turbos

till ingen nytta, orginal torbosarna ska nog klara med upp mot 400 hk, då på sin topp

Ett 19T aggregat fixar ca 350hk - han har 2st 8G - visserligen matar de bara 3 cylindrar var, men några 400hk tror jag bestämt inte på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
13 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Spiike skrev:
chipp, större turbos, plana porta toppen, öppet filter lr inläggnings filter, r-spridare, 3" från turbona sen gåren smile

Plana toppen på en turbobil?
Som ett perfekt recept för att knäcka vevstakarna. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
13 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Dartman skrev:
Man kör med original tills den rasar sen in och renovera(förstärka)....

Tror inte den 5-vxl. manuella lådan passar på denna motor som någon rekomenderade innan.

Bästa är väl att slänga i en konf. BMW låda, då håller grejerna.

Att förstärka original automatlåda till 400-450hk kostar ca 25 000 - det finns en firma i Ystad t.ex. som gör sådant.
En medlem på NordicR har lämnat in sin automatlåda i sin V70R -00a till dem.

En BMW automatlåda?
Du har inte hängt med på att S80n är framhjulsdriven med en tvärställd motor...?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
13 juli 2009 · 8 229 Inlägg

TurbOla skrev:
Om du bytar till manuell låda (vilket faktiskt går trots alla andra påståenden - alla Volvos vitblockare och växellådor till dessa passar med varandra - oavsett om det är en M90 från en 960 eller en AWD-låda från en S60R.)

Fullt möjligt, men det finns bara en modell på låda som passar, och bygger man om så blir det tvärnit vid besiktningen eftersom den motorn aldrig funnits i kombination med den lådan. Och att alla block och lådor passar mot varann är sanning med modifikation, Blocken i fwd skiljer från awd pga ett fäste till lådan (m58) på de lite äldre, osäker på hur det är med builar som har m66:a. Så ska man kombinera ett awd-block med en fwd-låda så får man kapa bort fästet först, annars får man inte ihop motor + låda.

TurbOla skrev:

Spiike skrev:
chipp, större turbos, plana porta toppen, öppet filter lr inläggnings filter, r-spridare, 3" från turbona sen gåren smile

Plana toppen på en turbobil?
Som ett perfekt recept för att knäcka vevstakarna. wink

Inte om man vet vad man gör. Frågan om det håller eller inte ligger i mappningen, inte komphöjningen i sig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TMW-Performance Avstängd
14 juli 2009 · 914 Inlägg

Sälj skiten och köp en mindre bil om du ska trimma å greja.. Om det måste vara en volvo så köp en S40?! Känns menongslöst att trimma ett sånt där slagskepp.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
TurbOla Reservdansk
14 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Fullt möjligt, men det finns bara en modell på låda som passar, och bygger man om så blir det tvärnit vid besiktningen eftersom den motorn aldrig funnits i kombination med den lådan. Och att alla block och lådor passar mot varann är sanning med modifikation, Blocken i fwd skiljer från awd pga ett fäste till lådan (m58) på de lite äldre, osäker på hur det är med builar som har m66:a. Så ska man kombinera ett awd-block med en fwd-låda så får man kapa bort fästet först, annars får man inte ihop motor + låda.

Jag kan hålla med om det delvis - en kompis till mig ringde och frågade SFRO om det gick att bygga om en V70R -00 till FWD med manuell låda, och det skulle gå bra, bara en reg-besiktning så skulle det vara lugnt. Den motorn finns enbart med den 5-stegade automatlådan som kom just då och AWD-drivlinan.

På nyare växellådor har du inte bakre motorfästeskudden, den som sitter på växellådan.
Det får man svetsa till, läste om det i USA, där man byggde om en 855 AWD-bil till M66 AWD eller bytte M56 till M66 på en 850 T5, där fick man svetsa dit fästet på växellådskåpan.

Såg även hur väl en M66 passar bolt on på ett 850 Turbo-block, det fanns ett par bulthål som inte användes, annars passade allt. smile

Marlboroman skrev:
Inte om man vet vad man gör. Frågan om det håller eller inte ligger i mappningen, inte komphöjningen i sig.

Nej, inte enbart komphöjningen, men cylindertrycket blir ju högre på en lägre yta.

Senast redigerat av TurbOla (14 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
14 juli 2009 · 8 229 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag kan hålla med om det delvis - en kompis till mig ringde och frågade SFRO om det gick att bygga om en V70R -00 till FWD med manuell låda, och det skulle gå bra, bara en reg-besiktning så skulle det vara lugnt. Den motorn finns enbart med den 5-stegade automatlådan som kom just då och AWD-drivlinan.

På nyare växellådor har du inte bakre motorfästeskudden, den som sitter på växellådan.
Det får man svetsa till, läste om det i USA, där man byggde om en 855 AWD-bil till M66 AWD eller bytte M56 till M66 på en 850 T5, där fick man svetsa dit fästet på växellådskåpan.

Såg även hur väl en M66 passar bolt on på ett 850 Turbo-block, det fanns ett par bulthål som inte användes, annars passade allt. smile

Jo, det är väl samma med M56:an efter att dem gör om fästena i P2orna antar jag.

Det där med lådan får man ändå att fundera, eftersom:

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Saxat från: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245


Marlboroman skrev:
Nej, inte enbart komphöjningen, men cylindertrycket blir ju högre på en lägre yta.

Jo, men frågan är ju förbränningstrycket, vilket man ju kan styra. Och hög kompression i sig behöver inte innebära några som helst bekymmer i en turbomotor. Dessutom får man ju då fördel i form av bättre respons.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Crozzfire Avstängd
14 juli 2009 · 512 Inlägg

Chippa den, dessa små mitsubitshi aggregat är supersmå, och köp nya fälgar.

TurbOla Reservdansk
14 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Jo, det är väl samma med M56:an efter att dem gör om fästena i P2orna antar jag.

Det där med lådan får man ändå att fundera, eftersom:

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Saxat från: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Jo, jag vet precis vad du menar.
En vän till mig, www.garaget.org/jerk-r ringde till bl.a. Volvo och frågade om detta, men de antydde att det skulle vara ok, eftersom bilen finns i liknande utförande redan, dvs V70R FWD, och eftersom han tänkte behålla original avgasrening så skulle det bara vara att rulla in på Volvo och få bygget godkänt som "fackmanna-mässigt" utfört.
Avgascertifikatet kunde vara lite krångligt att få, men inte omöjligt.
Dock fick han inte detta bekräftat på papper, utan bara vad de sa när han pratade med dem.

Rullar ju en helt laglig 960 T6 också, som är reggad på samma vis, med katalysator och avgas ifrån en XC90 bl.a.


Marlboroman skrev:
Jo, men frågan är ju förbränningstrycket, vilket man ju kan styra. Och hög kompression i sig behöver inte innebära några som helst bekymmer i en turbomotor. Dessutom får man ju då fördel i form av bättre respons.

Så sant, men marginalerna minskar betydligt - och vad händer om det blir något fel längre fram, och bilen inte klarar av att kompensera? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hedning Fd Bannad
14 juli 2009 · 657 Inlägg

Hockeyfrillan skrev:

Dartman skrev:

viccoA skrev:

Vilken låda kör man med då? Orginal håller nog inte många meter.

Man kör med original tills den rasar sen in och renovera(förstärka)....

Tror inte den 5-vxl. manuella lådan passar på denna motor som någon rekomenderade innan.

Bästa är väl att slänga i en konf. BMW låda, då håller grejerna.

På en framhjulsdriven bil?

Ett bra råd är att använda -99ans ATOS lådan, byggd redan standard för hård körning på höga effekter.

Märkesbög
Dartman 20 tums hjul låter mindre....eller ?
3 januari 2010 · 48 Inlägg

TurbOla skrev:

Dartman skrev:
Man kör med original tills den rasar sen in och renovera(förstärka)....

Tror inte den 5-vxl. manuella lådan passar på denna motor som någon rekomenderade innan.

Bästa är väl att slänga i en konf. BMW låda, då håller grejerna.

Att förstärka original automatlåda till 400-450hk kostar ca 25 000 - det finns en firma i Ystad t.ex. som gör sådant.
En medlem på NordicR har lämnat in sin automatlåda i sin V70R -00a till dem.

En BMW automatlåda?
Du har inte hängt med på att S80n är framhjulsdriven med en tvärställd motor...?

Nä, en BMWlåda går väl bara att använda om du tvärställer sexan och då har du fler problem !
Lite skämt givetvis, skulle kanske skriva det nästa gång big_smile
När det gäller effekten i en T6:a är det väl ingen som tvivlar på, kolla alla turbotrimmade BMWsexor !

Men...över 400 hästar på framhjulen är väl inget rekomendera, kör på komfort och styling istället roll

Senast redigerat av Dartman (3 januari 2010)

Yeah? Well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang