1788
Sök

Darkie's ; BMW 328 E36 "SÅLD"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
TurbOla skrev:
Darkie skrev:
TurbOla
Det är den säkert, men tror faktiskt du tar mig ganska lätt på rullande efter 120km/h.
Din gick lite bättre än dem orginal T5:or som blitt bak förut så vi får se helt enkelt. Min är ju ingen M3:a direkt wink

Ja, vi skulle haft med nån som filmat, kanske?
Vore kanske intressant att se hur det slutar... tongue

Du har bakhjulsdrift, så du har en fördel från stillastående, risken är ju att jag spinner bort mig i starten, kliver av för hårt med för hög gas. tongue
Men i högre farter har jag nog en fördel, med lägre drivlineförlust och turbo. smile

Sen vet jag ju inte exakt vad din väger, men den måste ju vara lättare än en M3a? wink
Min går lös på 1650kg nämligen...

Det där med lägre drivlineförlust på fwd får jag inte ihop, tycker det bör vara tvärt om. Men du brukar kunna rota fram bevis så överbevisa mig gärna i så fall. Så länge hävdar jag att det är mindre energiförlust när man överför en kraft till en vinkelrät axel (bakaxeln på en "normal" rwd typ gamla volvo) än när man överför en kraft till en paralell axel (de flesta fwd, men inte audi va?) smile

Ta det via PM så vi inte förstör hans tråd wink

För övrigt en bra guide Darkie, nu vet man vart man skall leta om man behöver byta den givaren!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Darkie skrev:
TurbOla
Det är den säkert, men tror faktiskt du tar mig ganska lätt på rullande efter 120km/h.
Din gick lite bättre än dem orginal T5:or som blitt bak förut så vi får se helt enkelt. Min är ju ingen M3:a direkt wink

Ja, vi skulle haft med nån som filmat, kanske?
Vore kanske intressant att se hur det slutar... tongue

Du har bakhjulsdrift, så du har en fördel från stillastående, risken är ju att jag spinner bort mig i starten, kliver av för hårt med för hög gas. tongue
Men i högre farter har jag nog en fördel, med lägre drivlineförlust och turbo. smile

Sen vet jag ju inte exakt vad din väger, men den måste ju vara lättare än en M3a? wink
Min går lös på 1650kg nämligen...

Skattevikt, kg: 1500
Tjänstevikt, kg: 1500
Totalvikt, kg: 1780

Plus baslåda 60kg wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
För övrigt en bra guide Darkie, nu vet man vart man skall leta om man behöver byta den givaren!

Tack, hoppas den hjälper någon ialf. smile

Nu är det bara lamdasonderna kvar sen är den i topptrimm igen.
Har typ bytat varenda grej i bilen nu haha. smile

Den drar ialf äntligen gött som fan även i 1:ans växel nu, den var helt död förut smile
Senast redigerat av Darkie (29 juli 2009)

Rekondchef
265 Inlägg
31 juli 2009
Mot Ring Knutstorp imorgon!! big_smile Hoppas på trevligt väder o kolla på massa goa bilar o banåka! Egen körning får vänta tills nästa säsong.. sad Avfärd 10.00 Statoil Hässleholm eller 09.00 på Dafs parkering Markaryd för dom som kommer norrifrån.. Kul om några fler hänger på! smile (Sorry för trådkapning Skogis men ja tog mig friheten.. Om inget annat som en påminnelse till dig wink  )

dARKiE
5 031 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Crille-76 skrev:
Mot Ring Knutstorp imorgon!! big_smile Hoppas på trevligt väder o kolla på massa goa bilar o banåka! Egen körning får vänta tills nästa säsong.. sad Avfärd 10.00 Statoil Hässleholm eller 09.00 på Dafs parkering Markaryd för dom som kommer norrifrån.. Kul om några fler hänger på! smile (Sorry för trådkapning Skogis men ja tog mig friheten.. Om inget annat som en påminnelse till dig wink  )

Tack,

Hade redan glömt hälften efter lite kvinnligt besök cool

Ses på statiol! ciao! smile

dARKiE
5 031 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Det var en väldigt trevlig liten utflykt idag..

Chrille's kombi kärra, går jävligt bra haha.. Tror dem är precis lika snabba, tror inte lamdasonden gör så mycket skillnad i dem farterna.. wink Eller hoppas på lite ialf haha (A)

vinnarskalle!
907 Inlägg
2 augusti 2009
gött att den fungerar igen! smile Ja ni får gärna filma, uppskattas alltid!

Rekondchef
265 Inlägg
2 augusti 2009
Darkie skrev:

Chrille's kombi kärra, går jävligt bra haha.. Tror dem är precis lika snabba, tror inte lamdasonden gör så mycket skillnad i dem farterna.. wink Eller hoppas på lite ialf haha (A)

Mkt trevlig dag me massor av beemers att kolla/höra/njuta av.... big_smile

Hehe.. ja lite liv e där kvar i gamla touringen... cool Skiljde i stort sett ingenting! big_smile Så ja har nog en 200+ hästar iaf.. wink

dARKiE
5 031 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Crille-76 skrev:
Darkie skrev:

Mkt trevlig dag me massor av beemers att kolla/höra/njuta av.... big_smile

Hehe.. ja lite liv e där kvar i gamla touringen... cool Skiljde i stort sett ingenting! big_smile Så ja har nog en 200+ hästar iaf.. wink

Hehe , jo jag märkte det.
Vi låg hela tiden jämt trots fullgas från båda.

Två väldigt friska 328:a motorer är det ialf! big_smile
Tror inte du märkte det men det var en volvo kombi turbo av nåt slag som försökte hänga på oss när vi drog förbi haha : ) Men den var borta snabbt smile

dARKiE
5 031 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Idag blev det lite gjort.

Felsökte varför min baslåda har slutat spela bas.. Kommer ström till båda lågnivåkablarna så antagligen är det slutsteget som är kasst..  Får undersöka mer imorrn..

Sen tog jag fram min Meguiar’s Gold Class Rich Leather Cleaner/Conditioner och gjorde vid inredningen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/728189_0jklhd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/728191_jdp1ob.jpg

Inte för att det behövdes men gillar att hålla allt i skick och vårdat. smile
Om någon undrar så är det mina träningshandskar som ligger vid mittkonsolen i baksätet. Oh inget annat..

Sedan tvättade jag även min vinterbil, den blänkte så mycket så kameran knappt kunde fånga det! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/728194_pvb129.jpg
Så blank vinterbilen blev, börjar bli dags att göra den i skick till vintern igen haha wink

Så man kan svina lite friskt denna vintern också..
Tyvärr börjar det ju dra mot dem tiderna wink
Senast redigerat av Darkie (3 augusti 2009)

349 Inlägg
4 augusti 2009
Haha nice!

JUST GOING SIDEWAYS WITH NOTHING BUT TYRE SMOKE LEAVING YOU BEHIND!<3
Mathias Liljenberg, 20år, Bilplåtslagare! :)
Följ projekttråd:BMW 730i e32 -93

dARKiE
5 031 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Har alltid varit ett jävla bra drag i min bas i bilen.
Tills en dag då jag såg att stiftet gått av på lågnivån. (låg löst i skuffen förut o fick sig ett par smällar..) Men detta såg jag efter 4 veckor det suttit fast fint där bak. Basen slutade ialf slå. Jag köpte en ny likadan kabel, och lödade dit en ny ände (vill ju inte riva upp hela inredningen för att dra en ny kabel.. pjuu..) men det fungerade inte då heller. Lödade om den 5 ggr utan resultat. Då jag vet att "stift" tråden absolut inte ligga emot dem andra trådarna i kabeln. Precis som en tv antenn. Min far som även är löd mästare och licensvetsare provade också (så det måste fan vara bra!!) Vi har mätt så det kommer ström till båda lågnivå kablarna exakt lika mycket på båda faktiskt. Så då borde ju den jag lödat fungera...?

Funderade då på om själva kontakten i slutsteget fått sig en smäll.. Så skruvade isär det idag som på bilden. Men kunde inte se något märkligt mer än att kontakt dosan där lågnivåna ska in i är lite böjd.. Provade vricka osv samtidigt som jag lyssna på musik men ingen skillnad..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/728537_6u0wqi.jpg

Återstår väl bara att prova en ny kabel framifrån stereon och bak.

ELLER OM NÅGON VÄNLIG SJÄL kunde komma å prova deras slutsteg i min bil. Så jag vet att det inte är mitt som är sönder direkt!! Tar ju inte många sekunder att ta ut ett slutsteg 5skruvar liksom max. Så snälla har någon ett slutsteg och vill hjälpa mig snälla hör av er! blir tokig.. hmm

En gång till nu
760 Inlägg
4 augusti 2009
har du kollat så inte de gamla stiftet sitter kvar avbrutet i steget?

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

dARKiE
5 031 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
alexxe skrev:
har du kollat så inte de gamla stiftet sitter kvar avbrutet i steget?

Ja, det drog ju ut med en tång. Fick tag i änden.
Har kollat alla säkringar osv också..

Hewi
571 Inlägg
4 augusti 2009
Jag tror du kanske inte skall stirra dig blind på lågnivån utan titta lite på stegets ström och jord matning samt högtalar anslutningar i bägge ändarna istället , startar steget som det skall? Är det helt dött ifrån basarna eller surrar brusar det litet ifrån dem?
Senast redigerat av pwilhelm (4 augusti 2009)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

dARKiE
5 031 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Jag tror du kanske inte skall stirra dig blind på lågnivån utan titta lite på stegets ström och jord matning samt högtalar anslutningar i bägge ändarna istället , startar steget som det skall? Är det helt dött ifrån basarna eller surrar brusar det litet ifrån dem?

Sant.
Har börjat göra detta efter att jag mätte upp att ström kom fram till båda.

Steget startar som det ska. (Gröna lampan lyser som vanligt).
Basen är en 12" och den är helt död. Kommer inte ett ljud ur den. Men har provat den inne på min hemmabio och där slår den som den ska.. Så basen fungerar ialf...

Har haft minuskablen av på bilen, kan inte vara någon inställning på stereon? tycker ändå det borde ju komma något ljud ur basen ändå så låter långsökt..

Har ialf en Pioneer DEH-4000UB som huvudenhet. Som har en massa inställningar som jag inte fattar något av.. Men fortfarande, basen borde väl göra ett ljud utan ultimata inställningar..

tysk.
592 Inlägg
4 augusti 2009
Dum fråga men har du kollat så allt ser okej ut bak i stereon?
Hände samma sak i 850n jag hade innan och då hade ena lågnivån glappat ibak på stereon.
Hade jag bott i närheten hade du kunnat låna nått steg och pröva

Men du måste väl ha nån kompis som har ett steg? smile

Fungerar det med nytt steg så är det varken fel på kablar osv. Utan säkert nått fel på ditt slutsteg.

dARKiE
5 031 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Wiechert skrev:
Dum fråga men har du kollat så allt ser okej ut bak i stereon?
Hände samma sak i 850n jag hade innan och då hade ena lågnivån glappat ibak på stereon.
Hade jag bott i närheten hade du kunnat låna nått steg och pröva

Men du måste väl ha nån kompis som har ett steg? smile

Fungerar det med nytt steg så är det varken fel på kablar osv. Utan säkert nått fel på ditt slutsteg.

Hehe bara bra med fler förslag.

Men jag hade borta stereon när jag mätte lågnivåkablarna så allt sitter där det ska..
Nej tyvärr har jag ingen polare som har slutsteg, typ alla har sålt bort sina grejor och köpt motor trim istället rolllol

Suger liksom att lägga tusenlappar på ett nytt steg, så är det inte det som är problemet. Lite jobbigt dilemma.. hmm

+

Det suger att inte höra basen i sina HARDSTYLE låtar.
Senast redigerat av Darkie (4 augusti 2009)

685 Inlägg
4 augusti 2009
Tyvär så kan jag inte hjälpa dig för tillfället men jag flyttar till hässleholm runt den 25e. ska lixom börja skolan där tongue

Men om du inte kan vänta så länge så kan jag inte hjälpa dig att testa med annat steg tyvär hmm
Senast redigerat av Snoogiloo (4 augusti 2009)

dARKiE
5 031 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
Tyvär så kan jag inte hjälpa dig för tillfället men jag flyttar till hässleholm inom en månad. ska lixom börja skolan där tongue

Men om du inte kan vänta så länge så kan jag inte hjälpa dig att testa med annat steg tyvär hmm

Hehe shysst att du tänkte på att ställa upp ialf! wink

Men om en månad ställer jag av bilen typ, så det är mer skitsamma då haha cool
Senast redigerat av Darkie (4 augusti 2009)

Sök