Den 13 maj kom ett enkelt mail med en fråga om jag under närmsta tiden skulle befinna mig i Stockholm eller om jag hade någon bekant där uppe. Dan på Stylingbörsen undrade och jag kunde åka förbi ett garage i Saltsjöbo för att se på en projektbil som byggds av Peter Jynnesjö för tidningen Drive men som nu ägdes av förlaget bakom Stylingbörsen. Tanken var att jag skulle bedöma bilens skick inför försäljning.
Det var inga problem… kollade runt och hittade Björn som med kort varsel ställde upp och skulle se på spektaklet. Men innan han skulle kunna titta på bilen måste han få tag på Tomas, han med nyckeln till garaget för att synka en tid som passade båda, vilket var lättare sagt än gjort.
Dagen efter svarade jag Dan att jag hade fixat Björn som nu skulle titta på bilen, och så avslutade jag mailet med att annars får du skicka ner den till oss i Skåne så tar jag hand om försäljningen och bilen åt förlaget… men en viss ironi bakom tangenterna. För vem vill skicka en bil över 60 mil utan någon säkerhet för framtiden?
Troligen måste min ärlighet och kvalitet som bilkrängare ha lyst lång väg då jag den 29 maj fick ett mail där det stod att ”Peter Jynnesjö kommer att leverera bilen till dig, ring han”. Björn hade ännu inte synkat med Tomas, så jag hade ingen aning om hur en stylad Opel Zafira skulle kunna se ut. Men ett samtal senare stod det klart att ett stycke bil mycket snart kommer att stå på en trailer för att levereras till Metropolen Ystad. I smått frustration googlade Peter, min man på en det ena och en det andra för att hitta bilder när han till slut hittade den under ”Opel Speedster-killer”. Det här såg intressant ut!
Specifikationen på bilen stod att den är(
http://www.gatbilar.se/car.php?car=5586) :
Interiör: 4 st racestolar.
Ombyggda dörrar och bagageutrymme.
Solskyddsfilm runt om.
Motiv på bakrutan.
Exteriör: Nya dörrhandtag.
Igenlagd nummerskyltsplatta.
Hål för antenn och originalvinge, torkararm bak och spolarmunstycke igenlagda.
Backspeglar från formel-racing.
Folding roof från Citroen 190x80 cm i taket.
Breddning från Renault Megane.
Nybyggd stötfångare bak med delar från bl.a. BMW.
19” BBS blästrade och pulverlackade i grått.
Bromsar: ATE, 330mm fram.
Bak uppgraderat med slitsat och borrat i original dimensioner.
Multimedia: Steelway/ Ma Audio.
Leverans datum var satt till 5 juni men det blev lite förskjutet över helgen så idag(måndag 9 juni) fick jag ett samtal att motorn är lastad och bil står snart på släpet. Då var det dags att leta garage jag hade ett klart på Ystad bostäder, som jag bara skulle fixa det sista med innan jag fick nycklarna. Så jag ringde Kerstin som skulle fixa allt, men hon hade så klart åkt på semester. Fanns ingen på kontoret som hade en aning om vilka garage som fanns så det blev att leta upp en vän till Peter som så klart ställde upp med lite ledig plats för bilen.
Så här är vi nu, med spänd förväntan om hur en bil som stått i ett år kan se ut...