4953
Sök

Angående Sänkning (Ford Sierra)

1 270 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#1
Om jag tänker mig att jag ska sänka min Ford Sierra och bara ska kapa fjädrarna. Hur mycket ska jag då kapa dom för att det ska vara bra och behöver jag byta stötdämare i så fall?

Tack på förhand! smile

Rubriken redigerad av moderator.


1 878 Inlägg
9 juni 2008
#2
finns igentligen hur mkt sånna här trådar som helst. jag hänvisar till "SÖK" funktionen. och kanske du borde ändra topic på tråden. (bilmodell osv).

jag rekomenderar att inte kapa fjädrar för att du kommer aldrig att få dem lika långa på nån sida. fixa dig en sänkningsats för 1500-2000:- och kör som en kung efter du har gjort en fram/bak vagn inställning =]


1 270 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#3
Frozen1985 skrev:
finns igentligen hur mkt sånna här trådar som helst. jag hänvisar till "SÖK" funktionen. och kanske du borde ändra topic på tråden. (bilmodell osv).

jag rekomenderar att inte kapa fjädrar för att du kommer aldrig att få dem lika långa på nån sida. fixa dig en sänkningsats för 1500-2000:- och kör som en kung efter du har gjort en fram/bak vagn inställning =]

Okej jag får ta och göra det, men hur blire med dämparna?  måste dom också bytas eller går det med dom gamla?


Orginal är för gubbjävlar!
245 Inlägg
10 juni 2008
#4
Tycker de är bättre att kapa, om du gör det noggrant så är de inga problem. Om du bestämmer dig för att kapafjädrarna är det bara att börja med 1varv på varje. Det går inte att säga hur mycket lägre det blir av 1 varv.


Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
10 juni 2008
#5
Google-Johan skrev:
Frozen1985 skrev:
finns igentligen hur mkt sånna här trådar som helst. jag hänvisar till "SÖK" funktionen. och kanske du borde ändra topic på tråden. (bilmodell osv).

jag rekomenderar att inte kapa fjädrar för att du kommer aldrig att få dem lika långa på nån sida. fixa dig en sänkningsats för 1500-2000:- och kör som en kung efter du har gjort en fram/bak vagn inställning =]

Okej jag får ta och göra det, men hur blire med dämparna?  måste dom också bytas eller går det med dom gamla?

Du kan köra med dom gamla. Men lika bra att byta tycker jag. Dom kan ju gå sönder någon vecka efter sänkningen om du har riktigt mycket otur. Bara att passa på när du har sakerna nere smile

Allt för den där jävla hatten!

1 270 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#6
BESHAN skrev:
Tycker de är bättre att kapa, om du gör det noggrant så är de inga problem. Om du bestämmer dig för att kapafjädrarna är det bara att börja med 1varv på varje. Det går inte att säga hur mycket lägre det blir av 1 varv.

Okej, men nu har jag börja funderat på att köpa sänkningsfjädrar tongue fast får se hur det blir smile


1 270 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#7
THEBADGUY skrev:
Google-Johan skrev:
Frozen1985 skrev:
finns igentligen hur mkt sånna här trådar som helst. jag hänvisar till "SÖK" funktionen. och kanske du borde ändra topic på tråden. (bilmodell osv).

jag rekomenderar att inte kapa fjädrar för att du kommer aldrig att få dem lika långa på nån sida. fixa dig en sänkningsats för 1500-2000:- och kör som en kung efter du har gjort en fram/bak vagn inställning =]

Okej jag får ta och göra det, men hur blire med dämparna?  måste dom också bytas eller går det med dom gamla?

Du kan köra med dom gamla. Men lika bra att byta tycker jag. Dom kan ju gå sönder någon vecka efter sänkningen om du har riktigt mycket otur. Bara att passa på när du har sakerna nere smile

Okej, så det håller altså inte så mkt längre med dom gamla`?


689 Inlägg
10 juni 2008
#8
jo då. jag har kört flera år utan att stötdämparna gått sönder... bara kapa de

143 Inlägg
10 juni 2008
#9
Vissa stötdämpare tar stryk, men tänk på om du kapar fjädrarna måste du ändå skaffa andra till besiktningen.


12 086 Inlägg
11 juni 2008
#10
Jag har kapat flera Sierra.

2.5 varv fram, 1.75-2 bak blir lagom.. det går mer om man vill.
Då ser de ut såhär (2 varv bak)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/371065_3ws2sk.jpg

Sänker man 3.5 varv bak blir de såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/371064_sfr0uw.jpg

Och det gick fkt att köra med.. men bara på nylagd asfalt! smile Minsta gupp så slog bakaxeln i marken.

Förbered dig på att det är stans skitjobb att kapa fjädrarna bak, verkligen skitknöligt. Massa kofotar och små fjäderklämmor krävs tongue
Senast redigerat av JapMax (11 juni 2008)

1 270 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#11
JapMax skrev:
Jag har kapat flera Sierra.

2.5 varv fram, 1.75-2 bak blir lagom.. det går mer om man vill.
Då ser de ut såhär (2 varv bak)
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 3ws2sk.jpg

Sänker man 3.5 varv bak blir de såhär:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … sfr0uw.jpg

Och det gick fkt att köra med.. men bara på nylagd asfalt! smile Minsta gupp så slog bakaxeln i marken.

Förbered dig på att det är stans skitjobb att kapa fjädrarna bak, verkligen skitknöligt. Massa kofotar och små fjäderklämmor krävs tongue

Ojojoj det har var kul att se smile tack så mycket.. blir nog till att göra som den övrebilden smile



Sök