Sova med tomgång?

Germax
13 juni 2008 · 12 086 Inlägg

När jag kom hem från jobbet tog jag en cigg med en vän i stan.. då får vi se en lastbil som står på tomgång. Lysena va av.. iaf detta va vid 23 ca och vi satt där i nån kvart. Tomgången på hela tiden. När vi åker åker vi förbi den o ser att han har lagt sig för natten, med tomgången på?

Nu när jag åkte hem från garaget åkte jag förbi för o kolla o trofan att den stog där o brumma.
Brukar lastbilschaffisar göra så? 5 timmar har den stått hittills, och han sover säkert ett tag till.
Hur miljövänligt kan de va på en skala och en sån där jävel drar väl en del på tomgång med?
Litauen va den från med, kommer till Sverige o förpestar vår miljö! tongue

KarlNilsson Örebroare i exil
13 juni 2008 · 970 Inlägg

Han hade väl ingen fungerande värmare och tyckte det var lite väl kallt att sova utan bilen igång. Många som gör så... smile Men visst, så värst miljövänligt är det väl inte... tongue

Hej FRA!
Hmm.
13 juni 2008 ·

Stäng av den nästa gång=) lämna en lapp med "du glömde visst motorn på"

elakt tongue

Hur bra/dåligt är det för en diselmotor att gå på tomgång i 5 timmar?

Senast redigerat av Hmm. (13 juni 2008)

TurboKolle
13 juni 2008 · 89 Inlägg

Jag skulle tipsat polisen.

Inte för att dom brukar bry sig om någonting nuförtiden..
Men om dom har lite att göra / väldigt tråkigt så kanske dom orkar åka förbi och ta sig en titt... :S

\\ Mer laddtryck åt folket! //
Big_JN
13 juni 2008 · 2 126 Inlägg

JapMax skrev:
När jag kom hem från jobbet tog jag en cigg med en vän i stan.. då får vi se en lastbil som står på tomgång. Lysena va av.. iaf detta va vid 23 ca och vi satt där i nån kvart. Tomgången på hela tiden. När vi åker åker vi förbi den o ser att han har lagt sig för natten, med tomgången på?

Nu när jag åkte hem från garaget åkte jag förbi för o kolla o trofan att den stog där o brumma.
Brukar lastbilschaffisar göra så? 5 timmar har den stått hittills, och han sover säkert ett tag till.
Hur miljövänligt kan de va på en skala och en sån där jävel drar väl en del på tomgång med?
Litauen va den från med, kommer till Sverige o förpestar vår miljö! tongue

Han hade inte kyl/frys skåp på bilen/släpet?

Lindahl-
13 juni 2008 · 151 Inlägg

Att dom står ett tag på tomgång för att få upp värmen har man väl sett, men inte att dom står så länge yikes som Big_JN säger så kanske det var ett kylsläp och aggregatet som brummade?

Germax
13 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Tro mig det va inget kylagregat som lät, de va motorn.
Och jag tänkte samma, iofs borde han ju ha elektrisk kupevärmare, men han kanske värmde upp kupen lr nått vad vet jag. Men den stod på i minst 5 timmar iaf.

Jag tänkte prata med snuten, men givetvis va dom ingenstans när man behövde dom! sad

Hool
14 juni 2008 · 1 067 Inlägg

Han hade väl bråttom när han vaknade..  Tar ju en stund att bygga upp lufttryck på de där bilarna..

Med dagens dieselpriser lär han ju knappast haft motorn igång dock kan man tänka sig..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
gamlingen
14 juni 2008 · 5 198 Inlägg

JapMax skrev:
Tro mig det va inget kylagregat som lät, de va motorn.
Och jag tänkte samma, iofs borde han ju ha elektrisk kupevärmare, men han kanske värmde upp kupen lr nått vad vet jag. Men den stod på i minst 5 timmar iaf.

Jag tänkte prata med snuten, men givetvis va dom ingenstans när man behövde dom! sad

De är väl inte längre bort än närmaste telefon

twin_cam Smålänning
14 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Hmm. skrev:
Hur bra/dåligt är det för en diselmotor att gå på tomgång i 5 timmar?

Ingen fara... Ryker bara lite när man gasar igen sen tongue
Fast det beror på vad för diesel... En lastbils/marindiesel tål det, men en personbilsdiesel kanske inte uppskattar det wink

Dedär med lufttrycket är ganska osannolikt... Läcker det så pass att det töms under en natt så hoppas jag han åker dit på en flygande yikes

Men det är bara ett tecken som får en att fundera påp varför vi i sverige ska vara så jäkla mljövänliga när ingen annan är det..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gurragas
14 juni 2008 · 269 Inlägg

twin_cam skrev:
Dedär med lufttrycket är ganska osannolikt... Läcker det så pass att det töms under en natt så hoppas jag han åker dit på en flygande yikes

Lufttrycket kan försvinna på en natt, det är ingen fara (eftersom bromsarna låser om det ej finns luft i systemet), men det tar bara ca: 2-4 minuter att bygga upp fullt tryck i tankarna så det var det nog inte, antagligen var han frusen och värmaren funkade inte, gjort så många ggr men dock aldrig i en stad.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
FLindgren
14 juni 2008 · 5 089 Inlägg

Kanske var någon fel på lastbilen så han antingen inte kunde stänga av den, eller så kunde han inte sätta på den när den väl stannat, typ startmotor problem;)

men ändå. helt onödigt:D

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
NJ_
14 juni 2008 · 2 118 Inlägg

finns ju faktiskt kyl/frys agg som går via motorn.. men man vet ju aldrig... måste varit ett kyl/frys agg, kan inte tänka mig annat tongue

D.i.l.l.i.g.a.f
Tega Yrkesförare
14 juni 2008 · 1 073 Inlägg

Står alltid med motorn igång under mina "45or".
Det beror på att jag har Frigoblock-aggregat på lösflaken. Det drivs av en generator som i sin tur drivs av bilens motor. Stannar motorn, stannar aggregatet.

I hans fall är troligen värmaren trasig eller batteriet dåligt.

Senast redigerat av Tega (14 juni 2008)

Steelrobbin
14 juni 2008 · 17 Inlägg

Helt sjukt att de gör så egentligen, jag skulle satsa på och ta med mig varmare kläder om jag fick sova i en lastbil med trasig dieselvärmare... Dessutom skulle jag som åkare inte bli särskilt glad om mina anställda gjorde så, lär ju kosta ganska mkt.

Är det lagligt att driva aggregaten med tomgången under den 11h långa dygnsvilan? Krockar isåfall rätt hårt med ''MAX 1 MIN TOMGÅNGSKÖRNING''

Toyota Starlet DX "Arslett" (1986)
Opel Omega (1997)
m3-lappis
14 juni 2008 ·

jag säger som TEGA.. jag har hultstein-kyl/frys på min lastbil. Stänger inte av den mer än i byggnader eller på färjor på grund av att då stannar både kylen och frysen. Vilket inte är särskilt bra för matvaror..

Skulle nog tro att han va lite frusen.

Dessutom om man kör kyl/frys yrkesmässigt så kör man under nåt som heter kyl-avtal, vilket medför att polis kan inget säga om lastbilen står å går.

TheFinnishFlash Avstängd
14 juni 2008 · 1 266 Inlägg

På mitt jobb kom det en arab/turk och skulle sova i sin lastbil över natten (jag jobbade natt) han hade iaf på sin lastbil hela natten, även sin tv som han hade där i...så han kanske ville titta på tv ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Majzzen
14 juni 2008 · 177 Inlägg

Men de e la ändå relativt  vanligt detta, har ju åkt med min farbror, å chaffisar gör så endel.. Bland annat han ibland, men då kan man ju säga ifrån... Men nu förtiden kör han nya bilar med bra diselvärmare, sen var detta med motorn igång under 3 timmar kanske, å kanske 10 - 15 minus..

madis
14 juni 2008 · 35 Inlägg

Finns ju endel polacker bland annat som kan stå en hel helg på tomgång då dom varit tvugna att stanna för att klara av veckovilan, är nog inte så vanligt bland svenska chaufförer tack och lov!

Varför kallas det rusningstid, när ingenting rör på sig?
darkwizard Fordonstekniker
14 juni 2008 · 1 740 Inlägg

Beror väl på hur ny lastbil du har, hur mycket den drar på tomgång, den 05;ans FH12, som en annan kör drar bara 0,2 vid tomgång, så det är inte så jävla mycket dom drar.

Men kan ha varit ett kylagg eller så hade han fruntimmer besök.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang