4714
Sök

Lacka 2-färgat frågor.. BILD**

1 892 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/372780_xr5qah.jpg

Halloj, ungefär så här hade jag tänkt lacka bilen, den blåa blir den gamla lacken och den ska 2000-slipas och senn delas till en vit del  sen ny klarlack över allt,,,  men hur får jag denna kant fin, alltsaå den mellan vitt och blått  ??
Lägger jag i mer klarlack runt skarven sen våtslipar ner kanten???
Mvh/Englund


341 Inlägg
13 juni 2008
#2
Bästa sättet att få tvåfärgad lack bra, är att använda bas, dvs metallic, även utan aluminiumspånen.
Det finns speciell maskeringstejp som lämnar mindre lackskarvar, men att få det helt jämnt är nog svårt med solid lack.
Försök slipa så mjuka övergångar som möjligt innan klarlacken läggs.. fast 2000 papper är nog lite väl överambitiöst. Inför vanlig lack räcker 400 gott. Använder du tex 800 behöver du inte oroa dig för sliprepor som syns smile


1 892 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#3
MTR skrev:
Bästa sättet att få tvåfärgad lack bra, är att använda bas, dvs metallic, även utan aluminiumspånen.
Det finns speciell maskeringstejp som lämnar mindre lackskarvar, men att få det helt jämnt är nog svårt med solid lack.
Försök slipa så mjuka övergångar som möjligt innan klarlacken läggs.. fast 2000 papper är nog lite väl överambitiöst. Inför vanlig lack räcker 400 gott. Använder du tex 800 behöver du inte oroa dig för sliprepor som syns smile

Okej, så metallicen kan jag slipa efter innan klarlackning men inte solid lack?


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
16 juni 2008
#4
Tvärtom. Slipar man på metalliclack förstör man metallen i lacken och det blir annan nyans.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com


Sök