Ang. trimmning av 740 alt 940

Roz-104 typ..eh..va?
15 juni 2008 · 582 Inlägg

Hej!

Jag håller på o letar bil just nu, vill ha en 740 eller 940. Men många av dom som finns på blocket o liknande är "bara" gl, gle o sånna. Vill gärna ha lite fler hästar. Kan inte något om sånt här, har läst att man kan chippa. Finns det andra sätt att trimma på? Jag ringde på en bil för ett tag sen, en 940 turbo. Den hade 135 hk. Han snackade om att man kunde dra nått rör från turbon (vet inte mer än det) o få ut 200 hk.

Det här med chippning känns lite avanserat tycker jag, om inte annat dyrt att lämna in vad jag förståt. Så jag undrar om det finns några sätt man kan göra det själv på. Eller ja, kort sagt, hur trimmar jag smidigast en 740 eller 940?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
15 juni 2008 · 372 Inlägg

Köp en GLT 16ventilare dom har 159hk med rätt bra drag smile
Den 940'in som du ringde på var bara en lättryckare då och "röret" han menar skulle jag tippa på var Pysventil som tvingar upp tubrotrycket, det kan vara rätt riskabelt om man inte vet vad man pysslar med och inte har turbotryckmätare i bilen.

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Roz-104 typ..eh..va?
15 juni 2008 · 582 Inlägg

Ahh juste en lättrycksturbo var det ja big_smile..ahh okej. Han snackade om att "röret" såg ut som ett "T" eller nått sånt. Låter säkert jätteluddigt men tongue de va vad han sa tongue.

Men om man köper en sån glt 16 ventilare...går det inte att få lite mer hästar i den då tongue...eller egentligen vill jag helst ha en turbo men det är så svårt att hitta.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
themask
16 juni 2008 · 41 Inlägg

han menar att man kapar en gummislang som går till turbon och sätter på en t-koppling. Dock ger det dig knappast 200hk på stubben.

Ltt och ftt samma agg, men wastegaten skilljer mellan de två. Byt isf wastegate så kan de hända lite mer. Chip är ju också trevligt.

Onee
16 juni 2008 · 342 Inlägg

Att sätta en t-koppling  är väll inte det bästa det minskar juh turbons livslängd jävligt mycket.. Det bästa är juh nästan att chipa om du vill ha minst jobb.. annars kan du juh byta te Vx-profil kamen å byta turbo så skulle den gå jävligt mycket bättre

MrTegefeldt Stålverksarbetare
16 juni 2008 · 372 Inlägg

Elda skrev:
men då frågar jag här (åt en kompis) hur man lättast trimmar upp en 940 GL utan att riskera motorn för mycket och utan att kosta några enorma summor.

Lätt och lätt... Finns inga "lätta" sätt att plocka ut några större pållar ur en sugmotor utan värre motoringrepp.
Skulle bygg topp till en 531:a (Om det inte redan sitter en sån på) och portat och planat ger väl en del.
Sen är det de vanliga som gäller med större avgas, luftfilter för bättre luftflöde, extraktorgrenrör och givetvs ett meningslöst chip. tongue

Mvh Jocke

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
turboture
16 juni 2008 · 93 Inlägg

themask skrev:
han menar att man kapar en gummislang som går till turbon och sätter på en t-koppling. Dock ger det dig knappast 200hk på stubben.

Ltt och ftt samma agg, men wastegaten skilljer mellan de två. Byt isf wastegate så kan de hända lite mer. Chip är ju också trevligt.

det är inte alls samma agg på dom ltt har mycket mindre med en pumpgräns på ca 1kg
och du måste chippa innan du höjer laddtrycket det räcker med ett som bara tar bort laddspärren
mer soppa sköter den själv

Senast redigerat av turboture (16 juni 2008)

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
17 juni 2008 · 218 Inlägg

BSR har ett 175 hästars chipp, ta ett sånt sen en wastegate på 0.8bar så borde de inte finnas risk att sakerna pajjar(har jag hört från andra när jag frågat smile )

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
chip
17 juni 2008 · 5 Inlägg

Inga problem att chipa själv.
turboture: De är visst samma agg på ltt som ftt bara wastegaten som skiljer, så de är inga problem att ta en wastegate från en ftt å slänga på, den från ftt går också att justera vilket de inte gör på ltt klockan (wastegaten). Ltt laddar ca 0,2bar org och Ftt ca 0,5bar.
Ltt=billigare försäkring, ett litet + smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang