Bli kvitt oljeberoendet? Höja bensinpriserna?

azid Det som inte dödar gör ont
16 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Hexenhammer skrev:

azid skrev:
att säga nått annat än att moderaterrna försöker köra oss i botten är att ljuga.
dom står och ler imot oss med skattesänkningar sen stampar dom oss i ryggen med höjda avgifter *3.
dom har mage att kalla sig det nya arbetarpartiet för skulle dom kunna skulle dom tvinga oss att stå med keps i hand och be om  att få jobba för några kronor så barnen som man har hemma inte svälter ihjäl...

sen ska väll människorna som styr sverige har lön med. menar dom tar ju ett jävla ansvar

men dom vill tvinga ner folk på knäna tvinga folk att jobba för små pengar så dom kan ha sina husor och drängar som springer runt och sköter deras hemma sysslor och barn och allt sånt där man inte behöver beblanda sig med när man drar in några miljoner om året

glömmde nått. roligt att md sänker skatter för pensionärerna för att få deras röster men vad fan tillför dom sammhället?. visst dom har bbyggd upp landet men nu kör dom ju ungdommarna i botten

Jag håller med dig, återigen. Men däremot så vet jag faktiskt inte om det finns något annat parti i riksdagen som är bättre än Moderaterna. Finns det ett sådant så är dom i alla fall inte mycket bättre. Socialdemokraterna är det samma visa med, förutom att dom öppet erkänner att dom vill höja alla skatter och avgifter. Visst... jag kan förstå dom. Men så som skatten ser ut på bensinen.. det är helt orimligt!



Precis. De gör det bättre för invandrare och gamla. Men är man ung, Svensk, låginkomsttagare i Sverige idag. Då går det åt helvete. Och det är just dessa grupper som utgör en majoritet av Sveriges befolkning idag. Jag tror att Moderaterna och CO kommer att få det lite svårt framöver.

man får se hur det utvecklar sig framöver. orkar inte tänka pådet negativa helvete dom ställer till med

2slow
bullen_91
16 juni 2008 · 156 Inlägg

Alla dom som bor på landsbyggden måste ha bil.Moderaterna lovade sänka bensinen.Jag tycker det är sjukt.hoppas på en sänkning.

engolf
16 juni 2008 · 3 235 Inlägg

bullen_91 skrev:
Alla dom som bor på landsbyggden måste ha bil.Moderaterna lovade sänka bensinen.Jag tycker det är sjukt.hoppas på en sänkning.

I nuläget tror jag faktiskt mer på att Jesus återuppstår än att de jävlarna sänker bränsleavgifterna...

I många länder har folk protesterat aktivt genom att blockera vägar och bensinstationer.
Jag vet inte vad utfallet där blev, för medierna uppmärksammar tydligen inte sådant.

protestera ska man helst nu, för väntar man till priserna är uppe vid 20 kr/l, är nog väldigt lite man kan påverka då...sad(

Rallyhalle
16 juni 2008 · 4 299 Inlägg

Men vilka jävla gnällkärringar många utav er är!! Försök styra landet själva då om ni tror att dom e så korkade att dom tror att tunnelbanan går ända upp till Kiruna.

Tror knappast att ens hälften av er skulle klara av de (o neej inte jag heller, men de vet jag iaf).

Men för en gångs skull så smutskastas inte partierna iaf, för de hade nog kvittat vilket av partierna som hade styrt detta land. Hade varit likadant ändå.

MilleN
16 juni 2008 · 9 108 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Men vilka jävla gnällkärringar många utav er är!! Försök styra landet själva då om ni tror att dom e så korkade att dom tror att tunnelbanan går ända upp till Kiruna.

Tror knappast att ens hälften av er skulle klara av de (o neej inte jag heller, men de vet jag iaf).

Men för en gångs skull så smutskastas inte partierna iaf, för de hade nog kvittat vilket av partierna som hade styrt detta land. Hade varit likadant ändå.

Håller med.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

bullen_91 skrev:
Alla dom som bor på landsbyggden måste ha bil.Moderaterna lovade sänka bensinen.Jag tycker det är sjukt.hoppas på en sänkning.

Det har lovats rätt mycket, som det inte har gjorts något åt.
Fast bensinen tycker jag är det som är mest tragiskt. Dom gnäller
på att råoljan är dyr, men bensinpriset utan skatt/moms ligger ju
bara på lite över 6kr om jag inte minns helt fel. Resten är alltså
skatt och moms (över 150%). Sinnessjukt...!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Men vilka jävla gnällkärringar många utav er är!! Försök styra landet själva då om ni tror att dom e så korkade att dom tror att tunnelbanan går ända upp till Kiruna.

Tror knappast att ens hälften av er skulle klara av de (o neej inte jag heller, men de vet jag iaf).

Men för en gångs skull så smutskastas inte partierna iaf, för de hade nog kvittat vilket av partierna som hade styrt detta land. Hade varit likadant ändå.

Möjligt. Fast lovar man att man ska sänka bensinpriserna, så bör man väl göra det också,
istället för att höja dom? Och att sedan hela folket står och skriker efter lägre bensinpriser
och att regeringen bara ignorerar oss... det är väl det som är det värsta?

gamlingen
16 juni 2008 · 5 198 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Mortalis skrev:
Anne wibble va de väl som trodde alla hade en årslön på kontot smile

Hon måste vara en oerhört smart människa. wink

Dessutom skulle man väl ha det som arbetslös har jag för mej

anderzohn bilbytarkung
16 juni 2008 · 196 Inlägg
sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

anderzohn skrev:
http://www2.blocket.se/news?id=153530,153512&ca=7_s

Ojsan hoppsan. Låter ju dock rätt otroligt att det inte finns bensin så att det räcker...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

gamlingen skrev:
Dessutom skulle man väl ha det som arbetslös har jag för mej

Som sagt... vilken smart människa. När allt är så förbannat snordyrt
så är det väl snarare ett rent mirakel om man lyckas ha så mycket sparat
på kontot. Själv har jag en bra lön, men lik förbannat har det gått så mycket till
bil, boende och sådär, så det finns inte en chans i världen att jag sparar undan
till 100.000kr bara sådär...

Rallyhalle
16 juni 2008 · 4 299 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Rallyhalle skrev:
Men vilka jävla gnällkärringar många utav er är!! Försök styra landet själva då om ni tror att dom e så korkade att dom tror att tunnelbanan går ända upp till Kiruna.

Tror knappast att ens hälften av er skulle klara av de (o neej inte jag heller, men de vet jag iaf).

Men för en gångs skull så smutskastas inte partierna iaf, för de hade nog kvittat vilket av partierna som hade styrt detta land. Hade varit likadant ändå.

Möjligt. Fast lovar man att man ska sänka bensinpriserna, så bör man väl göra det också,
istället för att höja dom? Och att sedan hela folket står och skriker efter lägre bensinpriser
och att regeringen bara ignorerar oss... det är väl det som är det värsta?

Vad finns de o ignorera när alla sitter hemma o klagar på internet, de görs ju fan ingenting.

Men så e de me alla politiker dom lovar en massa, o sen när dom sätter sig o räknar på de så märker dom att de inte riktigt går ihop, då kan inte allt genomföras o så har de alltid varit o kommer förmodligen alltid o vara.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Vad finns de o ignorera när alla sitter hemma o klagar på internet, de görs ju fan ingenting.

Men så e de me alla politiker dom lovar en massa, o sen när dom sätter sig o räknar på de så märker dom att de inte riktigt går ihop, då kan inte allt genomföras o så har de alltid varit o kommer förmodligen alltid o vara.

Det görs en del. Men tyvärr är det inte tillräckligt många som är med på tåget.
Självklart gör jag något även vid sidan av internet. Anledningen till att jag skrev
här var för att jag ville höra andra människors åsikter. Det finns dock inte jättemycket
att göra på laglig väg. Men som sagt, det görs allt en del.

Precis. Fast den här gången hade det varit möjligt, om de hade prioriterat annorlunda, utan tvekan.
T.ex idag så höjdes bensinpriset igen (över 14kr/l för första gången någonsin i Sverige). Och detta
TROTS det att priset på råolja har sjunkigt.

Senast redigerat av Hexenhammer (16 juni 2008)

M103
16 juni 2008 · 1 570 Inlägg

Mupparna som tycker man ska höja skatten kan oftast inte köra bil och är bara avundsjuka och dumma.

Janne
16 juni 2008 · 252 Inlägg

När blir det lönsamt med fulbensin?

//Janne
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Ja, vad fan. Man kanske skulle starta något så att man kan importera bensin från t.ex
Dubai, där den bara ligger på runt 2kr/l. Fixa ett lastfartyg och frakta hit en massa bensin
och sedan sälja den för 9kr/l. Man skulle bli stormrik efter ett tag. wink

Hörde att man kan köra dieselbilar med använda frityrolja. Det vore kanske något.
Också lite mer ekonomiskt...

firefreak Eldknast
16 juni 2008 · 915 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Ja, vad fan. Man kanske skulle starta något så att man kan importera bensin från t.ex
Dubai, där den bara ligger på runt 2kr/l. Fixa ett lastfartyg och frakta hit en massa bensin
och sedan sälja den för 9kr/l. Man skulle bli stormrik efter ett tag. wink

Hörde att man kan köra dieselbilar med använda frityrolja. Det vore kanske något.
Också lite mer ekonomiskt...

Jag håller med dig i ditt resonemang om att det är sjukt att ha så höga skatter på drivmedel och sen använda miljön som argument.

Hade man verkligen brytt sig om miljön så hade man lagt pressen på tillverkarna av produkterna, inte på konsumenten.

Tiden är rolig när det går fort... :)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

firefreak skrev:
Jag håller med dig i ditt resonemang om att det är sjukt att ha så höga skatter på drivmedel och sen använda miljön som argument.

Hade man verkligen brytt sig om miljön så hade man lagt pressen på tillverkarna av produkterna, inte på konsumenten.

Tack. Låter bra det.
Jo, precis. För om ansvaret ligger hos oss konsumenter... vad ska vi göra åt saken?
Det är ju trots allt bensinbolagen som i slutändan bestämmer vilka bränslen som ska
säljas och till vilket pris. Visst. Skulle hela Svenska folket köra Biogas-bilar så skulle
troligtvis utbudet se annorlunda ut. Men att kräva en sådan sak är ju rätt fjantigt. Möjligtvis
om regeringen kliver in med mer bidrag, på något vis. En premiebonus på 10.000kr när
man köper en bil är ju bara en piss i havet. Speciellt eftersom att premierna sedan länge
är slut och man därför inte längre får någon om man köper en miljöbil. wink

firefreak Eldknast
16 juni 2008 · 915 Inlägg

Hexenhammer skrev:

firefreak skrev:
Jag håller med dig i ditt resonemang om att det är sjukt att ha så höga skatter på drivmedel och sen använda miljön som argument.

Hade man verkligen brytt sig om miljön så hade man lagt pressen på tillverkarna av produkterna, inte på konsumenten.

Tack. Låter bra det.
Jo, precis. För om ansvaret ligger hos oss konsumenter... vad ska vi göra åt saken?
Det är ju trots allt bensinbolagen som i slutändan bestämmer vilka bränslen som ska
säljas och till vilket pris. Visst. Skulle hela Svenska folket köra Biogas-bilar så skulle
troligtvis utbudet se annorlunda ut. Men att kräva en sådan sak är ju rätt fjantigt. Möjligtvis
om regeringen kliver in med mer bidrag, på något vis. En premiebonus på 10.000kr när
man köper en bil är ju bara en piss i havet. Speciellt eftersom att premierna sedan länge
är slut och man därför inte längre får någon om man köper en miljöbil. wink

Jag tror, att om man för miljöns skull ska göra något så är det att sätta ett slutdatum för bensinbilar. Senast 2020 får bensinbilar framföras på allmän väg. Så, saken klar. De biltillverkade som vill vara med och sälja bilar får utveckla nått som fungerar.

Att låta biltilverkare sälja bensinmonster och sen höja priset så låginkomsttagare med snåla bilar inte kan köra till jobbet längre är bara absurt och fånigt. Dubbelmoral.

Senast redigerat av firefreak (16 juni 2008)

Tiden är rolig när det går fort... :)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

firefreak skrev:
Jag tror, att om man för miljöns skull ska göra något så är det att sätta ett slutdatum för bensinbilar. Senast 2020 får bensinbilar framföras på allmän väg. Så, saken klar. De biltillverkade som vill vara med och sälja bilar får utveckla nått som fungerar.

Att låta biltilverkare sälja bensinmonster och sen höja priset så låginkomsttagare med snåla bilar inte kan köra till jobbet längre är bara absurt och fånigt. Dubbelmoral.

Jag kan nog delvis hålla med dig. Och sätter man ett sådant datum så pass långt fram (låt säga
20 år fram i tiden, eller sådär), så bör ju faktiskt alla med en inkomst hinna skaffa sig en miljöbil.
Samtidigt bör dessutom utvecklingen ha kunnat gått så långt, så att det bör finnas begagnade
modeller ute på marknaren, till ett vettigt pris. Så det är en rätt bra idé. Men att börja att tvinga
folk att köpa miljöbilar genom att direkt göra deras liv svårt känns fel. Bilen är ju trots allt ett så
pass viktigt färdmedel. Man kan inte bara sluta att köra, om det är en viktig del i ens vardag.

Verkligen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang