2366
Sök

Volvo 940 mitsubishiaggregat?

128 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Volvo 940 S2.3 Lättrycksturbo. Årsmodell 1996. (B230FK motor)

Är det ett mitsubishiaggregat i den?
I annat fall, hur kollar jag upp det?


Någon som vet??


Mvh, Jens
Senast redigerat av Jens_940 (19 juni 2008)


264 Inlägg
19 juni 2008
#2
Jo, har en likadan bil som dej , & har fattat som att det är Mitsubishi agg i.
TD04HL-13G heter agget i den.


128 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#3
Okej!

Är du säker att det är det? Du vet ingen stans man kan ta reda på det?


224 Inlägg
19 juni 2008
#4
det står på turbo agget om du tittar e det inte td04h 13c i dom??

sitter snett bakom dumpen som sitter på agget oim jag inte e helt borta

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juni 2008
#5
Ja de är mitsu aggregat i din bil...volvo slutade använda garret på 940 typ år 92-93 kanske

Och garrettaggregaten satt på FULLTrycks turbon (91-93)... Du har inte något av att tongue


128 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#6
Okej tack för svar.

Då förmodar jag att jag har ett mitsubishi aggregat då tongue


264 Inlägg
19 juni 2008
#7
softmuppen skrev:
det står på turbo agget om du tittar e det inte td04h 13c i dom??

sitter snett bakom dumpen som sitter på agget oim jag inte e helt borta

jo, det är möjligt att det är 13c, blandar alltid ihop 13c & 13g wink


T-korset
19 juni 2008
#8
dem kan finnas med två olika turbo.

ja har mitsubishi aggregat 13c  på min 96 2,3

264 Inlägg
19 juni 2008
#9
När vi ändå är inne på 13 c här.. Nån som vet exact hur mycket dom pallar i en relativt orginal motor?
200-210 hk?


117 Inlägg
One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juni 2008
#11
Bos skrev:
När vi ändå är inne på 13 c här.. Nån som vet exact hur mycket dom pallar i en relativt orginal motor?
200-210 hk?

200-210 då ska de nog vara en motor som gått 2 mil å PRECIS ALLT ska stämma för att uppnå de

Vet 2 personer som bänkat sina bilar med 19T aggregat å ca 1bars ladd å dom har haft ca 200 hk


128 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#12
Xuri skrev:
Bos skrev:
När vi ändå är inne på 13 c här.. Nån som vet exact hur mycket dom pallar i en relativt orginal motor?
200-210 hk?

200-210 då ska de nog vara en motor som gått 2 mil å PRECIS ALLT ska stämma för att uppnå de

Vet 2 personer som bänkat sina bilar med 19T aggregat å ca 1bars ladd å dom har haft ca 200 hk

Jaja, men hur som helst så lär man ju märka skillnad på orginal 135hk och ca 200hk efter trimning - chip, större wastegate, ett grövre avgas m.m.??


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juni 2008
#13
Jens_940 skrev:
Xuri skrev:
Bos skrev:
När vi ändå är inne på 13 c här.. Nån som vet exact hur mycket dom pallar i en relativt orginal motor?
200-210 hk?

200-210 då ska de nog vara en motor som gått 2 mil å PRECIS ALLT ska stämma för att uppnå de

Vet 2 personer som bänkat sina bilar med 19T aggregat å ca 1bars ladd å dom har haft ca 200 hk

Jaja, men hur som helst så lär man ju märka skillnad på orginal 135hk och ca 200hk efter trimning - chip, större wastegate, ett grövre avgas m.m.??

Räcker med ett chip för att de ska röra sig rätt bra...men kopplingen kommer att säga ifrån .... Å byta avgassystem osv gjorde ingen märkbar skillnad på min bil i alla fall..bortkastade pengar om man inte ska trimma vidare :p


128 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#14
Xuri skrev:
Jens_940 skrev:
Xuri skrev:
200-210 då ska de nog vara en motor som gått 2 mil å PRECIS ALLT ska stämma för att uppnå de

Vet 2 personer som bänkat sina bilar med 19T aggregat å ca 1bars ladd å dom har haft ca 200 hk

Jaja, men hur som helst så lär man ju märka skillnad på orginal 135hk och ca 200hk efter trimning - chip, större wastegate, ett grövre avgas m.m.??

Räcker med ett chip för att de ska röra sig rätt bra...men kopplingen kommer att säga ifrån .... Å byta avgassystem osv gjorde ingen märkbar skillnad på min bil i alla fall..bortkastade pengar om man inte ska trimma vidare :p

Men kopplingen ska väl hålla för chip, wastegate & avgas? Runt 200 hk, eller? Vad kostar det annars att byta till en bättre, om den inte skulle klara av det eller gå sönder?
Senast redigerat av Jens_940 (20 juni 2008)


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juni 2008
#15
Jens_940 skrev:
Xuri skrev:
Jens_940 skrev:

Jaja, men hur som helst så lär man ju märka skillnad på orginal 135hk och ca 200hk efter trimning - chip, större wastegate, ett grövre avgas m.m.??

Räcker med ett chip för att de ska röra sig rätt bra...men kopplingen kommer att säga ifrån .... Å byta avgassystem osv gjorde ingen märkbar skillnad på min bil i alla fall..bortkastade pengar om man inte ska trimma vidare :p

Men kopplingen ska väl hålla för chip, wastegate & avgas? Runt 200 hk, eller? Vad kostar det annars att byta till en bättre, om den inte skulle klara av det eller gå sönder?

Min Koppling orkade inte med högre ladd än 0.7-0.8 bar sen slirade den...köpte ny koppling "sport" å efter de så slirar de garanterat inte.... om du ska chippa så räkna med kopplingsbyte inom en snar framtid å en Sport koppling från sachs kostar i runda slängar 4 papp bara så du vet


Med lem
1 127 Inlägg
20 juni 2008
#16
Xuri skrev:
om du ska chippa så räkna med kopplingsbyte inom en snar framtid å en Sport koppling från sachs kostar i runda slängar 4 papp bara så du vet

Det var aningen dyrt det.

Kgtrimning säljer värre tryckplattor ganska billigt.

Tryckplatta Spec 228mm. Till motorer med plant svänghjul. Kräver specialbearbeting av svänghjul. För vridmoment upp till 455 Nm med organisk standardlamell. Med sinterlamell klarar den vrid upp till 637 Nm. Lamelltryck ca 1000kpm. Mycket bra koppling som täcker de flesta behov på gata eller rally. TP-618 2695:-

Och den klarar över 400nm med originalkoppling, räcker gott och väl till en chippad bil. smile


128 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#17
H3dlund skrev:
Xuri skrev:
om du ska chippa så räkna med kopplingsbyte inom en snar framtid å en Sport koppling från sachs kostar i runda slängar 4 papp bara så du vet

Det var aningen dyrt det.

Kgtrimning säljer värre tryckplattor ganska billigt.

Tryckplatta Spec 228mm. Till motorer med plant svänghjul. Kräver specialbearbeting av svänghjul. För vridmoment upp till 455 Nm med organisk standardlamell. Med sinterlamell klarar den vrid upp till 637 Nm. Lamelltryck ca 1000kpm. Mycket bra koppling som täcker de flesta behov på gata eller rally. TP-618 2695:-

Och den klarar över 400nm med originalkoppling, räcker gott och väl till en chippad bil. smile

Svårt att montera eller?


224 Inlägg
20 juni 2008
#18
jag har enligt papper 275hk i min 945 årsm 95.. kopplingen slirar om man ska bromsa upp den men efter den blivit lite varm pallar den för det...

fixa en wg från en full turbo på skroten sedan sätter du brickor mellan fästet o wg klockan men köp en laddtrycks mätare så du ser vad den laddar...

chip så du slipper spikningar....

jag kör med ca 1bar i 13c turbon den ska enligt vissa hålla för ca 1.4 bars tryck...

ska du byta avgas ska du nog ha större agg för o ha nytta av det ta bort sista burken o sätt 3tum sista biten...

128 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#19
softmuppen skrev:
ska du byta avgas ska du nog ha större agg för o ha nytta av det ta bort sista burken o sätt 3tum sista biten...

Jo, funderar på att köpa 3" från Jt-tuning hela vägen från turbon. Men vet inte om man ska köpa det med en eller två dämpare för det står att med två dämpare får man ett diskret sportsound och det går garanterat igenom besiktningen, medan om man kör med en dämpare så får man en högt ljud med skön turbosång. Men då kan de inte garantera att kärran går igenom, men i vanligaste fall gjorde dom det stod det.
Självklart vill jag ha med bara en dämpare så man får så fint ljud som möjligt, men vet inte vad ni säger om besiktning och så?


224 Inlägg
21 juni 2008
#20
dom säger nog inte så mkt men om du tar med en burk så kan du alltid ifall bes klagar sätta på en flam dämpare från simons kostar ca 400-600 kr beroende på vad du ska ha för stl....


Sök