4533
Sök

Sänkningssats 40/40 - Vad säger besiktningen?

Kolm
22 juni 2008
Trådstartare
Har planer på att sänka bilen 40/40. Vad säger besiktningen om detta? Nån med sänkt bil som kan nämna alla negativa aspekter med sänkta bilar, alltid skönt med lite kött på benen innan man tar klivet.

Hur är det under vintersäsong? I gupp? kurvor?

Negativt och positivt?

Tacksam för svar!

Svartrök
673 Inlägg
22 juni 2008
min Audi är sänkt 85mm runt om och Polon är sänkt 60mm fram och 40mm bak. Bilprovningen har inget att invända så länge du har viss fjädringsväg och fjädrarna inte ligger löst i skålarna när man lyfter bilen.

Rent körmässigt så kommer man rätt snabbt in i att man bör sakta ner vid fartgupp och kanske undvika att gränsla de högsta moddsträngarna i övrig så förbättras bara bilens kördynamik
Senast redigerat av Thorsholm (22 juni 2008)

Jag har fel ibland... men inte ofta

VW Ägare
1 011 Inlägg
22 juni 2008
Tänk bara på att när du kommer till besiktningen att de helst inte ska ta in dig i Lastbilshallen då bromsprovarna är högre där än i vanliga hallen. Detta göra att sidokjolarna kan få en känga om besiktningsmannen inte är försiktig när han kör ner i den eller när harn kör ur den från framhjulen.

Helst ska man komma in i den vanliga hallen.

Detta gäller i Hässleholm. vet inte hur det är i andra städer.

Henrik Eberlund

Biltokig
870 Inlägg
22 juni 2008
Min är sänkt en bra bit, vet inte riktigt då jag har ställbara. Kom upp på bromsprovaren med säkert 1.5mm till godo ^^ där la den sig på framvagnsbalken men bromsprovet gick att genomföra ändå. Sen upp på lyften fick jag ta av läppen fram men sen klarade den det också.
Kort sagt, råkar du inte ut för en riktigt äcklig gringubbe är det no probs! 40-40 sänkning på S40 så har man ju ändå rejält med markfrigång kvar så du kommer inte få några problem med att ta dig över bromstesten osv.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

89 Inlägg
22 juni 2008
De ska nog inte vara några som helst problem om de e sänkningsfjädrar och ingen bonnasänkning:P men som dom andra säger här. se bara till att dom inte ligger löst.smile lycka till:)

Sök