Hur ändrar man laddtrycket och vad ger de för effekt om man ändrar det

jalvret
23 juni 2008 ·

alltså jag kan noll om motorer men hur ändrar man laddtrycket och va ger de för effekt om man ändrar de..*nyfiken*

Mekaren
23 juni 2008 · 89 Inlägg

när du ökar laddet så kommer den att mata in mera luft vilket får den att gå snabbare och bättre bottendrag. men man måste se till att den inte laddar för tidigt med. då kan man kröka stakarna.

Man kan köpa en "pysventil" som e relativt billig, som man kopplar in i slangen mellan turbon och wastegaten. och där efter kan man då justera laddet enkelt.smile

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
Mekaren
23 juni 2008 · 89 Inlägg

de där med bottendrag förresten de e olilka för olika, beroende på när du vill att den skall ladda:P

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
jalvret
23 juni 2008 ·

ok..men när man ändrar laddtrycket va behöver man då?..kan man göra det själv? eller kan dom de på en vanlig verkstad?

Senast redigerat av joachimv70r (23 juni 2008)

Paddee636
23 juni 2008 · 283 Inlägg

Laddtryck leker man inte med, spec. inte om man inte känner till vad det har för konsekvenser. Pysventil är ingen höjdare tycker jag utan bara en genväg för att få lite mer effekt...Man måste vara sjukt noggrann så att det inte spikar osv. o hur mycket soppa klarar original pump o spridare osv. ge. Bättre med chip då som ökar laddet o kompenserar med allt annat samtidigt om man inte är ute efter mer kraftökning.

dahboy
23 juni 2008 · 1 002 Inlägg

Mekaren skrev:
när du ökar laddet så kommer den att mata in mera luft vilket får den att gå snabbare och bättre bottendrag. men man måste se till att den inte laddar för tidigt med. då kan man kröka stakarna.

Man kan köpa en "pysventil" som e relativt billig, som man kopplar in i slangen mellan turbon och wastegaten. och där efter kan man då justera laddet enkelt.smile

en vacker dag kanske nån lyssnar på dig..
två veckor senare skär den personens bil..
vad händer sen tror du.?

...
DANNNNE
23 juni 2008 · 95 Inlägg

ja måste hålla me meckaren frågan som joachimv70r ställde var hur man ökar laddet inte om han skulle göra det..men visst chip e bättre o skonsamare om man inte kan nått om bilar! smile

dahboy
23 juni 2008 · 1 002 Inlägg

DANNNNE skrev:
ja måste hålla me meckaren frågan som joachimv70r ställde var hur man ökar laddet inte om han skulle göra det..men visst chip e bättre o skonsamare om man inte kan nått om bilar! smile

chip är betydligt skonsamare även om man "kan något om bilar".. menar du att chefen i volvo verkstadens bil skulle gå bättre än joachimv70r:s om båda "pystrimmade"?

...
bumpe Lastbilsmekaniker
23 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Jag måste hålla med dahboy... Köra med pystrim är ju bland det dummaste man kan göra på en sån bil! Bilar med elektronisk laddtrycksstyrning ska man aldrig lura med en pysventil... Systemet finns där för att skydda motorn och för att ge en bra laddtrycksuppbyggnad...

Är man riktigt jävlig kan man ju rycka WG slangen och reglera laddtrycket med foten men det är inte heller så smart...

Sharky
24 juni 2008 · 10 287 Inlägg

+1

/Göran

bumpe skrev:
Jag måste hålla med dahboy... Köra med pystrim är ju bland det dummaste man kan göra på en sån bil! Bilar med elektronisk laddtrycksstyrning ska man aldrig lura med en pysventil... Systemet finns där för att skydda motorn och för att ge en bra laddtrycksuppbyggnad....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
24 juni 2008 · 365 Inlägg

bumpe skrev:
Jag måste hålla med dahboy... Köra med pystrim är ju bland det dummaste man kan göra på en sån bil! Bilar med elektronisk laddtrycksstyrning ska man aldrig lura med en pysventil... Systemet finns där för att skydda motorn och för att ge en bra laddtrycksuppbyggnad...

Är man riktigt jävlig kan man ju rycka WG slangen och reglera laddtrycket med foten men det är inte heller så smart...

Ja... Ett chiptrim är att rekomendera.
För att ge ännu ett skäl, så länge du inte rycker WG slangen så kommer styrsystemet ändå se till att du inte får förhögt laddtryck även om du nu har en sk "pysventil", även om WG styrningen blir "handikappad" så kan styrsystemet reglera spjället, vilket gör att du inte kommer ha någon större nytta av höger pedalen längre...

Ett trimchip som höjer laddtrycket ändra också parametrar som bränsle och tändning, och du kommer säkert känna av effekt skillnaden.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Corpze
24 juni 2008 · 1 311 Inlägg

Jag körde med pysventil en gång! betona gärna en gång! nu kör jag med magnetventil reglerad av ett Nira i3+

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
torpis Forummoderator
24 juni 2008 · 10 576 Inlägg

dahboy skrev:

Mekaren skrev:
när du ökar laddet så kommer den att mata in mera luft vilket får den att gå snabbare och bättre bottendrag. men man måste se till att den inte laddar för tidigt med. då kan man kröka stakarna.

Man kan köpa en "pysventil" som e relativt billig, som man kopplar in i slangen mellan turbon och wastegaten. och där efter kan man då justera laddet enkelt.smile

en vacker dag kanske nån lyssnar på dig..
två veckor senare skär den personens bil..
vad händer sen tror du.?

det ringer på dörren och när han öppnar står nån där med en vevstake i högsta hugget?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
peterdahlman
25 juni 2008 · 20 Inlägg

Använder man en pysventil med lite sunt förnuft är det i regel inga bekymmer.
Bättre upp är en elektronisk boost control, t.ex HKS... man får då ett riktigt stadigt laddtryck och
slipper eventuella laddtrycks-spikar. Dessa kit brukar innehålla en kontrollenhet och en solenoid passande för både intern och extern wg. Om man inte vill gå ett steg till och hänga dit ett eftermarknadssprut och köra bredbandslambda för att ha full kontroll. smile

dahboy
25 juni 2008 · 1 002 Inlägg

torpis skrev:

dahboy skrev:

Mekaren skrev:
när du ökar laddet så kommer den att mata in mera luft vilket får den att gå snabbare och bättre bottendrag. men man måste se till att den inte laddar för tidigt med. då kan man kröka stakarna.

Man kan köpa en "pysventil" som e relativt billig, som man kopplar in i slangen mellan turbon och wastegaten. och där efter kan man då justera laddet enkelt.smile

en vacker dag kanske nån lyssnar på dig..
två veckor senare skär den personens bil..
vad händer sen tror du.?

det ringer på dörren och när han öppnar står nån där med en vevstake i högsta hugget?

Ja, det kan ev vara ett slut på sagan..

...
Smoke_U
26 juni 2008 · 5 Inlägg

Fattar noll! Var för är det så många som kör med dump? Om de är så skadliga..varför tillverkas de då?

Vit är det nya Svart!
Har ni delar till Supra -skriv vad ni har.
Sharky
26 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Tråden handlar om sätt att ändra laddtryck på. Inte om dumpventiler.

/Göran

Smoke_U skrev:
Fattar noll! Var för är det så många som kör med dump? Om de är så skadliga..varför tillverkas de då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
-Blomman-
26 juni 2008 · 1 174 Inlägg

Ökar du laddet med 0.1bar så får du en effekt höjning på ca 10% från orginal hästarna.. så säg att din bil 150hk utan turbo och med turbo laddar du 0.2bar orginal, så ökar du då laddet till 1.2bar så har du en effekt höjning på 100% altså 300hk.. Men då ska det ju stämma med luft och bränsle och allt sånt skit och det gör det ju inte sålänge du inte mappar efter det laddet..
Rätta mig om jag har fel...

Senast redigerat av -Blomman- (26 juni 2008)

"If you're in control, you're not going fast enough"
MrTurbo Better than God \o/
26 juni 2008 · 1 882 Inlägg

bumpe skrev:
Är man riktigt jävlig kan man ju rycka WG slangen och reglera laddtrycket med foten men det är inte heller så smart...

Men det är JÄVLIGT manligt...  haha lol

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
MrTurbo Better than God \o/
26 juni 2008 · 1 882 Inlägg

-Blomman- skrev:
Ökar du laddet med 0.1bar så får du en effekt höjning på ca 10% från orginal hästarna.. så säg att din bil 150hk och laddar 0.2bar orginal, så ökar du då laddet till 1.2bar så har du en effekt höjning på 100% altså 300hk.. Men då ska det ju stämma med luft och bränsle och allt sånt skit och det gör det ju inte sålänge du inte mappar efter det laddet..
Rätta mig om jag har fel...

Oj, du har fel....

Min bil laddade 0,4 bar original, då har den 145hkr
Jag laddade 1,6 bar som mest, hur många hkr hade jag då?
(Observera att jag hade gjort en del andra modifieringar med då)   wink

EDIT; Det handlar inte bara om högt laddtryck för att få effekt, det handlar om FLÖDE.
Vad är det som "gör" att ett visst laddtryck uppnås? Jo mottrycket, blås i ett sugrör
eller i en vattenslang, vilket är lättast? Med bra flöde kan man få ut mer effekt på längre laddtryck
än vad man får ut på högt laddtryck och sämre flöde (högt mottryck). Detta bland annat på grund
av att värmeutvecklingen blir lägre och man utsätter motorn för mindre påfrestning...

Senast redigerat av MrTurbo (26 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang