Byte termostat BMW 2,8 L 6cyl

Krooona Volvo frälst
24 januari 2006 · 51 Inlägg

Tjena!
Nån som har vetskap eller kunskap om det är svårt att byta termostat på denna motor?
Tror att de e den som strular då inte motorn blir varm.
Går bara en bit upp på mätaren kanppt över blått, sen öppnar termostaten,allså förtidigt..o bilen blir aldrig varm..Dock stiger den något på tomgång men vid körning
sjunker den igen,Värmen är dålig i bilen därtill..

Kan det vara något annat fel än termostaten?
Bilen är en
BMW 528 2,8 L rak 6 cyl från 1997
Med ca 31000 mil på mätaren;) går fortfarande mkt bra förutom nu då den e lite kall att färdas i wink

Senast redigerat av Krooona (24 januari 2006)

Volvo S60R Awd Flashgreen
Goffen Administratör
24 januari 2006 · 2 974 Inlägg

Det är ganska smidigt att byta termostaten men beställ även termostathuset för det brukar spricka, det knepiga är att lufta motorn när du är klar om du inte vet hur man gör.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Injen Husägare
24 januari 2006 · 268 Inlägg

det är med stor sanolikhet fel på termostaten, det är inte alls svårt, lossa fläkten (den är fel gängad) med en 32mm nyckel slå till nyckeln med en hammare så lossnar den, ta bort kåpan runt kylet sen ser du termostathuset.

Lycka till

no turbo shit just real power
Darkie dARKiE
24 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Daniel T skrev:
Det är ganska smidigt att byta termostaten men beställ även termostathuset för det brukar spricka, det knepiga är att lufta motorn när du är klar om du inte vet hur man gör.

Vad menar du med att lufta motorn? Byte precis termostat i min Bmw 530 3.0 6 cyl. 

Har inte luftat? men det funkar som det ska ialf.. hehe bara undrar..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Krooona Volvo frälst
24 januari 2006 · 51 Inlägg

tack för svar, men lufta lät lite konsitgt?
har bytt på andra bilar förut, de brukar väl bara o ut o köra med bilen så kluckar det lite o luften försvinner?sen bara fylla på igen..
Eller hur mena du med o lufta?
O termostathus spricka?

Ägaren till bilen har en motor liggandes dock skuren topp.
Så tar väl delar därifrån...

Skönt att de inte är svårt...
BMW o 6 cyl lät lite svårt först, men okej de verkar inte var allt för svårt?
Inget annat ja behöver tänka på?darkie? du hade ju bytt, borde ju inte skilja så mkt på motorerna....

kommer ni på mer eller andra tips..skriv!


/Kroooona

Volvo S60R Awd Flashgreen
Sharky
24 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Lufta kan vara jätteroligt på många moderna bilar. Det kan finnas flera små skojiga kranar som måste öppnas och stängas i olika sekvenser för att tömma skiten på luft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Darkie dARKiE
24 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Krooona skrev:
tack för svar, men lufta lät lite konsitgt?
har bytt på andra bilar förut, de brukar väl bara o ut o köra med bilen så kluckar det lite o luften försvinner?sen bara fylla på igen..
Eller hur mena du med o lufta?
O termostathus spricka?

Ägaren till bilen har en motor liggandes dock skuren topp.
Så tar väl delar därifrån...

Skönt att de inte är svårt...
BMW o 6 cyl lät lite svårt först, men okej de verkar inte var allt för svårt?
Inget annat ja behöver tänka på?darkie? du hade ju bytt, borde ju inte skilja så mkt på motorerna....

kommer ni på mer eller andra tips..skriv!


/Kroooona

Gjorde det på en kvart på min bil ialf så svårt var det inte.. men jag tror våra motorer skiljer sig endel? jag har e34 modellen och du e39 ?.. tror inte motorerna ser likadana ut..?  Min satt smidigt precis bakom fläkten ialf!

och det dära med lufta? jag tappa bara ut så mycket vatten så det inte rann ur från översta slangen tömde inte fullt..byte termostaten,  sen hällde jag tebaks i behållen, starta bilen och "klämde på slangarna så det gick runt"

Senast redigerat av Darkie (24 januari 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Krooona Volvo frälst
24 januari 2006 · 51 Inlägg

jo motorn är en e39...

Volvo S60R Awd Flashgreen
Darkie dARKiE
24 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Okey, vet ej om det är någon större skillnad på våra motorer! Men det borde det vara eftersom min är en -88 och din -97 och olika karosser.. Men om termostathuset sitter uppe mittemot fläkten som på min så gör du det själv på en kvart !  Sen vet jag inte vad det dära med lufta som dem andra pratar om betyder har jag aldrig gjort på någon av mina bilar ialf! Låter bara motorn gå runt och häller på mer vatten om det behövs efter en stund... Lycka till ialf!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Sharky
24 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Mina erfarenheter kommer från Audi.

/Göran

Darkie skrev:
Okey, vet ej om det är någon större skillnad på våra motorer! Men det borde det vara eftersom min är en -88 och din -97 och olika karosser.. Men om termostathuset sitter uppe mittemot fläkten som på min så gör du det själv på en kvart !  Sen vet jag inte vad det dära med lufta som dem andra pratar om betyder har jag aldrig gjort på någon av mina bilar ialf! Låter bara motorn gå runt och häller på mer vatten om det behövs efter en stund... Lycka till ialf!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Darkie dARKiE
24 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Okey! Mina kommer från ett par jappe och Bmw / mercedes . . Men tror du kan lite mer än mej inom bilar faktiskt! smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
P. Hansson
24 januari 2006 · 106 Inlägg

Dom där är skit o lufta! Ibland får man lossa den ena slangen från värmepaketet o fylla den vägen. Kompisens bil (328- 95) var helt hemsk.

Underlättar mkt om du luftar i en brantare backe..Eller hissar upp fronten.

Jag gissar stenhårt på att du inte har orginal vattenpump med plastvingar. Men om du har det så byt ut den mot en ny. Mekonomen o Laitis har med stålblad. Kostar runt 450:- o det är värt o byta om du ändå är där o skruvar.

Mvh/Peter

---???---
Sharky
25 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Tror jag inte alls....

Det är bara så att jag har riktigt duktiga bilmekar i vårat hobbygarage. Dom kan - inte jag.

Och tydligen så beror det på hur mycket man tömmer från systemet. Tömmer man bara nån liter så kan det gå bra.

/Göran

Darkie skrev:
Okey! Mina kommer från ett par jappe och Bmw / mercedes . . Men tror du kan lite mer än mej inom bilar faktiskt! smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Darkie dARKiE
25 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Sharky skrev:
Tror jag inte alls....

Det är bara så att jag har riktigt duktiga bilmekar i vårat hobbygarage. Dom kan - inte jag.

Och tydligen så beror det på hur mycket man tömmer från systemet. Tömmer man bara nån liter så kan det gå bra.

/Göran

Darkie skrev:
Okey! Mina kommer från ett par jappe och Bmw / mercedes . . Men tror du kan lite mer än mej inom bilar faktiskt! smile

Okey, jo det är ju så jag gör.. tömmer ut så mycket vatten tills att det inte rinner ut från övre slangen mer sen byter jag, och fyller i det lilla som jag tömt ut igen.. Kanske därför jag aldrig hört talas om lufta.. smile

Men jag säger lycka till med bytet till dej kroona!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Krooona Volvo frälst
25 januari 2006 · 51 Inlägg

Okej men då provar jag o byta ändå, får lossa övre slangen då..
annars får väl den lämnas iväg i värsta fall;)

Volvo S60R Awd Flashgreen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang