2977
Sök

"Midbas + diskant " VS Koaxialer

Saab raggare : )
887 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
Vad jag förstått så har man antingen midbas + diskanter eller koaxialer.. rätt så länge?;P

vad blir det för skillnad mellan de båda alternativen?

Turbo.. Because Im worth it :)

10 287 Inlägg
24 januari 2006
Koaxialt innebär att elementen sitter monterade över samma centrumpunkt, dvs....koaxialt...

Man kan montera vad fanken som helst koaxialt, tex en 18" bas med en 8" midbas. (Även om det nog är lite udda.....)

Det normala är alltså en midbas och en diskant koaxialt eller en ren mid och en diskant koaxialt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
24 januari 2006
Man kan också säga att koaxialhögtalare för bil allmänt låter lite sämre än separat midbas+diskant.
I en koax så sitter det enkla filter som inte delar av frekvenserna till diskanten så bra. Det kommer en del mellanregisterfrekvenser till diskanten och då blir ljudet ofta skrikigt och skränigt.

Med separata element så är delningsfiltret mer påkostat och delar av bättre.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
24 januari 2006
Och kan man undvika koaxialer, så blir ljudbygget snyggare wink

Hewi
571 Inlägg
24 januari 2006
Drönirettab skrev:
Man kan också säga att koaxialhögtalare för bil allmänt låter lite sämre än separat midbas+diskant.
I en koax så sitter det enkla filter som inte delar av frekvenserna till diskanten så bra. Det kommer en del mellanregisterfrekvenser till diskanten och då blir ljudet ofta skrikigt och skränigt.

Fel! Bättre märken har bra filter även till koaxial högtalarna(t.ex DLS , MB quart , Infinity) som då har separata högtalar terminaler för disk och midbas , många koaxialer bygger på samma element som kitten i samma serie bara att diskantern fått ett fäste på midbasen.
Fördelen med separata system är möjligheten till att optimera elementens position genom att t.ex mont midbas på instrumentbrädan och disk i a-stolparna.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 287 Inlägg
25 januari 2006
Både Drönirettab (helt säkert) och jag håller med om att bättre märken har koaxialer med dubbla terminaler.
Och fördelen med koaxial är att elementens position (förutom i z-led...) är optimerade.

Sätter du mid på ett ställe och diskant på ett annat ställe så kan du bara optimera för en lyssningspoistion. Rör du huvudet så får du säkert som amen i kyrkan kamfiltereffekt i brytfrekvensen.

Detta slipper du om mid och dsikant sitter koaxialt för då har du alltid samma löptid till båda elementen (förutom skillnaden i z-led).

/Göran

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

96 Inlägg
25 januari 2006
calibra_nox skrev:
Och kan man undvika koaxialer, så blir ljudbygget snyggare wink

vad menar du????

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
25 januari 2006
tobbe.77 skrev:
vad menar du????

Åtm. jag, och säkert flera, tycker att det är snyggare om man har ett snyggt 2/3-vägs system istället för koaxialer. Och har man diskanten skild, kan du ha den högre upp, om du annars lägger koaxialen i dörren, och då upplever du bättre diskant, eftersom den är närmare örat tongue

96 Inlägg
25 januari 2006
jag tävlade i SASCA år 2000 och då använde jag endast 4" coax högtalare på brädan på min dåvarande Polo basen hade jag under handsfacket och det funkade bra.... ifs så var det coax av bra kvalité dom kostade 2495:- om jag inte minns fel och hade separat delningsfilter som det vanligtvis är med till vanliga kit. fick mycket bra omdöme för både mellanreg och diskant i min bil. sen den som vann Rookie 20 000:- förra året hade ett par 4" pioneer coax som listade 495:- så visst kan man få coax-högtalare att låta bra....

96 Inlägg
25 januari 2006
calibra_nox skrev:
tobbe.77 skrev:
vad menar du????

Åtm. jag, och säkert flera, tycker att det är snyggare om man har ett snyggt 2/3-vägs system istället för koaxialer. Och har man diskanten skild, kan du ha den högre upp, om du annars lägger koaxialen i dörren, och då upplever du bättre diskant, eftersom den är närmare örat tongue

är det inte snyggare att kunna "gömma" högtalarna under orginalgaller i bilen? kan man få det snyggare och mer orginal?

21 761 Inlägg
25 januari 2006
pwilhelm skrev:
Drönirettab skrev:

Fel! Bättre märken har bra filter även till koaxial högtalarna(t.ex DLS , MB quart , Infinity) som då har separata högtalar terminaler för disk och midbas , många koaxialer bygger på samma element som kitten i samma serie bara att diskantern fått ett fäste på midbasen.
Fördelen med separata system är möjligheten till att optimera elementens position genom att t.ex mont midbas på instrumentbrädan och disk i a-stolparna.

Du har rätt, jag drog alla koaxer över en kam. Uttryckte mig lite fel.

859 Inlägg
25 januari 2006
tobbe.77 skrev:
calibra_nox skrev:
tobbe.77 skrev:
vad menar du????

är det inte snyggare att kunna "gömma" högtalarna under orginalgaller i bilen? kan man få det snyggare och mer orginal?

Ja man kan helt klart få det snyggare än orginal!

/Theo

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
25 januari 2006
Nåja tongue smaken är delad tongue

Sök