Era tabbar när ni byggt billjud...

snurbo_diesel Egen företagare
27 juni 2008 · 864 Inlägg

snoddas skrev:
min största tabbe... " kanske inte inom att "bygga" ljud men det är var iallafall när ja köpte mitt mutant framsystem...ska man skruva fast baslådan se till satt ni inte skruvar fast den i reservhjulet...

haha, så har jag med gjort, ett antal gånger.
Sen när jag skulle klä golvet i skuffen på s70in sätte jag tyget på fel sida, bara att börja om, gör om gör rätt som det heter.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Oscarr
27 juni 2008 · 260 Inlägg

hade ett gammalt steg utan lågpassfilter. köpte ett filter på mds och kopplade fel, brände jorden i stereon och hela slutsteget.

zetec
27 juni 2008 · 603 Inlägg

Jag gjorde en "kul" grej när jag monterade framsystemet. Flyttade runt diskanterna för att hitta vart jag tyckte det lät bäst. Jag blev nöjd med att sätta dom i hörnkåpan i dörren innanför backspegeln. Så var dom provmonterade där, inte ordentligt fastsatta än. Så skulle jag hämta nånting och kom inte runt bilen för dörrn var öppen, drog igen den.
-Med följden att den provmonterade diskanten lossnade och hamnade i kläm ungefär i höjd med dörrens gånggärn. Inte så mycket plats där och diskanten såg bra risig ut. Den fungerar faktiskt och spelar än men jag fick jättebra service och "goodwill" utav Nårdik så jag fick köpa en diskant löst till bra pris.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
BeemahCruizer
27 juni 2008 · 7 Inlägg

Ojoj, men har ju gjort en del tabbar i sina dagar.
Skulle montera en vecka gammal alpine för 6.000:- i E34'an. Knöligt som fan att få in stereon, alla kablar till kliman sitter bakom stereon, vilket gör att man tar ut stereon 10ggr och försöker få bort kablarna. Den sista gången fungerade det kanon, stereon glier in lätt, och jag drar på tändningen. Självklart låg remoten mellan stereon och ramen (jord). Brann upp direkt, och farsan hade gjort en garagestädning vilket innebär, släng alla gamla kartonger (där mina kvitton låg) Haha. Man va inte nöjd.

Kopplade in en cd-spelare i farfars 245:a för många år sedan, kände att jag skulle "living on the edge" och kopplade utan mätinstrument. Dumdjäveln som dragit innan var tydligen färgblind för plus var brun och jord var röd. tongue Brann bra där med.

En polare gjorde en fördjävla skön tabbe som jag garvar åt än idag. Han skulle dra pluskabel till skuffen i hans 9-5 aero, men han hittade ingen kabelgenomföring i torpedväggen, så han skulle borra ett eget. Någon "viktigpetter" framförde att han borde kolla så inga kablar låg i vägen, det struntade han i och körde på. Sprakade uta bara helvete och han började fundera på vad fan som hade hänt. tokfan hade naturligtvis lyckats träffa en ganska viktig kabelstam. Skarvade alla kablar han hade haft av, men bilen står fortfarande, typ alla lampor bara glöder i instrumentpanelen. Hehe.

Chevrolet Impala "Pimpalan" (1964)
IceEyes Varningar: För många..
27 juni 2008 · 2 552 Inlägg

För nån vinter sen skulle jag bära ut slutsteget till bilen och koppla in det, tyvärr såg jag inte isfläcken framför mig och ja, resten kan ni ju lista ut själv roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Molle200sx
27 juni 2008 · 43 Inlägg

Precis installerat steg och konding m.m. i bagagen på 200. Skulle koppla på subben ett infinity ellement som kan ställas om från 1 eller 4 ohm. Ett rejält monoblock och e 1 ohm borde funka. Det gjorde det i ca 10 sec sen var det bara att bedtälla nytt element. Konen gick inte att röra en millimeter.

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
27 juni 2008 · 887 Inlägg

Har råkat smälla en 12" bas från MDS som kusinen köpte för "hela" 1000:- för flera flera år sen.. När MDS typ var nystartat)

Det var det bästa köpet han hade gjort tydligen.
Vet fortfarande inte vad som egentligen hände. Men när jag skulle ställa ner basen på golvet så hördes det bara en kraftig "DOINK" och konen vart stenhård. Satt fast och man kunde inte röra på den.

Efter det vart jag snäll och köpte en Infinity Kappa Perfect 12.1 istället till honom.

Tror nog aldrig att jag sett han så glad efter att han lyssnade på den basen..

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
bmx
27 juni 2008 · 7 100 Inlägg

Henrik Elg skrev:
När man var nybörjare drog man ofta alla kablar på samma sida av bilen. Följden blev ett härligt generatorvinande.....! Hatar det ljudet för övrigt.....

öhhh de har jag jämt gjort,och inte fått nå vinade ljud!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Elute
27 juni 2008 · 21 Inlägg

Samma som dom flesta andra så har ja dragit alla kablar på samma sida bilen! sen så glömde ja koppla in motståndet till kondensatorn me så den brann upp men innan ja märkte de hade den börjat äta bil batteri! å sen har ja lyckats köra en skruvmejsel genom en bas när ja skulle justera steget me^^

"The only limit is your own imagination"
Lonefox Bad music kills good sound
27 juni 2008 · 7 241 Inlägg

BeemahCruizer skrev:
Kopplade in en cd-spelare i farfars 245:a för många år sedan, kände att jag skulle "living on the edge" och kopplade utan mätinstrument. Dumdjäveln som dragit innan var tydligen färgblind för plus var brun och jord var röd. tongue Brann bra där med.

När jag kopplade in en enhet i min första 245:a så använde jag originalstammen.....
Sköt säkringen....dubbelkollade. Jodå. Allt stämmer enligt färgerna.
Bytte säkring....sköt den igen.
Va f... Mätte. Svor över tidigare ägara som bytt färgerna. Men vänta nu. Bilen var ju en avdelningsbil på Volvo innan, bara suttit originalradio i den.

Drog fram farsans gamla grön-böcker, kollade elschemat.
Jag svor ve och förbannelse över konstruktören som använde svart som plusmatning och röd som jord.

Lärdom: MÄT ALLTID INNAN FÖR ATT VARA SÄKER! smile

Som tur var höll enheten, en Pioneer för 8500:- (DEH-P 825) med intigrerad tidskomp osv. Riktigt vass när den kom typ.......1996-7 eller så big_smile

Senast redigerat av Lonefox (27 juni 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Kmarcus
27 juni 2008 · 854 Inlägg

kovamies skrev:
generator vinande suger . . koppla in första steget till högtalarna runt om allt lät bra , kopplar in steg nr 2 för att driva basarna då får man ett generator vinande på köpet hmm suck . .  har inte lyckats få d fixat ännu , nån me tips ?

Hände samma sak för mig, hade kopplat allt rätt men när jag kopplade in bas och steg så brändes signaljorden i HU:n. Det var bara att skicka tillbaka HU:n och leva utan ljud ett tag. Sen dess har allt fungerat felfritt. Testa med en annan HU och se om problemet är kvar, efter du kollat alla anslutningar och kopplingar.

Lycka till

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Faniskogen Skogsfan
27 juni 2008 · 649 Inlägg

Som en tidigare i tråden skrivit.. högtalare i hatthyllan, speciellt 6x9or, när man har en rätt fet baslåda i bagaget är väll inte att rekommendera alltid. Hatthyllehögtalarna spelar lite märkligt och efter ett tag inte alls x]

Körde även med kass jord en gång med ett steg för ca 2k.. det spelade hyffsat i 10min.. fick nytt dock på garantin:)

Även massa andra småtabbar men fasen.. inte lär man sig något riktigt utan att veta hur man inte skall göra först!tongue

Senast redigerat av Faniskogen (27 juni 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
BalvBam っ◕‿◕)っ
27 juni 2008 · 102 Inlägg

En polare kopplade in slutsteg och basar i min bil och "glömde" säkringen så det började brinna efter ett tag >.< Och som toppen av allt så låg kabeln över en oljeflaska som den smälte hål i, fasst det började inte brinna som tur va =P

I reject your reality and substitute my own!
Berggren79
27 juni 2008 · 90 Inlägg

har väl kopplat lite fel ibland kopplat in 2 basare i en låda till ett monoblock å undrat varför de inte tryker på nått när konerna ser ut att vilja hoppa ur bilen, å efter typ en dags letande kommit på att jag fasvänt ena basen!

å sen har man ju alltid en massa sår å grejjer efter man har skruvat.

men en polare gjorde det bästa  han skulle skala två kablar sammtidigt med tänderna. tyvärr var det en plus och en jord, gnistrade fint mellan tänderna.   
han kände ingen smak på några dagar ;p

Arnie
28 juni 2008 · 295 Inlägg

Berggren79 skrev:
har väl kopplat lite fel ibland kopplat in 2 basare i en låda till ett monoblock å undrat varför de inte tryker på nått när konerna ser ut att vilja hoppa ur bilen, å efter typ en dags letande kommit på att jag fasvänt ena basen!

å sen har man ju alltid en massa sår å grejjer efter man har skruvat.

men en polare gjorde det bästa  han skulle skala två kablar sammtidigt med tänderna. tyvärr var det en plus och en jord, gnistrade fint mellan tänderna.   
han kände ingen smak på några dagar ;p

HAHA

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
Edgarn
29 juni 2008 · 41 Inlägg

Det jag alltid lyckas med är att glömma dra Remote sladden tongue störigt när allt e klart.. gjord detta på 3 bilar nu smile

baby
bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
29 juni 2008 · 228 Inlägg

blivit "färgblind" efter ca 10h i garaget skulle bara koppla på plus å minus å lyckades koppla fel å bränna ett dyrt monoblock..

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
Cloudsurfer Hårdrockare - Ärkemupp.
29 juni 2008 · 270 Inlägg

var i slutfasen av byggandet, dvs ansluta allt till steget i skuffen...+ och - kablar ligger i ett hörn skalade och oisolerade jag har precis skalat av remote kabeln med kniven och kastar utan en endaste tanke in kniven i hörnet och ansluter + och - med varandra eftersom knivhelvetet landade tvärs över det oisolerade ändarna big_smile Så korkad man är ibland alltså

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!
_IsakssoN_
29 juni 2008 · 310 Inlägg

tabbe vette fan om man kan kalla det..
Hade precis dragit klart alla kablar i benzen, far iväg en sväng och efter några accelerationer så slutade allt funka...
Stannade på en rastplats och öppnar skuffen..
Baslådan har flyttat sig från att ligga kloss mot baksätet till att ligga mot luckan..  lågnivå kablen avsluten och kontaktpinnarna satt fast i steget som var 3 dagar gammalt..
Bara att skruva upp det, trycka ut pinnarna och dra en ny lågnivå.. men man lär sig av sina misstag

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
Berggren79
29 juni 2008 · 90 Inlägg

friskt kopplat hälften brunnet wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang