Bättre tändning

volvo_owner
30 juni 2008 · 95 Inlägg

hejsan...

jag har en volvo 945 turbo -92
och jag har bytt tändspole, rotor, föredelarlock, tändkablar...
Chippad till steg 2, och bytt tändningschip.

men jag tycker den tänder dåligt.

Skulle vilja att den tänder på stört...

har kollat lite på MSD grejer, men har ingen aning om vad jag ska använda..
Eller kan jag gjöra nått med motorn så att den tänder snabbare..

har kompisar som har Volvo 745, 740, 850, 940, 945 och dom tänder mycke snabbare än vad min gjör...

Är det nån som har nån ide vad man kan göra ????

Alla förslag är välkomna...

Senast redigerat av volvo_owner (30 juni 2008)

mrbuggy Entreprenör
30 juni 2008 · 1 784 Inlägg

Hur menar du..tänder snabbare..antingen tänder den eller inte. om den e inställd rätt så tänder den väl när den ska ??

Senast redigerat av mrbuggy (30 juni 2008)

Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Orginal tändning räcker utan problem till över 400Hkr. Vad kör du på för stift?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
30 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Talar vi om startsekvensen kanske?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Kan ju vara det han avser och då brukar det vara backventilen som inte håller tätt.

/Göran

torpis skrev:
Talar vi om startsekvensen kanske?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvo_owner
30 juni 2008 · 95 Inlägg

jag var säkert dålig att förklara hur jag menar...

jag menar att startmotorn går runt hjätte länge innan den startar....
Och ibland så går startmotorn runt och nästan startar, men startar ej, sen vrider jag om nyckeln för att starta igen och då startar den på en gång...

Hoppas ni förstår lättare nu...har svårt att förklara när jag skriver...
lättare att snacka i tel för att förklara...

Sharky skrev:
Orginal tändning räcker utan problem till över 400Hkr. Vad kör du på för stift?

/Göran

vad menade du för stift...

Senast redigerat av volvo_owner (30 juni 2008)

mrbuggy Entreprenör
30 juni 2008 · 1 784 Inlägg

tändstift mena han..de problemet du har e nog inte tändning..har nog att göra med att soppan rinner tillbaka å tar ett tag att pumpa upp den. därför tänder den inte direkt..enl. min mening då..kan även vara så att starten tar för mycket ström å därför finns de inget till tändning..

Senast redigerat av mrbuggy (30 juni 2008)

Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Backventilen till soppapumpen brukar läka.

/Göran

volvo_owner skrev:
jag menar att startmotorn går runt hjätte länge innan den startar....
Och ibland så går startmotorn runt och nästan startar, men startar ej, sen vrider jag om nyckeln för att starta igen och då startar den på en gång...
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrbuggy Entreprenör
30 juni 2008 · 1 784 Inlägg

jepp..lyssna på sharky där....wink

blacken
30 juni 2008 ·

Eller soppapumpen är dålig..

volvo_owner
30 juni 2008 · 95 Inlägg

Sharky skrev:
Backventilen till soppapumpen brukar läka.

Oki...
Så det är en ny soppa pump som behövs där...

men varför går startmotorn runt så länge  innan den startar ??
Skulle vilja att den går runt 2-3 varv innan den startar..

Nu går den ju 10-15 varv...

Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Därför att om backventilen är dålig har du inget tryck i systemet om pumpen måste börja från noll varje gång du startar. Backventil har man för att trycket skall finnas kvar så att man slipper nöta.
Det kan vara pumpen också men klassikern är dålig backventil på Volvo 740/940.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
blacken
30 juni 2008 ·

Det är ju inte helt av "ondo" att det förekommer, då så får man ett sjysst oljetryck i spisen innan den "tänder" och snurrar igång..

volvo_owner
1 juli 2008 · 95 Inlägg

Sharky skrev:
Därför att om backventilen är dålig har du inget tryck i systemet om pumpen måste börja från noll varje gång du startar. Backventil har man för att trycket skall finnas kvar så att man slipper nöta.
Det kan vara pumpen också men klassikern är dålig backventil på Volvo 740/940.

/Göran

Oki...
Då har jag en dum fråga...
Var hittar jag backventilen ????

blacken
1 juli 2008 ·

volvo_owner skrev:

Sharky skrev:
Därför att om backventilen är dålig har du inget tryck i systemet om pumpen måste börja från noll varje gång du startar. Backventil har man för att trycket skall finnas kvar så att man slipper nöta.
Det kan vara pumpen också men klassikern är dålig backventil på Volvo 740/940.

/Göran

Oki...
Då har jag en dum fråga...
Var hittar jag backventilen ????

Den sitter väl i soppapumpen vanligtvis. Annars så har du en "cut off" ventil på railen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang