Vägverket behöver din hjälp!

Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Hallåj där!

Jag har ett sjukt härligt jobb måste jag få ta och säga. I och med att jag jobbar på vägverket med diverse projekt så har jag stor frihet i mitt arbete. Just nu håller jag på att jobba med kundgruppen ungdomar (18-24 år) och jag skulle gärna bara få lite spontana förslag på vad ni tycker jag ska satsa min tid på att utveckla. Min slutprodukt kommer att presenteras för dem som är huvudansvariga för gruppen ungdomar på huvudkontoret i borlänge. Och det här ger mig förstås rätten att surfa på garaget på arbetstid.

Så nu har ni chans att påverka: Har har ni några tankeställare men det mesta som ni har att säga om verksamheten är till hjälp så snälla skriv och hjälp mig påverka gubbarna och tanterna.

Vilka frågor - rent allmänt - är viktiga för ungdomar?
Varför reser ungdomar? Vilka resmål är viktiga viktigast?
Vilket sätt är bäst att resa på, kort och långt?
Vilka brister finns (körkort, priser, trafikutbud mm)?
Vad tycker ungdomar om myndigheter och vägverket? Hur skulle man vilja att dem såg ut?
Vilka förbättringområden borde Vägverket satsa på om man vill göra det bättre för ungdomar?
Vad är vägverket för dig?

tack på förhand
//Fixarsorken

Mortalis VW-nörd?
2 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Fattar verkligen inte frågeställningarna, vilka frågor som är viktiga för ungdomar. Huh?

decib3L Körv
2 juli 2008 · 3 535 Inlägg

Ska svara åt alla ungdomar:

Jag är för lat för att svara på alla frågorna!

Truckdriving Man
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Om jag ska simplifiera det hela:
Vad vill du att vägverket ska göra för dig, eller ska vi ändra någonting som du tycker är tokigt just nu.

dstr
2 juli 2008 · 146 Inlägg

Dina frågeställningar är säkert viktiga ur ett konservativt perspektiv, men släpp dom. Nu är det dags för nytänkande.

Vägverket borde bygga en svensk nordslinga, dvs ett par mil väg utan hastighetsbegränsning och vägtullar.

Börja utred vad det skulle få för konsekvenser bland ungdomarna och samhället i stort. Sen skrider du till verket.

Okim Dra mig i draken!!!
2 juli 2008 · 616 Inlägg

Är ingen ungdom längre men endå...

Varför är det så svårt att ta körkort tex? blir bara mindre och mindre ungdommar som klarar det.
Bil skatten??? svin dyr men det händer inte mycket ute på vägarna... dom ser precis lika dana ut som förr.

Ungdommarna Åker väll mera  på vägrarna nu när man kanske måste byta komun för att hitta jobb??


vet ej mer haha

Mvh// Okim // Jocke
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Nu börjar det likna någonting fortsätt komma med alla möjliga förslag!

MilleN
2 juli 2008 · 9 108 Inlägg

Ja framförallt svårigheten/den ekonomiska aspekten att ta körkort numera.

dstr
2 juli 2008 · 146 Inlägg

Fixarsorken skrev:
Nu börjar det likna någonting fortsätt komma med alla möjliga förslag!

...och i din utredning kring en svensk nordslinga så tar du med att anlägga ett testcenter för fartkameror där.

Smacka upp ett 20-tal runt banan, sen säljer man bilderna på samma sätt som man kan köpa berg-o-dal-banebilder på tivolin. Det skulle öka acceptansen för fartkameror ett par tusen procent.

...sen när du har projektet på banan så anställer du mig som konceptutvecklare.

kolvas
2 juli 2008 · 4 001 Inlägg

Vägverket borde kolla över dom som gör deras statistik och vilka slutsatser/åtgärder som ska göras.
t.ex hälften av alla som dör i singelolyckor är rattfulla & 90% av dom kör för fort, vad gör man då? Sätter upp en fartkamera, hjälper det mot rattfyllon?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
decib3L Körv
2 juli 2008 · 3 535 Inlägg

Vi vill ha en nordslinga!

Dessutom borde det bli lättare att ta körkort. Inte bara B, men även CE.

Truckdriving Man
Mortalis VW-nörd?
2 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Okej om man ska gnälla på nåt så e de verkligen att all skatt man lägger på sitt bilägande används till annat än vägar.
Jag tycker det är helt sjukt att vi snackar om att införa vägavgifter i Göteborg nu också för att det är mycket trafik, för att finansiera nya älvförbindelser. De motorvägar vi har nu då, är de bara givna från åvan? De har ju finansierats med skattepengar, och inga nya vägar byggs ju i gbg i princip, så vart tar pengarna vägen?
Dessutom tycker jag att det bör spara en del liv i trafiken om de orkade bry sig at tlägga ner pengar på att hålla vägarna hela. Ett par gropar kan göra att de går riktigt åt helvete eller om de regnar o vägbanorna är så jävla nerkörda så man får vattenplaning om man håller sig i sin fil...

Körkortet tyckte jag inte var så dyrt, men dagens kids e ju vana vid att få allt serverat på silverfat så lite arbete är ju skitheavy då tongue Däremot var det ju rätt långa väntetider på uppkörning jämfört med teoriprov.

Kort o gott, ta hand om oss bilister lite och strafa oss inte hela tiden, överväg också att ge de som vill rejsa lite möjligheter till de. Ett nürburgring i Swe hade vart nåt, men självklart ska inte VV stå för kalaset, dock kanske godkänna de.

Sen lite tydligare regler för etanolkonvertering, för jag läste att företagen som gör de inte har koll själva hur reglerna ser ut..

Tiger1978 Fattig student
2 juli 2008 · 1 282 Inlägg

dstr skrev:

Fixarsorken skrev:
Nu börjar det likna någonting fortsätt komma med alla möjliga förslag!

...och i din utredning kring en svensk nordslinga så tar du med att anlägga ett testcenter för fartkameror där.

Smacka upp ett 20-tal runt banan, sen säljer man bilderna på samma sätt som man kan köpa berg-o-dal-banebilder på tivolin. Det skulle öka acceptansen för fartkameror ett par tusen procent.

...sen när du har projektet på banan så anställer du mig som konceptutvecklare.

Haha... det var faktiskt en bra idé.. då blir ju vägen betald utan tullar o skit

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Sushikocken Sleeper
2 juli 2008 · 3 084 Inlägg

Ja man kan ju börja utbilda dem som håller i vägarbetena 2/1 fil är ju jävligt oekonomiskt när man har 15cm djupa spår i vägen efter 2 år och väggrunden lyser igenom är inte det farligt var försvinner alla pengarna som vägverket får in?...  Sen kan man  ändra på regeln som säger att om man tar A(beg) så måste man vänta 2 år innan man får riktig tung. Så är man 20,9 år och tar A beg så får man inte tung förrän man är 23år... om jag istället aldrig kört mc och tar det när jag är 21 år så får jag tung direkt.

Hur fan går det till att vi betalar så sjukt mycket mer vägskatt än exempelvis tyskland och dem har så jävulskt mycket bättre vägar?

En sak till.. ska man uppnå nollvison ska man inte lägga alla pengarna på forkörare!(kanske snuten som står för det) lägg pengarna på vägarna istället eller kom och kolla E4 norrut hur jävla dålig den är (nu har dem faktiskt börja renovera) men det tog sin tid.

Senast redigerat av Sushikocken (2 juli 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

2006 dog 445 personer i trafiken
20% av dödsfallen var alkoholrelaterade
1/3 av alla personbilsförare som dör i trafiken är alkoholpåverkade
15000 resor varje dag görs av alkoholpåverkade
90% av rattfylleristerna är män och dominerande bland dessa är unga och medelålders

Vill du veta mer om arbetet vi gör mot alkohol i trafiken rekommenderar jag att läsa på om dont drink and drive projektet men även nollvisionen tar upp en hel del om detta. Men kul att du visar intresse, helt rätt, och fortsätt gärna med inläggen. Alla synpunkter är välkomna!

Sushikocken Sleeper
2 juli 2008 · 3 084 Inlägg

Fixarsorken skrev:
2006 dog 445 personer i trafiken
20% av dödsfallen var alkoholrelaterade
1/3 av alla personbilsförare som dör i trafiken är alkoholpåverkade
15000 resor varje dag görs av alkoholpåverkade
90% av rattfylleristerna är män och dominerande bland dessa är unga och medelålders

Vill du veta mer om arbetet vi gör mot alkohol i trafiken rekommenderar jag att läsa på om dont drink and drive projektet men även nollvisionen tar upp en hel del om detta. Men kul att du visar intresse, helt rätt, och fortsätt gärna med inläggen. Alla synpunkter är välkomna!

Ja och det är jävligt bra! Men har ni någon statistik hur många som dog av fortkörning wink?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Jodå ge mig bara lite tid ska jag ta fram den, en majoritet av mina kollegor här är som galna i statistik!

Gulmun * Klåpare
2 juli 2008 · 1 718 Inlägg

Vägverket borde lägga mer energi på lastbilstrafiken. Bättre rastplatser o.s.v. Personbilstrafiken håller väl regeringen på att aveckla fullständigt?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Hm har aldrig sett lastbilstrafiken som en typisk ungdomsfråga. Men fortsätt komma med förslag.

M7an oo=00=oo
2 juli 2008 · 374 Inlägg

Jag håller med Sushikocken om detta med MC-körkort. De reglerna är sjuka.
21 år för att ta kort för tung mc, om man inte har haft a-kort innan.  Lätt mc ska vara 16år. Skippa begränsad för väldigt få kör pluggad hoj (tung mc med begränsad effekt). Tung mc ska man få ta när man är 18. Men lägg mer krut på rejäla manöverprov. Låt alla mc-kortaspiranter få göra älg-test på manöverprovet, väja för en älg i 80 eller nåt. Så alla förstår hur utsatt man är på hoj. Eller låt dom krascha med hojjen som grabbarna i Moto GP. Komma i 160 och hojjen släpper i fullt nedlägg, kanar ut i en sandfålla. Där har du två exempel på bra riskutbildningsmoment.

Senast redigerat av msjuan (2 juli 2008)

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang