2070
Sök

Vägverket behöver din hjälp!

Muttley
7 april 2009
lelleal skrev:
frihastighet bortmed besktining och fartkamror skatten då är ja nöjd

Summan av det, är lika med kaos.
Nej hårdare besiktningar så vi slipper skräpet på vägarna.

155 Inlägg
7 april 2009
Fixarsorken skrev:
2006 dog 445 personer i trafiken
20% av dödsfallen var alkoholrelaterade
1/3 av alla personbilsförare som dör i trafiken är alkoholpåverkade
15000 resor varje dag görs av alkoholpåverkade
90% av rattfylleristerna är män och dominerande bland dessa är unga och medelålders

Vill du veta mer om arbetet vi gör mot alkohol i trafiken rekommenderar jag att läsa på om dont drink and drive projektet men även nollvisionen tar upp en hel del om detta. Men kul att du visar intresse, helt rätt, och fortsätt gärna med inläggen. Alla synpunkter är välkomna!

Har en liten fråga du kan ställa till dina kollegor.
Eftersom det är dom som har sista utslaget i vissa frågor.

Jag körde lite (40km) för fort för länge sedan.
Jag blev av med lappen i 16 månader.
Jag hade förmildrande omständigheter. Mitt X låg för döden. (klarade sig som tur va).
Men om en IDIOT kör alkohol / drog påverkad kan man som i dom flesta fall bli av med kk i 3 månader.
Sedan är det bara för dom att köra igen.
Vilket är farligast igentligen ????
Nykter fortkörare eller påverkad snigel ????

Talladega Micke ..... PM svar vore roligt

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

92 Inlägg
7 april 2009
tkd_rille skrev:
lelleal skrev:

Kanske för dig, men för andra paradis. Jag lägger mig någonstans mitt emellan, och tycker vi har det ganska bra just nu. smile

660 Inlägg
7 april 2009
Okim skrev:
Varför är det så svårt att ta körkort tex? blir bara mindre och mindre ungdommar som klarar det.
Bil skatten???

Svårt att ta körkort!? haha! Anledningen till att många inte klarar det är juh självklar! Dom ska fan inte ha något!

Själv tycker jag en fråga som är riktigt viktigt för oss ungdommar är böterna, nu är jag dock inte fattig men jag har som dom flesta ungdommar ett "Studiebidrag" och om man bryter mot något i trafiken så har man inte många alternativ.

Tex om jag kör 1 km/h för fort och får en stor jävla bot på över 2 000 kr. Då har jag 3 olika alternativ, antingen vägrar jag skriva under boten men har dom "lasrat" mig så har jag ingen chans i rätten så jag drar i så fall bara ut på det... Sen kan jag alltid erkänna på plats och hamna hos fogden då jag inte får in dom pengarna på 30 dagar. Eller om jag har "täta" föräldrar som kan sticka åt mig pengarna..

Detta tycker jag är helt befängt visst att det kanske får folk att tänka om innan dom bryter mot reglerna men för ungdommar/tonåringar är det sjuk svårt att betala böter osv om man nu råkar dra på sig några.

Själv fick jag en bot på 1 000 kr då jag spela musik i stan, det tog mig 2 månder igen innan jag hade en enda krona att röra mig med.. Jag fick ställa av bilen och allt för jag hade inte råd med den månadens försäkring etc.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 april 2009
Soderqvist skrev:
men för ungdommar/tonåringar är det sjuk svårt att betala böter osv om man nu råkar dra på sig några.

Själv fick jag en bot på 1 000 kr då jag spela musik i stan, det tog mig 2 månder igen innan jag hade en enda krona att röra mig med.. Jag fick ställa av bilen och allt för jag hade inte råd med den månadens försäkring etc.

//Soderqvist

Tänk efter före då, klantar man sig får man också ta konsekvenserna om det så betyder att man måste sälja bilen! Tyck fan inte synd om er själva när ni gör fel! Betala!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

256 Inlägg
7 april 2009
www.vv.se skrev:
Taget från VV.se:
Följande avgifter betalar du för ditt körkort. (Priserna gäller dock inte efter återkallelse.)

Avgift för                                                   Pris
Körkortstillstånd*                                        220:-

Kunskapsprov                                             220:-

Kunskapsprov efter kl 18:00 och helger     290:-

Körprov för behörighet B, C och D               700:-

Körprov för behörighet B, C och D
efter kl 18:00 och helger                             940:-

Körprov för övriga behörigheter                  1500:-

Körprov för övriga behörigheter
efter kl 18:00 och helger                             1950:-

Tillverkning av körkortet                              120:-

Fotografering på Förarenhetens kontor
(på de orter där fotoautomat finns)             80:-

* Från och med den 1 januari 2008 ska avgiften betalas till länsstyrelsen innan ansökan om körkortstillstånd prövas. Mer information om hur du betalar avgiften hittar du på Körkortsportalen.

Exempel: Avgifterna för ett körkort med behörighet B blir alltså 220 kr + 220 kr + 700 kr + 120 kr + 80 kr = 1 340 kr. Till detta kommer sedan kostnaderna för själva förarutbildningen.
Och sedan tillkommer avgiften för lån av bil med dubbelkommando om man behöver låna av VV och den avgiften är 400kr vilket ger en slutsumma på 1740kr.

Jo det är lite mer kostnader än.. (Privatist)
Övningkörningsutbildningen Ca 300kr/pers 900kr för Ex. son far & mor
Avgift för Körkortstillstånd                         220kr
Kunskapsprov                                           220kr
Körprov                                                     1100kr
Riskutbildning                                           1000kr
Utökad riskutbildning (Del 2)                    700kr
Tillverkning av körkort mm                        200kr

Mer ställen där bilfolk/ungdomar kan leka fritt? eftersom det är olagligt i trafiken.. ex raksträckor? gamla flygfält? Det kan ju inte vara så dyrt att göra iordning kanske 10-15st sånna i hela landet om man jämför med hur mycket det kostar att sätta upp nya hastighetsskyltar i hela landet för att sänka hastigheten med 10km/h på dem flesta vägarna och på nån enstaka stor väg öka med 10km/h, samt sätta upp dyra hastighetskameror men jag antar att nått som man inte kan dra in pengar på är inget att satsa på??

Dvs göra mera platser som dem som vill leka av sig och ha lite roligt, se bara hur dem gjorde i USA på 50-talet när dem hade stora problem med hot-rodders/buskörning mm dem gjorde iordning dragrace banor där man kunde köra, men sånt stort problem har vi kanske inte i sverige men endå.. Och hur många sånna finns det i sverige? hmm
Senast redigerat av laynus (7 april 2009)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
7 april 2009
FIXA KORSNINGEN MELLAN LITSLENA RONDELLEN OCH GRILLBYVÄGEN STRAX UTANFÖR ENKÖPING. Mina 17" fälgar drunknar ffs i groparna som är där och så har det vart i 3 - 4 år nu, ny asfalterat runt om överallt utom just där det verkligen behövs! Gör man en sen inbromsning kan man hälsa fälgar och framvagn bye bye. Vägarna här ute över huvudtaget är värdelösa.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

730 Inlägg
7 april 2009
Bort med fartgupp, Jäkla idiot som hitta på dem.. Sen så e de ju knappt några skyltar som varnar för fartgupp.. Fy fan säger ja bara...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
7 april 2009
Soderqvist skrev:
Själv tycker jag en fråga som är riktigt viktigt för oss ungdommar är böterna, nu är jag dock inte fattig men jag har som dom flesta ungdommar ett "Studiebidrag" och om man bryter mot något i trafiken så har man inte många alternativ.

Tex om jag kör 1 km/h för fort och får en stor jävla bot på över 2 000 kr. Då har jag 3 olika alternativ, antingen vägrar jag skriva under boten men har dom "lasrat" mig så har jag ingen chans i rätten så jag drar i så fall bara ut på det... Sen kan jag alltid erkänna på plats och hamna hos fogden då jag inte får in dom pengarna på 30 dagar. Eller om jag har "täta" föräldrar som kan sticka åt mig pengarna..

Detta tycker jag är helt befängt visst att det kanske får folk att tänka om innan dom bryter mot reglerna men för ungdommar/tonåringar är det sjuk svårt att betala böter osv om man nu råkar dra på sig några.

//Soderqvist

Detta var det roligaste jag läst på länge.
Säger som Jim Carrey i Liar Liar:Stop breaking the law
Senast redigerat av maximus (7 april 2009)

Muttley
7 april 2009
5E skrev:
tkd_rille skrev:
lelleal skrev:

Kanske för dig, men för andra paradis. Jag lägger mig någonstans mitt emellan, och tycker vi har det ganska bra just nu. smile

haha paradis om vi tar fri hastighet och slopar besiktning?. Visst de som skiter totalt i alla andra helt klart.  För många besiktningsmän ser mellan fingrarna på massa fel som kan bli skit.
Var med om det själv
Jag besikta min v40 där ena bromsoket bak kärva på handbromsen men alla färdbromsar fungerade. Men gick inte genom.
Och min kompis besikta sin v40 med bakbromsarna kassa och var tvungen och byta belägg och kom igenom.
Vilket är farligast?

660 Inlägg
7 april 2009
Dave_C70 skrev:
Tänk efter före då, klantar man sig får man också ta konsekvenserna om det så betyder att man måste sälja bilen! Tyck fan inte synd om er själva när ni gör fel! Betala!

Går juh inte ens att skriva något här på garaget utan att alla dessa paragrafryttare ska titta fram...

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 april 2009
Jag är inte 18-24 men passar på o släpper ut lite ånga...

Nollvisionen - vad är det för trams? Folk kommer alltid att dö på vägarna oavsett hur säkra dessa är pga mänskligt faktor - bygg motorväg/bredare väg för dom pengarna istället!

Det pratas massör om miljön men lik förbannat så har vissa "ingenjörer" tendens att bygga rondell efter rondell - kan en 60 tonare bli miljövänligt då? Tveksamt... Med den delen avgör kommunerna mer än VV.

Tidigare skrev nån att det skulle satsats mer på tungtrafik o unga förare. Självklart! Farbror fyller 60 snart, vilken framtid har han? Vem ska köra hans lastbil sen? Farbrors yngre kollega?

Det borde finnas "lekplatser" där unga kan leka med sina bilar i lugn o rå. På så sätt slipper man en del gasglada o så kan dom lära sig ett o annat av egna misstag. "Det kan hända en olycka..."
Ursäkta mig men det är för mycket OM i all planering nu förtiden!

Avstängd
233 Inlägg
7 april 2009
Soderqvist skrev:
Dave_C70 skrev:

Går juh inte ens att skriva något här på garaget utan att alla dessa paragrafryttare ska titta fram...

//Soderqvist

Paragrafryttare, hahaha det ska jag använda inom en nära framtid, för det lär behövas på denna hemsidan.

En sak jag vill ha fixad är att man itne ska behöva stanna för gående på övergångsställe=bättre för miljön + färre dör, men sverige är ju så smarta att dem vill ha kvar det.. varför?

Blå saab 9-3 turba

629 Inlägg
8 april 2009
Grabber skrev:

Nollvisionen - vad är det för trams? Folk kommer alltid att dö på vägarna oavsett hur säkra dessa är pga mänskligt faktor - bygg motorväg/bredare väg för dom pengarna istället!

Det pratas massör om miljön men lik förbannat så har vissa "ingenjörer" tendens att bygga rondell efter rondell - kan en 60 tonare bli miljövänligt då? Tveksamt... Med den delen avgör kommunerna mer än VV.

Tidigare skrev nån att det skulle satsats mer på tungtrafik o unga förare. Självklart! Farbror fyller 60 snart, vilken framtid har han? Vem ska köra hans lastbil sen? Farbrors yngre kollega?

Det borde finnas "lekplatser" där unga kan leka med sina bilar i lugn o rå. På så sätt slipper man en del gasglada o så kan dom lära sig ett o annat av egna misstag. "Det kan hända en olycka..."

En kommentar bara, är det fel att MÅLET ska vara att ingen omkommer i trafiken? Vi kommer naturligtvis aldrig komma dit, men det bör väl ändå vara målet?

3 354 Inlägg
8 april 2009
Oxygen skrev:
Grabber skrev:

En kommentar bara, är det fel att MÅLET ska vara att ingen omkommer i trafiken? Vi kommer naturligtvis aldrig komma dit, men det bör väl ändå vara målet?

som man säger. man ska aldrig vara nöjd för då slutar man att sträva
Senast redigerat av Seth (8 april 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 april 2009
Inget fel på "att MÅLET ska vara att ingen omkommer i trafiken" men varför sätta ett mål som går ej att uppnå?
Säg att målet är att antal dödsolyckor ska halveras. Det låter ju mer troligt än 0.

Sträva kan man ju men vi kommer aldrig dit så VV o staten skulle kunna förbättra dom vägar som verkligen behöver detta för i vissa fall har 2+1 vägar har kanske inte gjort gjort saken sämre eller bättre men framkomligheten har försämrats.

14 Inlägg
8 april 2009
vad tänker vägverket med när dom slänger upp farkameror ut på glesbyggden det man fått fram sj iaf är för att man ska sänka hastigheten för att det finns mkt vilt längs dom vägarna jag syftar på måste ju vara billigare att slänga upp viltstängsel =P

629 Inlägg
8 april 2009
Mattevr6 skrev:
vad tänker vägverket med när dom slänger upp farkameror ut på glesbyggden det man fått fram sj iaf är för att man ska sänka hastigheten för att det finns mkt vilt längs dom vägarna jag syftar på måste ju vara billigare att slänga upp viltstängsel =P

Kanske att lägre hastighet betyder färre dödsolyckor och olyckor med allvarligt skadade? cool

187 Inlägg
8 april 2009
Börja med att besikta förarna istället för bilen?  Bort med halvblinda pensionärer från vägarna!!

Sök