Vägverket behöver din hjälp!

Gulmun * Klåpare
2 juli 2008 · 1 718 Inlägg

Fixarsorken skrev:
Hm har aldrig sett lastbilstrafiken som en typisk ungdomsfråga. Men fortsätt komma med förslag.

Det blir det ju indirekt. Det är knappt att man som vuxen kan ha en bil när bensinskatter fan & hans moster äter i ens plånbok. Personbilstrafiken håller på att avecklas, varför tillkom trängselskatten? Till råga på allt så har det blivit svindyrt att ta körkort.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Intressanta synpunkter alla fortsätt komma med dem kommer försöka hålla den här tråden aktiv länge för att sedan sammanställa den och ha som underlag när jag utformar projektet.

Ewrs jag visste inte att kossor drevs på fossila bränslen som majoriteten av bilarna gör men tack för att du upplyste mig. och angående lastbilsfrågan så försöker man just nu arbeta med att transportera gods med miljövänligare sätt men likafullt så är det en fråga som behöver lyftas.

Sen är det inte vägverket som bestämmer skatten utan vår kära regering. men fortsätt lyfta frågorna ska jag ta upp det i projektet.

Keep up the good work alla smile

stollen Blev inte som jag borde blivit
2 juli 2008 · 418 Inlägg

En nordslinga hade ju inte varit helt fel näe tongue

En sak som verkligen stör mig är när vägar lagas som ett jävla lapptäcke.  En fyrkant med asfalt här och en annan där. ska ni laga vägarna så, kan ni ju iaf ge "rutorna" olika färgglada färger så det ser lite trevligare ut. eller det där gruset som man fyller igen hålorna med som bilarna ska köra på, så det blir platt och hårt. Ser ju ut som om man varit och blästrat på bilen efter man har kört på sånt grus.
med tanke på hur mkt vi betalar i skatt så borde ni ju iaf kunna laga vägarna ordentligt.
Sen fattar jag inte varför ni sänker hastigheten med 10km/h på vissa vägar. Det hjälper ju ingenting. Bättre att förbättra säkerheten vid vägen istället. mer räcken och gatlampor i korsningar m.m

2+1 vägar har jag heller aldrig förstått mig på. Känns ju bara farligt med sånna vägar. så fort det blir tvåfiligt försöker alla köra om och även när det börjar gå ihop till enfiligt så försöker folk knö sig om långsammare bilar. bättre att ha tvåfiligt hela tiden.

Ja listan kan göras lång med vad man vill ska ändras/förbättras

Senast redigerat av stollen (2 juli 2008)

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
melodic_death_metal
2 juli 2008 · 622 Inlägg

ni som klagar på att körkortet är för svårt för att ta.... det är det inte, körkort är ingen rättighet, utan ett privelegie. Kan man inte köra bil så ska man inte få ta körkort. Jag vill inte bli påkörd av en nybliven körkortstagare som fick sitt kort pga att kraven sänkts, och denne inte vet vad högerregeln är m.m

Det ni skulle kunna fixa är väl att väntetiderna för att göra uppkörning och teoriprov kunde kortas ned. jag fick ju vänta i 5 veckor innan jag fick min uppkörningstid förra året.

Och sen tycker jag att fartkamerorna är löjliga.

Sen undrar jag även varför i stort sett enbart billister drabbas av allt miljösnack. Ni kan lätt få igen era så kallade miljöskatter genom att höja priset på flygplansbränsle med något öre, eller genom att beskatta företag som släpper ut mycket koldioxid. Men nä, ni väljer att beskatta oss bilister 3ggr så hårt istället hmm

Skiftnyckel
2 juli 2008 · 106 Inlägg

Vägverket kan få min hjälp när de har börjat sopa av vägskyltarna här uppe under vintertid!

Just me.
Hermansson
2 juli 2008 · 235 Inlägg

stollen skrev:
eller det där gruset som man fyller igen hålorna med som bilarna ska köra på, så det blir platt och hårt. Ser ju ut som om man varit och blästrat på bilen efter man har kört på sånt grus.
med tanke på hur mkt vi betalar i skatt så borde ni ju iaf kunna laga vägarna ordentligt.
Sen fattar jag inte varför ni sänker hastigheten med 10km/h på vissa vägar. Det hjälper ju ingenting. Bättre att förbättra säkerheten vid vägen istället. mer räcken och gatlampor i korsningar m.m

Håller med till fullo. Varför i helvete lagas vägarna numera med nått jävla klister sen på me grus?
Bilen blir förstörd och skiten hjälper 1 månad sen är hålet tillbaka.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Danne_W
2 juli 2008 · 42 Inlägg

Att börja lära ut trafiksäkerhet och trafikregler i skolorna vore en bra grej tror jag.

sik
2 juli 2008 · 1 072 Inlägg

Vägverket är ungefär lika högt stående som moderaterna är nu och som sossarna va förr i mina ögon. Samma skrot och korn! Att starta en tråd för att få synpunkter som ni sedan soppar under mattan och skrattar åt tjäns rätt meningslöst..

Skit i detta och sätt upp era kameror, ge oss högre skatt och ta ut högre bensinpris så ni kan leva lyckligt ist. Öka miljö avgiften på allt som har med fordon att göra..

Min åsikt...

LilleSKUTT
2 juli 2008 · 512 Inlägg

2+1 vägar borde förbjudas pga som tidigare sagt alla som försöker köra om försent + miljöbiten ( hur mycket ökar snittförbrukningen pga man måste gasa släppa hela tiden ?  fullt ös för att hinna om sen släppa osv...   
Undrar oxå hur dom tänker när dom lägger ut grus i kurvor utan att skylta mm senast i fjol sommar höll 4 st mc på att krascha pga detta ( i samma kurva i laglig hastighet) jag låg som nr 2 så jag han väja lite   polaren framför som dessutom skjutsa var ca 1dm från vägräcket men hade turen på sin sida    efter oss kom det några till   varav 3 st fick sladd på grusningen . 
sen har vi ju skatt på skatten på skatten igen ,skatta för att få ha bil skatten på bensin + trängselavgifterna +nya skatten på försäkring     sänk bensinskatten till en rimlig nivå igen .     
Lägg inga mer pengar på fartkameror utan arbeta på ta bort alkoholen från trafiken  ( vid fortkörningar som orsakar olyckor är det ofta i samband med alkohol...eller med dåligt underhåll av vägar samt dåliga däck pga man har inte råd för man ska skatta bort alla pengar     
Varför får man inte ha fri effekt i bilen ? bromsarna ska klara effekten står det men om man kör 90 å bromsar spelar det inegn roll hur stor motor man har bara hur tung bilen är samt hur stora bromsar man har

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
gRiLLiS945 Allt i allo
2 juli 2008 · 183 Inlägg

håller med om att 2till 1 är lite tråkigt även för oss som kör bil o släp o va händer när ja skjuter 1 däck på bil o släp lr om luften mellan bil går sönder jo ja ställer mej mitt i vägen på 2 till1 filen o står o blockerar den tills bärgaren kommer. vad händer då med ambulans osv som måste fram ?ingen kommer ju om mig o ja kommer inte därifrån sånt kan ju hända...

även våran fina busshållkar här som e handikaps vänliga men gjorda så att bussen få plast men ingen anna vad gör man då när bussen går sönder o brandkåren inte kommer fram till huset nån dör sad
den sanolikheten är stor efter som bussarna går sönder jämt!!

o varför får ja inte dicpans för att övningsköra med min flickvän ja har all kompetens som finns o få tag i på kort jo för ja måste va 24 o haft koretet i 5år men nu är ja ju 23 o har haft kortet i 5 år o när ja fyllt 24 har ja haft de i 6 men åldern 24 innebär ju inte att ja kan köra bil!!  de är ju som en symbolisk summa alla kan ju inte var bra förare o alla kan ju inte vara dåliga !?

Senast redigerat av gRiLLiS945 (2 juli 2008)

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Vill förtydliga för några här:
Det är inte vägverket som bestämmer skatterna. Kan vara en bra sak att veta.

Angående 10 kmh hastighetssänkningar så hjälper det en hel del dödligheten vid en krock minskar drastiskt men då får man se det från den ljusa sidan med att det även blir 10 kmh höjningar på vissa sträckor.

Och ni har helt rätt som påkekar väntetiderna vid provbokningarna det är ett problenm som vi är medvetna om.

Fortsätt gärna vara aktiva på tråden trodde inte jag skulle få sån här respons så snabbt!

ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

priset på körkort e för högt, okej det ska ju inte vara grattis och inte enkelt men fan jag får betala mitt själv och det svider gött ifickan får jobbahårt för mina pengar (jobbar då heltid på ett skit jobb) men endå finns det inte tillräkligt pengar.Vill ni göra nått för ungdomar s¨kolla över priser på allt (om ni kan göra nått åt det)

jag skulle upskatta det iallafall Mvh Thim

den rullar^^
Rojpen
2 juli 2008 · 2 230 Inlägg

Antställa fler Uppkörnings folk och mer skrivningar. är ju totalt jävla omöjligt ibland att få tid under sommaren, för det är alldeles för lång vänte tid för att få köra och skriva.
det är nått som verkligen måste fixas.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
decib3L Körv
2 juli 2008 · 3 535 Inlägg

Vägar? Hallååå? Sen alla dessa fartkameror som är GÖMDA! Finns några skräckexempel på kameror som står precis ingömt vid ett träd. Sånt finns ju bara för ren jävelskap.

Truckdriving Man
PLindblom
2 juli 2008 · 1 200 Inlägg

Priset för att ta körkort är väl inte högt? Halkkörning, teoriprov och uppkörning går på 2-3000kr, eller är jag ute och cyklar?

För all del, gör det billigare, men samtidigt svårare. Ingen ska kunna peka på en omdömeslös nytagare och säga "Titta på honom, har han körkort så kan vem som helst få det".

Necken Förvalt Värde
2 juli 2008 · 61 Inlägg

Fartkameror är ju det bästa.
Trafiken flyter på bra(ofta lagligt, tro't eller ej) nissen längst fram skymtar en kamera och trycker på bromspellen. Bilarna på rad bromsar å svänger åt alla håll å kanter. Händer säkert många påkörningar pga att nån är alcohol påverkad eller trött. Kanske blinkar till mitt i broms scenariot. Byter låt på stereon, telen ringer. Känns som fartkameror orsakar mer problem än nytta. Köra onykter är ju som sagt olagligt. Men dessa kör ändå. Varför skrapa fram ännu mer tillfällen för dessa att skada/förstöra för oskyldiga. Samma sak med vägbulor och lapplagningar. Blir tvärnit när man kommer fram till nå sånt.

-=Tryck&Pys: A4 Dtm=-
Lowenhart fälg fantast
2 juli 2008 · 1 086 Inlägg

eftersom du jobbar på vägverket så kanske du kan skippa och skicak skatten TACK!!!!!!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

Minister skrev:
Priset för att ta körkort är väl inte högt? Halkkörning, teoriprov och uppkörning går på 2-3000kr, eller är jag ute och cyklar?

om du kör genom körskola ja ungefär 3000 men privatist kostar det la runt 4000 men på körskolan vill odm ju inte boka halka/uppkörning om du inte kör med dom och dom tycker du e redo och det kostar 550 för en timmas körning med dom det ggr 18 punkter ungefär 1 kanske 2 vid varje körning blir rätt mkt och då e det om det sitter med en gång. som privatist e det ju lättare att komma undan med att köra hemma och så men bensinen kostar ju endå rätt mkt så det e stora pengar för en som inte tjänar så mkt (önskar att man kunde lägga allt på kortet så det gick snabbare men man har ju räkningar och ska ju leva oxså hehe )

den rullar^^
Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Lowenhart skrev:
eftersom du jobbar på vägverket så kanske du kan skippa och skicak skatten TACK!!!!!!!!

?

Fixarsorken
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Vägverket kan inte påverka körskolor som är företag att förändra sina priser, dock kanske det skulle vara möjligt med någon typ av sanktionssytem för ungdomar som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta körkort att få det billigare? vad vet jag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang