Vägverket behöver din hjälp!

ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

Fixarsorken skrev:
Vägverket kan inte påverka körskolor som är företag att förändra sina priser, dock kanske det skulle vara möjligt med någon typ av sanktionssytem för ungdomar som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta körkort att få det billigare? vad vet jag smile

om det kunde vart lite billigare när man e ung så hade det ju inte vart fel då har man en chans och om man sen väljer att ta det senare vid mer stabil ekonomi är det ju en annan sak. typ mellan 17-20 nån rabbat lr liknande lr att man kan få möjligheten att göra det i skolan på nå extra kurs lr nått (dock går jag inte i skolanm men kan ju se det litte allmännt) vet inte. aja nu har du hört min åsikt och mina synpunkter hoppas dom gör nått nytta för dig Mvh Thim

den rullar^^
prodrive Avstängd
2 juli 2008 · 962 Inlägg

Du kan hälsa Claes Tingvall ********************
Vissa saker skriver man inte på ett forum.
Följ reglerna.
/Moderator


nähää herr mod, får jag skriva att han är en idiot då?

Senast redigerat av prodrive (2 juli 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juli 2008 · 8 197 Inlägg

Laga vägarna så man slipper slå sönder stötdämparna bl.a. hmm Har kostat mig en förmögenhet genom åren.
Men en bana, typ nordslingan på Nürburgring vore guld! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Rojpen
2 juli 2008 · 2 230 Inlägg

Fixarsorken skrev:
Vägverket kan inte påverka körskolor som är företag att förändra sina priser, dock kanske det skulle vara möjligt med någon typ av sanktionssytem för ungdomar som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta körkort att få det billigare? vad vet jag smile

jo men sen har ni ju priser med 1100kr för att köra upp? det är inte direkt billigt om man säger så...
och det är genom vv...

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Jag har en åsikt angående 2+1-vägar med vajerräcken. Jag har på många sådana vägsträckor sett vansinniga omkörningar av mopeder. Dvs man har i princip prejat ut mopeden i diket (eller i vägräcket på höger sidan). Sen så är det inte så kul att hamna bakom en A-traktor på sådana sträckor heller, men det får man väl leva med?
Jag tycker att man borde skapa fler cykel- / mopedvägar vid sidan om dessa vägar. Det behövs även fler parkeringsfickor vid dessa vägar så att man kan släppa förbi utryckningsfordon och för att folk med strulande bilar inte ska bli ståendes mitt på vägen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Sen så har jag en ganska så specifik grej angående busshållplatser. En del av dom är ganska så konstigt utformade, speciellt kring större vägar. Hemma så har dom flyttat hållplatsen cirka 250 meter från en vägkorsning, vilket jag förstår. Men för att ta sig till den hållplatsen måste man numera gå längs med 90-vägen på fel sida. På vintern är det inte speciellt trevligt.
Som det är nu så skjutsar folk sina högstadie- och gymnasieungdomar till busshållplatsen och gör en u-sväng för att köra tillbaka. Inte speciellt säkert.



Jag flyttar tråden till Allmänt då tråden ändå innehåller sådant som är relaterat till motorfordon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Donken86
2 juli 2008 · 184 Inlägg

konstigt att ingen nämnt farthinder, av alla ungdommar som har sänkta bilar här smile sj tycker jag att farthinder modell vägbula borde bannlysas, bättre med refuger. iaf med personbil. i lastbil vill man hellre ha vägbula men o andra sidan så kör inte jag så mkt inne i stan (där det ev oftast finns en massa farthinder)

decib3L Körv
2 juli 2008 · 3 535 Inlägg

Donken86 skrev:
konstigt att ingen nämnt farthinder, av alla ungdommar som har sänkta bilar här smile sj tycker jag att farthinder modell vägbula borde bannlysas, bättre med refuger. iaf med personbil. i lastbil vill man hellre ha vägbula men o andra sidan så kör inte jag så mkt inne i stan (där det ev oftast finns en massa farthinder)

Jodå, det är det någon som nämnt redan.. (farthinder)

Truckdriving Man
Greatsnyggo saabtok
2 juli 2008 · 1 306 Inlägg

ja förstår inte varför skatten ska behöva vara så dyr när vägarna bara blir sämre och sämre ....Sedan är de  lite onödigt dyrt  för ungdommar att ta körkort idag .....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
PLindblom
2 juli 2008 · 1 200 Inlägg

ThimNyberg skrev:

Minister skrev:
Priset för att ta körkort är väl inte högt? Halkkörning, teoriprov och uppkörning går på 2-3000kr, eller är jag ute och cyklar?

om du kör genom körskola ja ungefär 3000 men privatist kostar det la runt 4000 men på körskolan vill odm ju inte boka halka/uppkörning om du inte kör med dom och dom tycker du e redo och det kostar 550 för en timmas körning med dom det ggr 18 punkter ungefär 1 kanske 2 vid varje körning blir rätt mkt och då e det om det sitter med en gång. som privatist e det ju lättare att komma undan med att köra hemma och så men bensinen kostar ju endå rätt mkt så det e stora pengar för en som inte tjänar så mkt (önskar att man kunde lägga allt på kortet så det gick snabbare men man har ju räkningar och ska ju leva oxså hehe )

Det var privatistpriset jag tänkte på. Med tanke på att körkortet ska räcka livet ut är 4000kr lite, men ett alternativ skulle förstås vara möjligheten till avbetalning?

Det är väl ändå ytterst ovanligt att man betalar bensinen när man övningskör privat?

Greatsnyggo saabtok
2 juli 2008 · 1 306 Inlägg

Det där med farthinder, de finns faktiskt där av en anledning och bor man nära en väg och har barn så tänker man anorlunda  än va man gör kanske när man är 18 år och ny bilförare.... Så ja tycker mer vägbulor ja och höj bilen då eller ta en annan väg ....Ett liv är värd mer än att du/ni ska ha en tuff sänkt bil och köra  fort ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Donken86
2 juli 2008 · 184 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
Det där med farthinder, de finns faktiskt där av en anledning och bor man nära en väg och har barn så tänker man anorlunda  än va man gör kanske när man är 18 år och ny bilförare.... Så ja tycker mer vägbulor ja och höj bilen då eller ta en annan väg ....Ett liv är värd mer än att du/ni ska ha en tuff sänkt bil och köra  fort ...

jag mena inte att farthinder skulle slopas, utan just vägbulor, alltså fartgupp. Tycker det är otroligt mkt bättre med farthinder där det är en refug i mitten o en slags liten chikan (stavning?)

Nallen_sthlm Direktör
2 juli 2008 · 305 Inlägg

Börja med att försöka få mere utbildning på dom äldre b korts inehavarna då dom har bristande kunskap om dagens trafikregler och saknar motirik och reaktioner för att följa trafik rytmen /Ung yrkes chaufför från sthlm trafiken

Speed limit are only for pussy
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
2 juli 2008 · 741 Inlägg

skippa 2-1 filigt då det är livsfarligt för oss motorcyklister, då bilister tror att det bara är att trycka på, och sen om det händer en olycka blir man spetsad på det dära wire-räcket som ska "höja säkerheten"

sen en annan grejj, gör inte vägarna spikraka, blir monotomt att åka långt så det kan vara en säkerhetsrisk för sömn tex, sen håller kurviga vägar förarna mer uppmarksamma och aktiva bakom ratten och man får en roligare körupplevelse

tack för mig

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
PLindblom
2 juli 2008 · 1 200 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Börja med att försöka få mere utbildning på dom äldre b korts inehavarna då dom har bristande kunskap om dagens trafikregler och saknar motirik och reaktioner för att följa trafik rytmen /Ung yrkes chaufför från sthlm trafiken

Har inte riktigt med ungdomar att göra, men jag håller med. Alternativt låta körkortsinnehavare över en viss ålder göra en ny uppkörning/teoriprov.

ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

Minister skrev:

ThimNyberg skrev:

Minister skrev:
Priset för att ta körkort är väl inte högt? Halkkörning, teoriprov och uppkörning går på 2-3000kr, eller är jag ute och cyklar?

om du kör genom körskola ja ungefär 3000 men privatist kostar det la runt 4000 men på körskolan vill odm ju inte boka halka/uppkörning om du inte kör med dom och dom tycker du e redo och det kostar 550 för en timmas körning med dom det ggr 18 punkter ungefär 1 kanske 2 vid varje körning blir rätt mkt och då e det om det sitter med en gång. som privatist e det ju lättare att komma undan med att köra hemma och så men bensinen kostar ju endå rätt mkt så det e stora pengar för en som inte tjänar så mkt (önskar att man kunde lägga allt på kortet så det gick snabbare men man har ju räkningar och ska ju leva oxså hehe )

Det var privatistpriset jag tänkte på. Med tanke på att körkortet ska räcka livet ut är 4000kr lite, men ett alternativ skulle förstås vara möjligheten till avbetalning?

Det är väl ändå ytterst ovanligt att man betalar bensinen när man övningskör privat?

Avbetalning hade ju vart en bra lösning så man kan ta det och betala allt man kan...va din sista mening ironisk? Jag betalar besiktning skatt bensin slitage delar som ska bytas allt på bilen (då det e min bil)

den rullar^^
Mortalis VW-nörd?
2 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Då e de ju ett val du gör själv..förresten går det för dig eller dina föräldrar att ta ett lån på banken du kan betala tillbaka på om de nu e knivigt..

Senast redigerat av Mortalis (2 juli 2008)

ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

Mortalis skrev:
Då e de ju ett val du gör själv..förresten går det för dig eller dina föräldrar att ta ett lån på banken du kan betala tillbaka på om de nu e knivigt..

Öhh okej, ska men seriöst som 18åring behöva ta ett lån för att ta körkort? då många jobb kräver/gör det smidigare med körkort så e det ju något som e rätt viktigt i detta sämhälle. Kan inte be nån av mina föräldrar då dom har gjort misstag i sin ungdom som hindrar dom från att ta lån. Ska detta då påvärka min framtid? Förlåt slängde ut mig lite negativt ville bara påpeka att det inte är billigt att ta körkort när man e ung (han ville ju veta vad vi ungdomar tycker om vv etc)


p.s valet va lite tvingat att skafa bilen då min mor inte har bil och va tvungen köpa en och betala en om jag ville övningsköra hemma.

Senast redigerat av ThimNyberg (2 juli 2008)

den rullar^^
Mortalis VW-nörd?
2 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Klart det alltid finns några som ramlar igenom, men bilskolorna och VV måste ju gå ihop liksom :S
Att ta ett lån på 4 papp t.ex. är ju inte så jättesvårt om man kan tala för sig, bara man har en inkomst att uppvisa..
Vet att man behöver b-kort till många jobb, men det är ju fortfarande ett privilegie och inte en rättighet som alla säger tongue finns ju ändå jobb utan kort-krav som man kan ha tills man har pengarna, som man får ihop rätt fort? :S

gRiLLiS945 Allt i allo
2 juli 2008 · 183 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Börja med att försöka få mere utbildning på dom äldre b korts inehavarna då dom har bristande kunskap om dagens trafikregler och saknar motirik och reaktioner för att följa trafik rytmen /Ung yrkes chaufför från sthlm trafiken

Håller med dom borde genom gå en motoriks kontroll ligger ofta någon gammal gubbe eller tant o kör 60 65 på 90 mellan linköping o motala här.. o de finns inte en ärlig chans o åka om dom o då bildar ja längre kö med ekipaget o folk blir arga o gör riktigt dumma grejer sen så ser ja dom nästan som större fara i trafiken än 1 gas glad snorunge han stämplar ju iaf på!

Så mer kontroll av forsatt körkorts innehav efter pansion? lr e de för tidigt ?

vi yrkes chaffisar får ju genom gå kontroll efter 10år lr mins ja fel?
med syns o hälsokontroll

Senast redigerat av gRiLLiS945 (2 juli 2008)

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang