Vägverket behöver din hjälp!

ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

Mortalis skrev:
Klart det alltid finns några som ramlar igenom, men bilskolorna och VV måste ju gå ihop liksom :S
Att ta ett lån på 4 papp t.ex. är ju inte så jättesvårt om man kan tala för sig, bara man har en inkomst att uppvisa..
Vet att man behöver b-kort till många jobb, men det är ju fortfarande ett privilegie och inte en rättighet som alla säger tongue finns ju ändå jobb utan kort-krav som man kan ha tills man har pengarna, som man får ihop rätt fort? :S

men 4pap e ju minimum det e ju vad det kostar med teori halka uppkörning och så simpelt e det ju inte..jag har jobb nu som inte kräver körkort skit jobb och skit lön men 4 ska jag la kuna sammla ihopp men just nu kostar det mig mins1100 i månaden för 2 körlektioner sen kommer ju bensin till för det jag kör hemma med mor min så det e ju inte 4pap bara kanske ser ut att det ligger på minst 2000 i månaden för mig som det ser ut nu (förhoppningsviss e det klart snart ) så man kan ju inte räkna så på det att det bara e 4pap.förhoppnings viss förstår du hur jag menar smile

den rullar^^
Ulf_W bilder.ulfw.se
2 juli 2008 · 1 103 Inlägg

Hermansson skrev:
Håller med till fullo. Varför i helvete lagas vägarna numera med nått jävla klister sen på me grus?
Bilen blir förstörd och skiten hjälper 1 månad sen är hålet tillbaka.

Kan bara hålla med, det måste vara det mest värdelösa dom nånsin hittat på!
Även om man själv försöker köra försiktigt i dom där stenrösen så kommer det ju nån från andra hållet i 150 som skiter i att det regnar stenar över min bil... mad
Och som sagt håller ju inte lagningen sen iaf, så då gör dom om det ännu en gång med samma resultat som innan osv osv. Det hade garanterat varit billigare i längden att asfaltera om skiten direkt...

Hade jag spillt ut en massa sten på vägen hade jag förmodligen åkt dit för nåt, när Vägverket gör det kallas det för lagning.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2008 · 13 734 Inlägg

trafikutbildning i grundskolan från årskurs1
då om trafikregler,alkohol,droger

man ska printa in sånna saker redan vid låg ålder om det ska ha någon effekt
börjar man redan i grundskolan har man en riktig grund den dagen det är dax för körkort
och då får man ungdomar som har bättre respekt i trafiken och som inte dricker och kör bil

det tycker jag är viktigare än allt annat
det gör att vi får bättre förare på vägarna och det gynnar oss alla i slutänden
är ingen ungdom längre men jag försöker tro det fortfarande ;-)

Senast redigerat av Growe (2 juli 2008)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
prodrive Avstängd
2 juli 2008 · 962 Inlägg

Growe skrev:
trafikutbildning i grundskolan från årskurs1
då om trafikregler,alkohol,droger

man ska printa in sånna saker redan vid låg ålder om det ska ha någon effekt
börjar man redan i grundskolan har man en riktig grund den dagen det är dax för körkort
och då får man ungdomar som har bättre respekt i trafiken och som inte dricker och kör bil

Det där lät faktiskt väldigt vettigt!

NickeR32
2 juli 2008 · 870 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:

Nallen_sthlm skrev:
Börja med att försöka få mere utbildning på dom äldre b korts inehavarna då dom har bristande kunskap om dagens trafikregler och saknar motirik och reaktioner för att följa trafik rytmen /Ung yrkes chaufför från sthlm trafiken

Håller med dom borde genom gå en motoriks kontroll ligger ofta någon gammal gubbe eller tant o kör 60 65 på 90 mellan linköping o motala här.. o de finns inte en ärlig chans o åka om dom o då bildar ja längre kö med ekipaget o folk blir arga o gör riktigt dumma grejer sen så ser ja dom nästan som större fara i trafiken än 1 gas glad snorunge han stämplar ju iaf på!

Så mer kontroll av forsatt körkorts innehav efter pansion? lr e de för tidigt ?

vi yrkes chaffisar får ju genom gå kontroll efter 10år lr mins ja fel?
med syns o hälsokontroll

Ne, C upphör ju att gälla efter cirka 27 år. Står iaf så på mitt C.
"Datum för första utfärdande - 2007-10-24"
"Förarbehörighet upphör att gälla - 2034-09-14" (Blir förresten 45 den dagen) tongue
Skall man då ta om det skall ny hälso/synkontroll göras!

Mitt förslag till vv är att satsa mer på alkotest osv. Vet att polisen är underbemannade, men tror starkt på ett alkotest typ på väg till jobbet varje dag gör att man iaf inte dricker mitt i veckan. Tror även på alkotest PÅ jobbet, som en daglig rutin innan man börjar jobba, blåser man i den och om man är alkoholpåverkad så kommer man te.x inte in eller kan starta lastbil osv vad man nu har för jobb... Även kolla alla fartdårar som är försenade till jobbet!

Nog för mig just nu, kommer säkert på mer sen...

Senast redigerat av NickeJ89 (2 juli 2008)

skjortan Down n`out
2 juli 2008 · 514 Inlägg

MilleN skrev:
Ja framförallt svårigheten/den ekonomiska aspekten att ta körkort numera.

mm precis..dyrt me körkortet. å skatter å sådant

Down n`out
skjortan Down n`out
2 juli 2008 · 514 Inlägg

Sushikocken skrev:

Fixarsorken skrev:
2006 dog 445 personer i trafiken
20% av dödsfallen var alkoholrelaterade
1/3 av alla personbilsförare som dör i trafiken är alkoholpåverkade
15000 resor varje dag görs av alkoholpåverkade
90% av rattfylleristerna är män och dominerande bland dessa är unga och medelålders

Vill du veta mer om arbetet vi gör mot alkohol i trafiken rekommenderar jag att läsa på om dont drink and drive projektet men även nollvisionen tar upp en hel del om detta. Men kul att du visar intresse, helt rätt, och fortsätt gärna med inläggen. Alla synpunkter är välkomna!

Ja och det är jävligt bra! Men har ni någon statistik hur många som dog av fortkörning wink?

ojj..att de va så månnga som körde ratt fulla varje dag i sverige visste ja inte :S skrämmande

Down n`out
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 juli 2008 · 6 170 Inlägg

ThimNyberg skrev:

Minister skrev:
Priset för att ta körkort är väl inte högt? Halkkörning, teoriprov och uppkörning går på 2-3000kr, eller är jag ute och cyklar?

om du kör genom körskola ja ungefär 3000 men privatist kostar det la runt 4000 men på körskolan vill odm ju inte boka halka/uppkörning om du inte kör med dom och dom tycker du e redo och det kostar 550 för en timmas körning med dom det ggr 18 punkter ungefär 1 kanske 2 vid varje körning blir rätt mkt och då e det om det sitter med en gång. som privatist e det ju lättare att komma undan med att köra hemma och så men bensinen kostar ju endå rätt mkt så det e stora pengar för en som inte tjänar så mkt (önskar att man kunde lägga allt på kortet så det gick snabbare men man har ju räkningar och ska ju leva oxså hehe )

Svarar rent generellt nu eftersom så många klagat på KK-kostnader:

Visst, när du väl har körkortet i näven så har du kanske fått betala tjugo till trettio papp för det men hur mycket av dom pengarna går egentligen till Vägverket ??

Dvs hur mycket av dom kostnaderna kan Vägverket hjälpa till att få bort ??

Taget från VV.se:

www.vv.se skrev:
Följande avgifter betalar du för ditt körkort. (Priserna gäller dock inte efter återkallelse.)

Avgift för                                                   Pris
Körkortstillstånd*                                        220:-

Kunskapsprov                                             220:-

Kunskapsprov efter kl 18:00 och helger     290:-

Körprov för behörighet B, C och D               700:-

Körprov för behörighet B, C och D
efter kl 18:00 och helger                             940:-

Körprov för övriga behörigheter                  1500:-

Körprov för övriga behörigheter
efter kl 18:00 och helger                             1950:-

Tillverkning av körkortet                              120:-

Fotografering på Förarenhetens kontor
(på de orter där fotoautomat finns)             80:-



* Från och med den 1 januari 2008 ska avgiften betalas till länsstyrelsen innan ansökan om körkortstillstånd prövas. Mer information om hur du betalar avgiften hittar du på Körkortsportalen.

Exempel: Avgifterna för ett körkort med behörighet B blir alltså 220 kr + 220 kr + 700 kr + 120 kr + 80 kr = 1 340 kr. Till detta kommer sedan kostnaderna för själva förarutbildningen.

Och sedan tillkommer avgiften för lån av bil med dubbelkommando om man behöver låna av VV och den avgiften är 400kr vilket ger en slutsumma på 1740kr.


Så nej, det är inte dyrt att ta körkort när det gäller vad vägverket kan påverka.

Vad någons lokala trafikskola tar för att utbilda dig tillräckligt för att klara av vägverkets prov kan ju inte VV kontrollera så gillar ni inte dom priserna, klaga på trafikskolan istället.

Och sen sa Thim också något om att det är lättare att köra hemma som privatist men soppan e ju med dyr.

Men på vilket sätt kan vägverket avhjälpa det sanslöst höga bensinpriset ??

Enkelt, dom kan inte göra ett skit åt det.


Tänk efter lite allihopa, den här tråden handlar om vad Vägverket skulle kunna förbättra för unga i trafiken och inte allmänt gnäll på grejor VV inte kan göra något åt.

Och med detta avklarat, vad tycker då *jag* VV skulle kunna förbättra ??

Jo tex dom här grejorna:

Farthinder, var finns logiken i dom ??  Att man ska behöva gasa - bromsa - gasa - bromsa - gasa - bromsa osv hela tiden innebär ju bara att man tvingar folk att öka bensinförbrukningen istället för att tex låta vägen vara slät och fin och sätta upp nån hastighetskamera eller nått istället.

För det *är* väl fortkörare man vill stoppa med farthindren eller ??

Låt bli alla onödiga bromsklossar och sätt upp en kamera eller två på samma sträcka så får man en vettigare bränsleekonomi, bättre komfort, mindre stress och man uppnår ändå syftet bulorna hade.

Vägarnas skick, jag kör inte till jobbet på en väg varje morgon utan ett lapptäcke. Vägen har ju iofs ganska nyligen fått en helt ny och fin slitbana eller vad det nu kan tänkas heta men på sina ställen är det fortfarande inte helt 100% och på något ställe har den nya vägbanan sjunkit ner och gjort stora gropar. Kanske inte stora till omkretsen men djupa och det är just sådana gropar som dödar Irmscher Vectra stötdämpare wink och inte heller mina dämpare gillar dom där pott-hålen och speciellt inte på en nylagd vägbana som jag har varit med och betalat.

På ett ställe på vägen mellan Glimåkra och Broby finns ett annat exempel på en grop som försämrar säkerheten ordentligt. Kör man på brobyvägen från Glimåkra så kommer man när man kört halvvägs kanske till en stor och djup grop som täcker ungefär halva högersidan av vägen (en fjärdedel av hela vägen alltså) och kör man över den gropen så känns det ibland som om man kört på en trottoarkant dvs man kör helt enkelt inte där om man inte måste.

Men var kör man då ?  Jo man får ju tvunget gå ut mot andra väghalvan och ta upp halva den sidan bara för att man inte ska ramponera bilen sin och det ser jag som ett enormt problem då där är lite sådär halv-bra sikt eftersom det kommer en liten backe efter den gropen, har man då missat att det kommer en bil innan man svängde ut så lär det f*n inte bli roligt. Och vad görs åt detta problemet då ??  jo, inte ett j-la skit så gropen är där och fortsätter att trycka ut folk på fel sida vägen, dom som känner till gropen går över mittlinjen och dom som inte gör det får veta att dom lever.

Bättre kontroller av dom svenska vägarna (någon VV-nisse som kör sträckan någon gång om året eller nått) skulle kanske hjälpa och även bättre information till bilisterna om hur man tipsar VV om sådana här problem.

Nu var ju detta ett lokalt exempel men jag tror nog att risken är stor för att det finns fler "Brobyvägar" runt om i landet.

Lagningar, som så många har påpekat innan så gillar inte heller jag vägverkets tattar-lagningar av dåliga vägbanor där dom bara lägger ut en kladd asfalt och sen är det "fixat". Ofta gör sådana nya asfalts-plättar att det blir rejäla ojämnheter i vägen och det ger både ökat slitage på våra bilar vilket ju är helt onödigt och sen försämrar det komforten men det kan ju även försämra säkerheten då hela bilen ofta hoppar till när man kör på kanten till en av dom här "plättarna".

Ja som sagt, någon som kontrollerar vägens skick lite då och då vore ju inte helt fel och det skulle ju inte behöva göras särskilt ofta heller utan bara nån gång om året eller så för att se att vägen inte blir för dålig. Det borde ju inte ge allt för stora kostnader för VV att få igång något sådant.

Utbildningar. Som ett par även har påpekat så tycker jag att vägverket tillsammans med skolorna borde plöja ner lite pengar i att undervisa och utbilda alla redan i yngre år om hur man ska uppföra sig i trafiken, hur man kör säkert och ekonomiskt osv. Någon föreläsning i skolan vart annat år med uppföljning efter en tid borde väl iaf ge något resultat om man nu inte kan göra det till något permanent på schemat.



Nu var väl iofs det mesta av detta också ganska allmänna problem från dom svenska vägarna och inte något specifikt för unga i trafiken men dom här problemen har ju alla, unga som gamla.



PS: Detta måste nog vara det långsta inlägget jag någonsin gjort på G.Org.

Men ändå samtidigt det inlägg med minsta antal smileys i förhållande till mängd text haha lol   cool

Senast redigerat av TBOC_Razor (2 juli 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
gorre
2 juli 2008 · 250 Inlägg

det som skulle funka bra för att minska väntetiden till uppkörning och teoriprov.
är att man som här i finland gör dessa prov på besiktnings stationen.
där har dom en dator till teorin som sköts av receptionisten. och körprovet gör man med en besiktnings man som blivit utbildad inom ämnet. Vi kan som exempel ta när jag fick B kort då skrev jag teorin och när jag klarade det så bokade vi kör prov och då fick jag vänta HELA 2 dar.
så i mina ögon är det ett bra sätt att minska på vänte tiden.

Burnout89 Överladdad!
2 juli 2008 · 530 Inlägg

Vilka frågor - rent allmänt - är viktiga för ungdomar?
#  Förbättra säkerheten utan att förstöra ungdomars frihet och ekonomi.

Varför reser ungdomar? Vilka resmål är viktiga viktigast?
#  För att vi måste?  Till jobb, vänner och evenemang.

Vilket sätt är bäst att resa på, kort och långt?
# Med bil är det ända sättet man kan känna sig fri på.

Vilka brister finns (körkort, priser, trafikutbud mm)?
#körkort= dyrt att ta. Bil blir dyrt att äga när ungdom ska stå som ägare. hastighetsgränserna är för strikta 5-10 för fort på natten när det är noll trafik är det nåt att bli bötfäld för?

Vad tycker ungdomar om myndigheter och vägverket? Hur skulle man vilja att dem såg ut?
#Skit! finns det nån fördel ungdomar har inom trafik/fordon?

Vilka förbättringområden borde Vägverket satsa på om man vill göra det bättre för ungdomar?
#Göra det lättare och billigare att ha körkort och bil. Billigare att ta körkort= mer pengar att köpa bil för. att ha mer pengar att köpa bil för ger en nyare och säkrare bil.

Vad är vägverket för dig?
#Ett ställe med massa tjocka gubbar som aldrig har satt sin fot utanför stan.

Hoppas du förstår nåt av de som står. cool

Senast redigerat av Pegga_405 (2 juli 2008)

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Tega Yrkesförare
2 juli 2008 · 1 073 Inlägg

Jag vill ha regelbunden hälsokontroll på framför allt äldre förare 60+

Dessa fossil är dom som orsakar mest irritation i trafiken pga deras dåliga uppmärksamhet, deras oförmåga att följa med i trafikrytmen mm mm

Klarar man inte av dagens hårt trafikerade vägar och höga tempo så ska man inte sitta bakom ratten utan bredvid!

skjortan Down n`out
2 juli 2008 · 514 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
håller med om att 2till 1 är lite tråkigt även för oss som kör bil o släp o va händer när ja skjuter 1 däck på bil o släp lr om luften mellan bil går sönder jo ja ställer mej mitt i vägen på 2 till1 filen o står o blockerar den tills bärgaren kommer. vad händer då med ambulans osv som måste fram ?ingen kommer ju om mig o ja kommer inte därifrån sånt kan ju hända...

även våran fina busshållkar här som e handikaps vänliga men gjorda så att bussen få plast men ingen anna vad gör man då när bussen går sönder o brandkåren inte kommer fram till huset nån dör sad
den sanolikheten är stor efter som bussarna går sönder jämt!!

o varför får ja inte dicpans för att övningsköra med min flickvän ja har all kompetens som finns o få tag i på kort jo för ja måste va 24 o haft koretet i 5år men nu är ja ju 23 o har haft kortet i 5 år o när ja fyllt 24 har ja haft de i 6 men åldern 24 innebär ju inte att ja kan köra bil!!  de är ju som en symbolisk summa alla kan ju inte var bra förare o alla kan ju inte vara dåliga !?

man kan faktist köra om på 1 filigt med räcke..o du skulle kunna ställa dej så nära räcket på en a sidan så kommer man förbi om man vill. ( har vare me om en omkörning på en sån..golf mk2 turbo åkte vi ¨åå körde om en s60) 100 kmh..

Down n`out
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
2 juli 2008 · 1 781 Inlägg

jag tycker faktiskt att VV ska ge ungdomarna några platser i sverige att kunna köra race mot varandra på.. tex som MECA Raceway i malmö!!!... varför finns det inget sådant i stockholm? ger VV oss ett eller flera sådana ställen så skulle nog olaglig streetrace minskas radikalt och färre olyckor kanske skulle bli följden!

Team Insane Racing
nurmInen89 Avstängd
2 juli 2008 · 32 Inlägg

Bygg en stor asfalts "parkering" som sprutat ur olja med jämna mellanrum..så man kan åka dit och sladda lite

ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

Okej TBOC_Razor v kan inte göra mkt kanske men dom kan la endå påvärka lite ville mest säga att det e dyrt att ta körkort som ung och sen med skatt på bilen och alla andra uttgifter så blir det dyrt att ta körkort/använda det som ung sen om dom kan göra nått lr inte okej men då vet dom/han vad jag tycker e jobbigt med trafikkostnader för mig som ung men men...


(menade inte att gnälla lr vara stöttande mot nån med mina inlägg litte frustrerad över att se "hela" min lön gå till att ta körkort som ska ge mig ett bättre jobb och en enklare vardag)

den rullar^^
NickeR32
2 juli 2008 · 870 Inlägg

ThimNyberg: Om du nu tycker det är så dyrt att ta körkort osv? Varför köper du då en vinge till bilen som du ändå inte använde? Det skrev du iaf i tråden "Den sämsta/fulaste stylingsaken du har monterat" Då hade ju jag lagt dom pengarna på ett körtest.... Men du gör ju som du vill smile

weser bil intreserad anläggare
2 juli 2008 · 467 Inlägg

vart 10:onde år ska man va tvygen att läsa på alla nya trafikregler och och skyltar och gå på syn undersöknig.

väg skatten borde man få betala för det län man bor i. typ jag bor i västra götaland så all väg skatt ska gå till en budget att förbättra vägarna i västra götaland och inte nån annan stanns. för man vill inte betala så mycket skatt och inte se nått resultat på vägarna.

//mackan

ThimNyberg Janas! lattmask
2 juli 2008 · 177 Inlägg

NickeJ89 skrev:
ThimNyberg: Om du nu tycker det är så dyrt att ta körkort osv? Varför köper du då en vinge till bilen som du ändå inte använde? Det skrev du iaf i tråden "Den sämsta/fulaste stylingsaken du har monterat" Då hade ju jag lagt dom pengarna på ett körtest.... Men du gör ju som du vill smile

Va innan jag började med körkortet, och ja onödiga pengar som fan på den men men..ville bara påpeka att det inte e billigt att ta körkort (vingen kostade 300 spänn på hcj så va inge störe pengar)

den rullar^^
Minitaylor Killen med idéer.
2 juli 2008 · 193 Inlägg

Av erfarenhet i Stockholm så tkr jag tullarna borde försvinna, de har ju inte hjläpt mkt för att få ner trafiken och iochmed buss-strejken i stockholm för tillfället så får alla dom som förlitat sig på kollektiv trafiken istället för att köra bil pga tullarna köra bil iaf, vissa har säkert sålt sina bilar o då sitter dom där i skiten, Skaffa ett drivsäkert kollektiv system eller slopa tullarna, Och att tullarna fanns för att det skulle minskas på utsläpp...BULL SHIT...Moderaterna vill nu ta bort fri tullen för miljöbilar...Kan någon säga mig varför i helvete man då har kvar tullarna om det nu inte funkar till något utav de anledningar de från början finns?

- True to the Source -
M.Persson
2 juli 2008 · 461 Inlägg

Ja vad är det största klagomållet på ungdommar med bil:rolleyes:
Ge oss som tidigare sagt mer ställen att spendera tiden på, ställen med 1000-2000m raka asfalt runt i sverige, på olika ställen, flygplatser, industriområden, mitt ute i ingenstans, vi bryr oss inte då gummit rycker:)
Gå gärna in och sponsra, hjälp och hitta lösningar tillsamans med tex: http://www.blackrace.nu/ För detta är det ända slutgiltliga sättet att få bort streetracingen från gatorna, inte väg bullor, kamror, m.m. som flyttar problemet till värre ställen och uprör och leder till sabotage.
Visst spontanrejs och röttägg som vill anordna olagliga race kommer aldrig försvinna helt, men om ni inte ger oss nått mer val eller bara löjligt dyrra så kommer ju mer och mer folk börja köra på dessa tillfällen på gator som inte är säkra för oss eller andra och det är ju då olyckorna händer!
Sen att våra bilar skulle förstöra miljön, kör själv med orginal katt, och ska på med racekatt snarast, och likaså vet jag att många andra kör likadant på sinna trimmade bilar, + att dom hålls efter och servas bra mycket bättre än vad svensons v70 görs.
Ja menar vi är la också värda att få utöva våran hobby precis som alla andra, ja menar golfbannor, fotbools planner, hockey arenor, trav bannor, det är då inga problem att slänga upp! Undra igentligen hur många fotbools planner det går pär ställe vi får körra lagligt på?
Och för att tracka lite mer på normalla sporter, hur ofta har ni hört tallats om strippen/drifting hulliganer som springer runt efter rejsen och förstör egendom och slås? hur ofta behövs polis hyras in för att hålla koll på publiken på säve?
Ja nu kanske det blev lite mycket här, men ni fattar vad jag menar, och skönt att få skriva av sig;)

/Mikael

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang