5470
Sök

Vilket lambdavärde vid fulllast 1.2bar på etanol ?

671 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Håller på och konverterar och har nu Lambda 0.88 vid fullast.

Historia

Tidigare uppsättning på bensin med 485cc spridare gav 0.82 vid fulllast.
Bytte spridare till 610cc allt annat likadant nu gick bilen helt suveränt ända till fullgasanrikningen slår till.
Det skedde vid 180kmh som bilen började blöddra och hade ett Lambda på 0.62...
Lambdavärdet följer gaspedal och varvräknare linjärt och bilen går bra med lambda 1 vid coasting.

Kör ur tanken på bensin häller i E85 och nu med 610cc spridare blir Lambda 1-0.95 förutom vid fullgasanrikningen då den går till Lambda 0.88...

Går det att köra vidare på detta värde.
Bränsletrycksregulatorn är nästan ställd i botten 4.2 Bar i grundläget så där kan finnas att hämta,
med en annan regulator men då stressar jag spridarna på etanolen.
Men intuitivt säger det mig att större spridare (790cc)och sänkt bränsletryck under 4 Bar borde bli bättre.

Mappning är bokad men är lite osäker då jag körde på bensin så verkade mappen fungera med större spridare än menat för mitt chip.

ha det
endorfin åt folket !

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2008
jag kör lambda 0.84 vid allt över 0.5bar i laddtryck.  ca 250hk/liter E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

671 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Hej

Tack för svaret jag har 0.82 som mål och att ha Lambda 0.84 från 0.5 Bar är nog inte tokigt.
Jag hade tänkt mig en stigande skala till 0.82
Jag har nog bara 140hk/l ..........

Hur använder du bilen är det på bana stripp eller gata.
Svarar du gata så undrar jag hur långa tidsperioder är det som du lastar motorn hårt.
Jag åker långresor då och då och vill att det ska hålla...

Spridarstorleken på 610cc som jag har räcker de till dryga 300hk på 4 cylindrar..
Vad kör du med..
endorfin åt folket..
Senast redigerat av endorfinslaven (3 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2008
endorfinslaven skrev:
Hej

Tack för svaret jag har 0.82 som mål och att ha Lambda 0.84 från 0.5 Bar är nog inte tokigt.
Jag hade tänkt mig en stigande skala till 0.82
Jag har nog bara 140hk/l ..........

Hur använder du bilen är det på bana stripp eller gata.
Svarar du gata så undrar jag hur långa tidsperioder är det som du lastar motorn hårt.
Jag åker långresor då och då och vill att det ska hålla...

Spridarstorleken på 610cc som jag har räcker de till dryga 300hk på 4 cylindrar..
Vad kör du med..
endorfin åt folket..

På en 4:a går det åt 2cc per hk.  jag kör 1225, mao räcker de till 600hk ungefär.

bilen gör 0-250km/h på strax under 25sekunder, fortare än så vill man inte åka i en S40 (tro mig)  så det är väl ungefär så länge jag belastar den som mest, sen släpper man ju gasen och då kyls allting ner rätt fort.

jag kör 5mil till jobber och 5 mil hem varje dag (eller ja iaf när det inte regnar)

lägg vikt på mappningen, köp ett sprut du kan mappa själv, för det krävs åtskilliga timmar på vägen med laptop i knät för att det skall funka fint utan laddtrycksöverslängar, lambda peakar mm...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

671 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Ok
2cc per häst o lite dryga 300hk borde bli ok med 790cc då har jag kvar ifall det blir mer i framtiden.
Med sänkt soppatryck och senare ev. mappning borde bli bättre.

Jag hade ett enklare programmerbart sprut(Prospark) för en massa år sedan och kommer ihåg att jag jämnt var in och kladda i mapppen. Nu vill jag köra med tomgångsmotor och allt som finns i ett original sprut. Trots att det finns mer effekt och bilen går kallare med ett eftermarknadssprut. Jag åker mkt på landet och ute på ensliga landsvägar och uppskattar att om boxen rasar så ska jag lättare kunna få tag i reservdelar.
Tackar nu känner jag mig lite klokare och säkrare på hur jag ska göra...

endorfin åt folket.

Sök