Agg på S40 maskiner?

Danne
3 juli 2008 · 145 Inlägg

Undrar vad för agg som är lämpligt att byta till på S40 2,0T / T4 när man vill ha mer kräm?
Sitter bara 12T / 14T i dom orginal. Tänkte på om 16T kan passa fint?

mebben Troligen galen...
3 juli 2008 · 567 Inlägg

s/v40 2.0T -98 till -00 samt alla årsmodeller T4 passar 16T alldeles ypperligt på. Runt 280hk sedan sätter toppen stopp för mer, strax efter det sätter stakarna stopp. Det behövs även adapterplatta mellan turbo och grenrör samt omvinkling av DP. på -98 till -00 maskinerna måste nya spridare monteras. Sedan rekommenderas man att bygga en bränsleretur.

Självklart behöver du ny programvara, och med lite otur även en ny koppling.


Prata med grabbarna på Autotech, de har alla delar samt ett stort lager av erfarenhet av dessa maskiner.


2.0T-01 till -04 har mycket klena kolvar, och på dessa rekommenderas inte mer än 225hk/340nm...


Ps. Autotech plockade nyligen ut 806hk ur en T4-00 motor på 1,9liters slagvolym, det är ca 420hk per liter...  big_smile

Senast redigerat av mebben (3 juli 2008)

torpis Forummoderator
3 juli 2008 · 10 572 Inlägg

Mebben har koll big_smile

16T på dessa motorer ger bra prestanda, man kör 13.5s på 402m med en slutfart på ungeför 170blås.  0-200 på 19sek.  dvs fullt jämförbart med M3 E36or och även E46or, vilket är väldigt irriterande i vissa läger  smile


önskas portad topp med mekaniska tryckare samt hårdare fjädrar(god för 420hk) eller portat grenrör med adapter för 16T så är det bara att dra ett PM smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Danne
3 juli 2008 · 145 Inlägg

Ok så man ska ha en T4 98-00 eller då en 2.0T 98-00? för att kunna få ut det mesta.
Vad är det i toppen som sätter stopp?

Finns alla sådana delar som adapterplatta och omvinklad DP att köpa direkt eller måste det tillverkas på beställning?

En sak jag glömde nämna, Hur är automatlådorna på S40?, vad tåler dom? för antagligen så lutar det åt en sådan när jag ska köpa.

torpis Forummoderator
3 juli 2008 · 10 572 Inlägg

zoddan skrev:
Ok så man ska ha en T4 98-00 eller då en 2.0T 98-00? för att kunna få ut det mesta.
Vad är det i toppen som sätter stopp?

Finns alla sådana delar som adapterplatta och omvinklad DP att köpa direkt eller måste det tillverkas på beställning?

En sak jag glömde nämna, Hur är automatlådorna på S40?, vad tåler dom? för antagligen så lutar det åt en sådan när jag ska köpa.

Det du vill ha är årsmodell -00 då den har upptagen vevhusventilation.  Man kan göra detta på 98-99 med (jag har en T4 99 som är fräst)  men då måste motorn ner i molekyler.

Det är även fördel med en T4 då den har mindre borr och håller bättre om man vill kliva över "steg 3" på 260hk.

automatlådan borde lira med 300hk, liten lätt bil du vet... (samma i 850R, kolla trimstegen till den kanske?!)

toppen är det först kamaxlarna som sätter stopp, sen kanalerna på insugsidan. Även ventilfjädrarna som är lite klena när man börjar varva mer.

som sagt dra ett pm om du behöver delar, har lite av varje över och kontakterna på rätt saker smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang