Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet.
Det sämsta med elektricitet är att den inte syns. Om motorn läcker olja är det ju bara att följa klabbets väg. Men om din generator har problem krävs det en voltmätare för att hitta felets källa.
En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 13,5 volt när motorn kommer upp i varv. Detta mäts enklast genom att voltmätarns plus- och minussladd kopplas till batteriets plus och minuspol. Starta motorn och gasa några gånger. I detta läge ska generatorn ge någonting mellan 13,5 och 15 volt beroende på hur urladdat batteriet är och hur många strömförbrukare som är inkopplade. Volttalet sjunker ju fler strömförbrukare du sätter på.
Kör aldrig utan batteri
Kör aldrig motorn med batteriet bortkopplat. Utan batteriet som belastning kan vissa generatorer producera upp till 100 volt och förstöra sig själv plus massor av prylar i elsystemet. Det finns också fordon som begår generator-harakiri om batteriet är urladdat men på plats. Därför upprepar jag mitt ständiga mantra: Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet.
Om generatorn laddar mer än 15 volt så ska du byta laddningsregulatorn. Annars går i bästa fall glödlamporna sönder hela tiden. I sämsta fall blir det dyr elektronik som måste bytas. Det kan även vara fel på laddningsregulatorn när generatorn aldrig vill ge 14 volt. Men ett sådant fel kan också bero på inre fel i generatorn som kräver specialkunskaper för att felsöka och åtgärda. Glöm inte att använda alla dina sinnen, strömmen är visserligen osynlig men vid ordentliga haverier behövs inga mätare. Ty det är inte lönt att byta regulator om generatorn luktar skogsbrand - då återstår bara att åka till närmaste bilelektriker.
En annan sak med gamla fordon
Ovanstående råd gäller främst för personbilar från och med 1980-talet och fram till i dag. Motorcyklar samt äldre bilar kan ha lite olika konstruktioner. Gamla Harley Davidson (innan 1970) har generatorer som fungerar på samma sätt som i en Volvo PV. Och generatorerna i de moderna Triumphcyklarna fungerar som generatorn i en Volvo 740. Men den MC-generator som bland annat sitter på gårdagens brittiska bågar och moderna HD fungerar ungefär som en moped!
Dålig laddning av batteriet kan också bero på dålig jordning. Det är speciellt vanligt på nylackerade bilar – som ägs av extremputs-nördar samt rostiga rishögar – som ägs av anti-putsnördar. Lossa sladden, skrapa bort färgen/rosten och använd kopparpasta vid monteringen.
Mät laddningen med en voltmätare kopplad till batteriet. Ställ multimetern på 20 DCV (20 volt likström).
Laddningsgeneratorn är sammanbyggd med generatorns kolhållare. Och regulatorn är ganska lätt att byta på så gott som alla bilar. Det svåra kan däremot vara att få bort generatorn.
Clio som bråkar med mig, dam i nöd!
Nethril
6 juli 2008
· 13 Inlägg
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
MVH // Tobbe, *BECE**
slrlsr
14 januari 2010
· 2 Inlägg
norpan1
14 januari 2010
· 1 043 Inlägg
volvoentusiasten
14 januari 2010
· 4 005 Inlägg
Projekttråden Volvo S90 3.0
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
Svampjuice
15 januari 2010
· 96 Inlägg
fisk77
27 januari 2010
· 1 Inlägg
MrWIB
25 juni 2021
· 6 Inlägg
uhlin
25 juni 2021
· 2 834 Inlägg
Slajfoo
25 juni 2021
· 26 Inlägg