Lätt å kapa fjädrar?

Mr-karlzzon
8 juli 2008 · 237 Inlägg

Hej smile

Jag ska kapa fjädrarna på volvo 745an, jag undrar:
Är det någon som har kapat fjädrarna på en 745 utan att plocka av fjädrarna, kapa när dom sitter på stötdämparen..svårt? tongue
Eller är det enklare att plocka ner fjädrarna? eller är det krångligt att ta ner fjädrarna innan? smile
Blir glad av svar smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
DiamantSchwarz
8 juli 2008 · 73 Inlägg

Visst går det säkert att kapa dom om dom sitter på, men jag tipsar dig att plocka loss dom före.
Sen att väghållningen och allt blir sämre med kapade fjädrar är en annan femma. Köp en riktig sänkningsats istället.

BMW 535i "Turbocharged" (1988)
Burnout89 Överladdad!
8 juli 2008 · 530 Inlägg

lite farligt är det att kapa på plats.  plus att den brukar hoppa ur sitt läge och då får man montera isär skiten iaf.. bättre att montera bort direkt så de blir bra gjort från början.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
xorox_88 Smack that ass!!
8 juli 2008 · 2 953 Inlägg

rekomenderar att du tar bort fjädrana å kapar dom lösa för skulle inte tippapå att de skulle vara nå skönt när de är tryck på fjädern när man kapar av den iaf den skulle smälla till på fingrarna

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Mr-karlzzon
8 juli 2008 · 237 Inlägg

Okej, men hur tar man bort fjädrarna på en 745a, krångligt? smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Bjork OEM <3
8 juli 2008 · 6 957 Inlägg

Ibak brukar de funkar fint å kapa på plats iaf

OEM <3
Kesler
8 juli 2008 · 3 650 Inlägg

Jag ska troligen kapa fjädrarna ifram på min 740 imorgon..kapar dom på plats, höja upp med domkraft, å spänna ihop fjädern med typ kedja lr spännband lr nåt. sen är det viktigt med skyddsglasögon och hanskar!

Senast redigerat av Kesler (8 juli 2008)

Bjork OEM <3
8 juli 2008 · 6 957 Inlägg

Kesler skrev:
Jag ska troligen kapa fjädrarna ifram på min 740 imorgon..kapar dom på plats, höja upp med domkraft, å spänna ihop fjädern med typ kedja lr spännband lr nåt. sen är det viktigt med skyddsglasögon och hanskar!

Spännband..? ¨få tag på ett par fjäderspännare

OEM <3
Kesler
8 juli 2008 · 3 650 Inlägg

krångligt med fjäderspännare, räcker med att dra ihop dom med kedja..går att kapa utan också, får se hur jag gör

Bjork OEM <3
8 juli 2008 · 6 957 Inlägg

Kesler skrev:
krångligt med fjäderspännare, räcker med att dra ihop dom med kedja..går att kapa utan också, får se hur jag gör

Lycka till, å akta fingrar å ansikte

OEM <3
Team-Adolfsson Gödseldräng
8 juli 2008 · 4 529 Inlägg

på min 740 jag hade kapade jag dom på plats går mycket fortare
tryck dit fjäderpsnnare och dra ihop skiten kapa plocka bort fjäderspännaren skruva i fjädern i sitt rätta läge och sen ut å gasa cool

Kesler
8 juli 2008 · 3 650 Inlägg

Bjork skrev:

Kesler skrev:
krångligt med fjäderspännare, räcker med att dra ihop dom med kedja..går att kapa utan också, får se hur jag gör

Lycka till, å akta fingrar å ansikte

lovar att vara försiktig wink

Mr-karlzzon
9 juli 2008 · 237 Inlägg

okej, men biltema har ju såna där skruvar man spänner ihop fjädrarna, idioterna kallar dom för sänkningssats tror jag, funkar dom och spänna fjädrarna med när jag skall kapa? smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Grundstrom Nismo
9 juli 2008 · 758 Inlägg

Fjäderspännare så är de inga problem, kapa på plats!

Mr-karlzzon
9 juli 2008 · 237 Inlägg

Grundstrom skrev:
Fjäderspännare så är de inga problem, kapa på plats!

Okej men då gör jag det smile Tackar för hjälpen grabbs!

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Jukkas :]
9 juli 2008 · 469 Inlägg

Grundstrom skrev:
Fjäderspännare så är de inga problem, kapa på plats!

de är de bästa. plocka borta fjädern är bara onödigt tongue

TFkarlsson Varningar. 36
9 juli 2008 · 1 200 Inlägg

Fixa fjäderspännare bara att dra ihop fjädern med så att den inte ligger och spänner, för när du sedan ska sätta fjädern på plats ordentligt så kan det plötsligt säga PANG och så sitter du i kläm med fingrarna och det är ingen höjdare. (talar av egen erfarenhet)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Onee
9 juli 2008 · 342 Inlägg

Ibak är det absolut inga problem med att kapa på plats. i fram är det lite värre men jaag gjorde så att jag tog ett par fjäderspännare å drog ihop fjädrarna lite sen kapade jag 1 varv i taget  så blev perfekt sen tongue å det funkade perfekt

PeTTa
9 juli 2008 · 178 Inlägg

kapade mina fjädrar ifram på plats.. använde inga spännare eller nått.. hissade bara upp bilen till max, vred hjulet och sen satte kapen i. tog först ett varv, sen smäller det till ordenligt.. sen fick jag ta å kapa ett varv till.. efter det så fick jag kapa lite småbitar för att få loss dem. sen var det bara att spänna fast dem i rätt läge.. sen borrade jag ett hål i tallriken och satte en slangklämma som håller fjädern. funkar med avgasklämmor också..

finns en bild på min sida när kompisen kapar ena sidan.smile

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK
Buick Electra 225 "Black Beer" (1964)
Mr-karlzzon
9 juli 2008 · 237 Inlägg

OKej, men man kapar väll nere på fjädern, man kapar inte överst väll? smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang