10030
Sök

El-fel eller Startmotorn?

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Min Bmw 325 e36 började en dag bara att klicka när jag skulle vrida om nyckeln, det pulserade i samma takt som startmotorn, (startmotorn rörde sig inte) det är ett strömknäppande ljud som hörs istället för startmotorn: klick klick klick klick...När den stått stilla en hel dag så fungerar den fast bara en gång sen är det: klick klick klick...detta styr väl mot att det är kolen i starmotorn som spöckar, det som gör mig osäker är att klickandet pulserar och ibland i olik takt, borde det inte bara klicka en gång om det är startmotorn?

1 311 Inlägg
9 juli 2008
låter som kasst med ström i batteriet

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
låter som kasst med ström i batteriet

Alla lampor och så fungerar...Det hörs ju att det klickar vilket måste eller är stöm

Svetsare
39 Inlägg
9 juli 2008
När sambons pluskabel var dålig så klickade startmotorn bara (dock endast en gång) alla lampor och så lös som de skulle..

Vi fattade dock inte detta förrän efter vi bytt startmotorn.. (Trodde det var den som var felet då vi tagit bort den och det var rost inne i den)..

Ta en koll på strömkablar + batteri

*silverkulan blev en kolfiberkula*

Svetsare
39 Inlägg
9 juli 2008
När sambons pluskabel var dålig så klickade startmotorn bara (dock endast en gång) alla lampor och så lös som de skulle..

Vi fattade dock inte detta förrän efter vi bytt startmotorn.. (Trodde det var den som var felet då vi tagit bort den och det var rost inne i den)..

Ta en koll på strömkablar + batteri

*silverkulan blev en kolfiberkula*

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juli 2008
Menar du att klickandet är som en kulspruta?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
caromania skrev:
Menar du att klickandet är som en kulspruta?

Ja ungefär ibland snabba intervaller och ibland lite slöare...

16 197 Inlägg
9 juli 2008
kan nästan garantera att ditt batteri e dåligt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
kan nästan garantera att ditt batteri e dåligt.

Tycker ändå det är konstigt att all el fungerar utmärkt utom just startmotorn, och när batteriet väl nästan är helt urladdat fungerar startmotorn just 1 gång var åttonde timma...

Oldschool
299 Inlägg
9 juli 2008
Tror batteriet är dåligt.

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
liddan skrev:
Tror batteriet är dåligt.

Då borde väl felet inte uppstå när det är mycket ström i batteriet, och den borde väl inte fungera 1 gång när det nästan är slut? För sist jag provade fungerade knappt centrallåset och då gick den ändå runt en gång, sen kom klickljudet som en kulspruta ungefär, precis som när jag hade fullt batteri exakt samma sak!

736 Inlägg
9 juli 2008
Hur batterier fungerar är inte helt enkelt. Dock kräver startmotorn MYCKET ström för att ens röra sig, batteriet får knappt vara halvtomt innan den inte orkar med. Lampor mm klarar sig på ett mycket mer tomt batteri. Om man dessutom låter batteriet vila några timmar kan det orka med en lite större ansträgning därav att det fungerar kort efter 8 timmar. Har du laddat batteriet?
Senast redigerat av frasse4 (9 juli 2008)

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
frasse4 skrev:
Hur batterier fungerar är inte helt enkelt. Dock kräver startmotorn MYCKET ström för att ens röra sig, batteriet får knappt vara halvtomt innan den inte orkar med. Lampor mm klarar sig på ett mycket mer tomt batteri. Om man dessutom låter batteriet vila några timmar kan det orka med en lite större ansträgning därav att det fungerar kort efter 8 timmar. Har du laddat batteriet?

Har inte hunnit få hem laddaren än men är på väg, det som återigen är lite konstigt är att när felet uppkom va batteriet FULLT då klickade det så länge jag "körde på startmotorn" (fast den inte rörde på sig en millimeter) Klickandet är kanske 3klick/sek, men sen nu när batteriet är helt SLUT fungarar det iaf EXAKT likadant som när batteriet är fullt...Så om det skulle vara batteriet tycker man ju att det borde vara någon slags skilldnad när det är full/tomt men det är det inte...

736 Inlägg
9 juli 2008
Hur vet du om batteriet är fullt eller tomt?

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
frasse4 skrev:
Hur vet du om batteriet är fullt eller tomt?

Vet ju inte om det va helt fullt eller inte men den hade inga som helst problem med att dra runt startmotorn när det dök upp, och nyss när jag va ute så fungarade knappt innerbelysningen, då uppträdde den på exakt samma sätt som när det fanns batteri...fast startmotorn rullade oehört segt såklart...

455 Inlägg
9 juli 2008
tror nog att batteriet behöver laddas eller bytas! kan även vara problem med jorden va det på min 740!

>syns man inte finns man inte<

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
la_palma skrev:
Min Bmw 325 e36 började en dag bara att klicka när jag skulle vrida om nyckeln, det pulserade i samma takt som startmotorn, (startmotorn rörde sig inte) det är ett strömknäppande ljud som hörs istället för startmotorn: klick klick klick klick...När den stått stilla en hel dag så fungerar den fast bara en gång sen är det: klick klick klick...detta styr väl mot att det är kolen i starmotorn som spöckar, det som gör mig osäker är att klickandet pulserar och ibland i olik takt, borde det inte bara klicka en gång om det är startmotorn?

Tillägg innan ni skriver att batteriet är slut: Bilen beter sig på exakt samma sätt när batteriet nästan är helt slut som när det är OK

Klickljudet pulserar ca: 5-10 klick/sek när man håller nyckel på "startmotorläget" (Startmotorn rörsig då inte)

dARKiE
5 031 Inlägg
9 juli 2008
Kan bara säga tre saker. Prova ladda batteriet, om den fortarande klickar så byta kolet i startmotorn. Kolla jorden så den sitter ordentligen rengör gärna, Lampor osv drar som sagt mycket mindre batteri än att starta motorn.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Kokar ris
923 Inlägg
9 juli 2008
jamen batterijäveln kanske är helt slut så om han laddar det så har han volt, men har ingen ampere i det. pröva slänga på startkablar först innan du börjar byta massa grejer? bytte sj nyligen batteri...

allt klickande är väl relät som slår till och från? en gissning bara
Senast redigerat av cenoxide (9 juli 2008)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

1 749 Inlägg
9 juli 2008
Ta en startkabel från- på batteriet till någonstans på motorn.
Testa.
Om det blev bättre då så är det jordfel.
Annars tar du en startkabel från + till den stora anslutningen på startmotorn.
Aktas för stötar.
Blir det bättre då så är det plusskabeln som är dålig eller har dålig kontakt.

Allt klickande som hörs tror jag är solenoiden som slår.
Senast redigerat av patrikke (9 juli 2008)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök