För/nackdelar gällande tre bilmodeller - Focus ST, Type R, Astra OPC.

Zpira Polack
9 juli 2008 · 61 Inlägg

Tja!

Är inne lite på köpa mig en ny bil och har kollat in dessa tre, Honda civic type R, Opel Astra OPC och ford focus ST. Och jag skulle väldig gärna höra vad för och nackdelarna är för var och en.
Den enda jag inte provkört är astran, och hondan är väl den som ligger bäst till än så länge
Men skulle vilja höra lite mer än det som bilförsäljarna säger, där alla tre är bäst enligt dem själva.
Jag själv kan inte mycket om dem, så tråden riktar väl sig mest till dem som hör någon erfarenhet av bilarna i fråga, men ni andra är välkomna ni med.
Det är dem nya modellerna jag vill diskutera, inte de gamla.

My Life - My Way
Saab 9-3 Aero 2.8T SC "StorGripen" (2006)
Zpira Polack
10 juli 2008 · 61 Inlägg

Kom igen nu, nån måste väl veta något? tongue

My Life - My Way
Saab 9-3 Aero 2.8T SC "StorGripen" (2006)
THEBADGUY Gorgilus addictus
10 juli 2008 · 4 737 Inlägg

Har tyvärr bara kört Type R:en. Men jag kan ju säga att jag blev stört kär direkt i den bilen! tongue
Riktigt bra med ös i dom, och ljudet ska man ju inte bara snacka om....

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Mortalis VW-nörd?
11 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Kan väl säga att på pappret så vinner Astra på en sak o de e rostskyddet tongue Bäst rostskydd. Alltid nåt iaf!
Jag blev lite förälskad i Focus STn när ja körde den, men sen åkte ja å testa nya golf gti'n, kändes som en mer mogen och alldaglig bil man kan köra normalt med också.
Jag hade väl iaf jämfört framförallt Civic och Focusen, och tror jag skulle gått på Civicen då pga stylingen och att Focus snart kommer med RS modellen. Då kommer man känna sig lurad om man har en ST tror jag tongue

olkarlsson Licensierad debbatör.
11 juli 2008 · 205 Inlägg

Ford focus ST är väl ändå finare med dom färgerna? Hade klart valt en focus, har hört att dem går RIKTIGT RIKTIGT bra också.

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad
JeyKay Allvetande uppfinnare
11 juli 2008 · 377 Inlägg

motorn i ST'n är densamma som volvos T5, så kvalitetsmässigt e den nog helt OK! Astran och forden har ju turbo och därmed lättare och billigare att eventuellt trimma lite. Type-R har ju å andra sidan sin härliga sugmotor-sång;)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Turbomatte Lackerare/Rekondare
11 juli 2008 · 834 Inlägg
Sebban89
11 juli 2008 · 115 Inlägg

Jag skulle helt klart kört på nya astran de går ju som as!

Zpira Polack
11 juli 2008 · 61 Inlägg

det jag tyckte drar ner på forden är hur tråkig all plast är gällande istrumenbrädan, visst alla har ju plast mer eller mindre, men fords känns tråkig och jävligt grå tongue sedan är stolarna jävligt tråkiga med, nästan lite trånga, baksätet var obekvämt med!
men visst, fälgarna är lite coola tongue sedan det nya utseendet är rätt grymt med! men insidan är sämst av alla tre.
type r'en å andra sidan, börjar lyftas lite mer i mina ögon nu, för har varit och slitit och pillat och kännt på alla tre nu. tycker type r'en känns mest rymlig. sköna stolar, härlig och köra, och enligt mig själv är den mest uppseendeväckande med sin utflippade design.
astran, är väl den som jag mest tittar på och ler lite grann, inte mycket nackdelar som jag hittat förutom att den är dyrast, däremot skön och sitta i, bäst drag, men lite trång baksäte som forden men har ändå inget speciellt tycke om den, som brorsan sa, "hur häftigt låter det när man säger att man kör opel" tongue

har folket några sidor ni ligger inne med, så man kan kolla upp styling och trimm så man kan se vad som finns tillgänligt till bilarna?

My Life - My Way
Saab 9-3 Aero 2.8T SC "StorGripen" (2006)
Nocturnal
11 juli 2008 · 500 Inlägg

Tidningen Automobil gjorde ett test för ett tag sedan mellan Ford Focus ST, Astra OPC och Skoda Octavia RS och det vann forden stort. Sist kom Opeln om jag inte minns fel.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
roxe Jesus didn´† Tap
11 juli 2008 · 1 146 Inlägg

Hur häftigt låter dte att säga att man har en ford eller honda då? tongue

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
pat
11 juli 2008 · 132 Inlägg

Jag gick i samma tankar som dig när jag skulle köpa bil. Men då va det ST vs Astra.
Fick höra så mycket dåliga saker om Astrans vägegenskaper men jag provkörde den aldrig själv.
Sen när jag provkörde STn så var jag såld samma sekund som jag vred om nyckeln.
Ångrar mig inte en sekund, barnsligt nöjd över bilen.

Zpira Polack
11 juli 2008 · 61 Inlägg

roxe skrev:
Hur häftigt låter dte att säga att man har en ford eller honda då? tongue

honda låter väl ändå lite häftigare tongue

patz0r skrev:
Jag gick i samma tankar som dig när jag skulle köpa bil. Men då va det ST vs Astra.
Fick höra så mycket dåliga saker om Astrans vägegenskaper men jag provkörde den aldrig själv.
Sen när jag provkörde STn så var jag såld samma sekund som jag vred om nyckeln.
Ångrar mig inte en sekund, barnsligt nöjd över bilen.

du som äger en, inga nackdelar du kan förmedla då? något kan du avslöja wink

My Life - My Way
Saab 9-3 Aero 2.8T SC "StorGripen" (2006)
pat
11 juli 2008 · 132 Inlägg

Ska jag vara riktigt ärlig så kan jag inte komma på någon, försökte faktiskt komma på något.
Jag har haft den sen november förra året och jag köpte den ny har hunnit köra den 1800 mil.

kohler
11 juli 2008 · 671 Inlägg

Har provkört astran... går som ett svin!! men spårar rejält å rycker i ratten. Lätt snyggast av de 3. Tuff inuti också om än lite plastig... den är ju färdigstylad kan man säga.. bara chippet som fattas om man vill köra ännu sjukare

Second is the first loser
Jultomten
11 juli 2008 · 25 Inlägg

Har provkört Type R (nya) och STn. Type R känns betydligt rejsigare enl mig och motorkarraktären e rätt oslagbar även om STn har ett ballt motorljud. Jag kom visserligen att köra Type Ren mest på motorvägen, men ser man till vägegenskaperna är intrycket att Fordens gränser sitter betydligt bortom Hondans. TypeRen känns åter rejsigast, men i STn kändes det som att man kunde köra lite hur som hellst smile Hade nog valt Forden, i den nya tappningen (-08) med snyggare inredning och sportigare look...

Hur Astran går har jag ingen aning faktiskt...

camaro67 Meister
11 juli 2008 · 6 763 Inlägg

Zpira skrev:

roxe skrev:
Hur häftigt låter dte att säga att man har en ford eller honda då? tongue

honda låter väl ändå lite häftigare tongue

patz0r skrev:
Jag gick i samma tankar som dig när jag skulle köpa bil. Men då va det ST vs Astra.
Fick höra så mycket dåliga saker om Astrans vägegenskaper men jag provkörde den aldrig själv.
Sen när jag provkörde STn så var jag såld samma sekund som jag vred om nyckeln.
Ångrar mig inte en sekund, barnsligt nöjd över bilen.

du som äger en, inga nackdelar du kan förmedla då? något kan du avslöja wink

Gör de verkligen de? Opel har ju byggt messor med balla bilar och de har visserligen honda åxo gjort men honda låter inte fränt.


Men provkör och se vilken du gillar mest. Jag tror tyvärr att hondan är bäst och roligast, trots att jag vill säga opeln..

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
olagbg OLAGBG
11 juli 2008 · 596 Inlägg

som inbiten opelfantast skulle man ju tänkta sig att jag skulle rekomendera opeln.. men provkört den å blev inte imponerad.
däremot st får min röst.. stabil och motorn VOLVO 5:A trimmvänlig och relativt billig att trimma upp i hk antal.. en varning bara.. beställt eller köp inte stn i electric orange smile finns inga lackstift till den. jag har ju den lackad på min opel och inge rolig lack att lackera... men som sagt min röst faller helt klart på ST

OLAGBG
VOLVO
-Niklas-
11 juli 2008 · 96 Inlägg

Gick i samma tankar som du när jag skulle köpa ny bil. Valde Forden för att det var mycket bil för pengarna. Men det bästa med bilen är ju motorljudet. Låter sjukt bra när man gasar på lite. Sen att den går som tusan och går att trimma rätt bra utan att det kostar skjortan är ju bara bonus.

Har hört att astran spårar som tusan och har svårt att få ner alla hästar i backen. Är väl så för de flesta framhjulsdrivna bilar med lite pulver, men astran ska tydligen vara värre.

Type R är ju riktigt snygg, men utan turbo så därför valde jag bort den. Sen håller jag med Jeremy Clarkson i Top Gear när han testade Type R:en. Varför göra uppföljaren sämre än första versionen?

Men prova alla tre bilar och bilda din egen uppfattning. Det är ju du som ska leva med bilen ett tag framöver.

Senast redigerat av Crusty_83 (11 juli 2008)

roxe Jesus didn´† Tap
11 juli 2008 · 1 146 Inlägg

Skulle ha väntat på Focus RS sjukt snygg bil!!!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang