dumpventil 9-3

_blitz_
9 juli 2008 · 303 Inlägg

undrar lite om dumpventiler till min saab 9-3 aero-02.
vad ska man sätta i för dump om man vill att de ska vara bra för motorn å pysa väldigt skönt? har hört att om man har öppen dump så kan de skada? tacksam för svar

//johan

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
TIC_BENNY
9 juli 2008 · 5 Inlägg

Dä tar inge skada. Har kört jättelänge me öppen dump på min TIC. Tror de e bra för motorn. Min går som fan!

Senast redigerat av TIC_BENNY (9 juli 2008)

BJ_ Lastbilsmekaniker
9 juli 2008 · 107 Inlägg

På en 740 går det fint, men om du vill ha gött ljud i saaben så rekomenderar jag en återcirkulerande dump från speedparts och ett open-air kit. Låter riktigt gött. Kan dock ge felkod på motorn om du byter dumpen. Men den tar ingen skada av det.

FWD = Fel Wheel Drive
_blitz_
9 juli 2008 · 303 Inlägg

BJ_ skrev:
På en 740 går det fint, men om du vill ha gött ljud i saaben så rekomenderar jag en återcirkulerande dump från speedparts och ett open-air kit. Låter riktigt gött. Kan dock ge felkod på motorn om du byter dumpen. Men den tar ingen skada av det.

okok=) tack ska kolla upp de asap:D är det svårt at byta? fixar jag de själv med medelmåttiga mekarkunskaper?

//johan

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
BJ_ Lastbilsmekaniker
9 juli 2008 · 107 Inlägg

Ja för sköen, det är inga svårigheter. Ta det försiktigt med LMM:en när du tar bort luftburken bara, dyr att tappa i backen. smile Lycka till.

FWD = Fel Wheel Drive
dahboy
10 juli 2008 · 1 002 Inlägg

Använd sök..! Finns typ 50 trådar om just öppen dump på saab 9-3..

Antar att du har trionic 7 (svart kasett).. så nej, du kan inte ha öppen dump..

Senast redigerat av dahboy (10 juli 2008)

...
SAAB_4ever
10 juli 2008 · 767 Inlägg

fråga på www.speedparts.se dom har bara saker till saab

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Fredrik-79
10 juli 2008 · 2 164 Inlägg

Nej du ska INTE ha dump på din bil.
Kan ge allvarliga motorskador som följd.
Ska du göra nått så instalera ett sport filter på orginal platsen och montera ett större rör från bakom dimljuset in i luft burken så får du lite bättre ljud.
Sen kommer bilen gå bättre med.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
_blitz_
11 juli 2008 · 303 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Nej du ska INTE ha dump på din bil.
Kan ge allvarliga motorskador som följd.
Ska du göra nått så instalera ett sport filter på orginal platsen och montera ett större rör från bakom dimljuset in i luft burken så får du lite bättre ljud.
Sen kommer bilen gå bättre med.

MVH

F

ok men vad igentligen skulle kunna pajja och varför? det är ju bara en pysventil? är så sjukt sugen på at inhandla en

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
dahboy
11 juli 2008 · 1 002 Inlägg

Din bil kommer gå fett.. Men du kommer inte komma så långt eftersom bilen kommer säga ifrån helt och hållet..

...
Pekkis
11 juli 2008 · 36 Inlägg

hej! gå in på denna länken och läs och lär dig vad som gäller för saab och avlastningsventiler

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329




mvh Peter

When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end
Garfield
11 juli 2008 · 1 019 Inlägg

_blitz_ skrev:
ok men vad igentligen skulle kunna pajja och varför? det är ju bara en pysventil? är så sjukt sugen på at inhandla en

Nej, en pysventil och en dumpventil är inte samma sak.

_blitz_
11 juli 2008 · 303 Inlägg

Pekkis skrev:
hej! gå in på denna länken och läs och lär dig vad som gäller för saab och avlastningsventiler

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329




mvh Peter

tackar för det! lärde mej mycket men om jag nu förstått de rätt så gör det mer skada än nytta medd öppen dump?
men de e ingen fara om jag köper och monterar en återcirkulerande?
och kommr jag få något fint pysljud med återcirkulerande?

mvh

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
dahboy
12 juli 2008 · 1 002 Inlägg

du har redan en återcirkulerande..

...
AxlSam
12 juli 2008 · 1 497 Inlägg

Vill du ha pysljudet med en återcirkulerande dump så skaffa dig
ett öppet filter.

Gizmojohan
12 juli 2008 · 3 295 Inlägg

om du nu "Måste" ha eftermarknadsventil så ska du ha en FORGE ventil som är återcirkulerande.. finns att inhandla på www.maptun.se .. funkar skitbra till 9-3/9-5..

toycrew
12 juli 2008 · 97 Inlägg

Jag köpte en hybrid dump på speedparts till min 9-5 aero, så följande sker monterar dumpen åker och glider lite, ser frän ut mm mm sen buueeepppp dog bilen. Monterar tillbaka min org, livet leker vidare.

Har för övrigt en dump till salu;)

Ricky
12 juli 2008 · 1 062 Inlägg

BJ_ skrev:
På en 740 går det fint, men om du vill ha gött ljud i saaben så rekomenderar jag en återcirkulerande dump från speedparts och ett open-air kit. Låter riktigt gött. Kan dock ge felkod på motorn om du byter dumpen. Men den tar ingen skada av det.

räcker det inte att han bara monterar öppet filter? har hört att alla återcirkulerande dumpar låter likadant? gjordet det iaf på min bil och jag testat två andra återcirkulerande, fast det kanske skiljer på volvo och saaab?

Fredrik-79
12 juli 2008 · 2 164 Inlägg

Öppet är inte att rekomendera om man inte ska mycket effekt och då ska de placeras bakom dimljuset.
Sport filter och större inloppsrör till luftboxen från bakom dimljuset och de låter lite mer.
Skippa hybrid, atmosfärisk dump och öppet filter om du inte ska ha över 350hk.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Markus_MR2
12 juli 2008 · 761 Inlägg

_blitz_ skrev:
undrar lite om dumpventiler till min saab 9-3 aero-02.
vad ska man sätta i för dump om man vill att de ska vara bra för motorn å pysa väldigt skönt? har hört att om man har öppen dump så kan de skada? tacksam för svar

//johan

Inget fel alls på saabs orginalpjäser. Byt till öppet filter om du vågar och sen får du ett ganska skönt ljud.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang