3062
Sök

omkörningar

Bilbyggare
225 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
vad krävs föra att endel ska fatta att man vill om?
blinka med helljus, körde i baken på han, halvvägsut i andra filen och får kasta mig tillbaka för att de kommer möte, men idioter flytta inte på sig :S
kan tillägga att jag gjorde de dummaste man troligen kan göra,   körde med släp och låg bakom, hadde ganska brådis och han vägra flytta på sig, så jag körde om han i filen man SKA gå ut i om någon vill köra om,  snubben/kärringen tutade fan hela vägen när jag körde förbi.
sedan kom det två bilar till som legat bakom mig och han, ochdrar om dom med o jeklar va dom blinka o hälsade big_smile

lovar att inte göra om det igen *prommis*

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come

679 Inlägg
28 januari 2006
Ja du det lät ju vettigt!

1 489 Inlägg
28 januari 2006
Undra varför det händer olyckor..

• Även den starka måste ta i när han skiter

231 Inlägg
28 januari 2006
Ja du får allt lova att inte göra om det, speciellt inte när jag är med. Fast det var en riktigt trög jekel i bilen.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

Driver
2 111 Inlägg
28 januari 2006
nofearsy skrev:
blinka med helljus, körde i baken på han, halvvägsut i andra filen och får kasta mig tillbaka för att de kommer möte, men idioter flytta inte på sig :S
kan tillägga att jag gjorde de dummaste man troligen kan göra,   körde med släp och låg bakom, hadde ganska brådis och han vägra flytta på sig, så jag körde om han i filen man SKA gå ut i om någon vill köra om,  snubben/kärringen tutade fan hela vägen när jag körde förbi.
sedan kom det två bilar till som legat bakom mig och han, ochdrar om dom med o jeklar va dom blinka o hälsade big_smile

Förstår din vrede, MEN, finns inga trafikregeler eller lagar som sägar att man "måste" gå ut och släppa förbi någon. Såvida det inte handlar om utryckningsfordon dvs.

Men lät som en riktigt seg jävel dedär iaf :S hehe...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 januari 2006
ja man ska gå ut och underlätta.

Kan bekänna en sak som jag lovar att inte göra om. det var inte så länge sedan när en annan Saab 9-3 ville om och när han låg jämsides så tröck jag i botten. det vart 170 innan han la sig bakom igen.

Det ska inte upprepas och det var bara för att "testa bilen" hade aldrig gjort det om det vart mötande trafik mm.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

679 Inlägg
28 januari 2006
Hur som helst, ni som blinkar med heljuset när ni ska om, sluta med det. Hatar att bli bländad. Man ser väl i backspegeln om nån ska om. Framförallt om dom blinkar med blinkersen.

Driver
2 111 Inlägg
28 januari 2006
Martin 9-3 skrev:
ja man ska gå ut och underlätta.

håller som sagt med ,men snarare BÖR. finns inget "Ska". ligger det en idiot jag känner igen bakom så släpper jag fan inte om han tongue o jag har all rätt att ligga i min körbana som vanligt i laglig hastighet utan att lämna nån överdriven "lucka".

wink

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

21 761 Inlägg
28 januari 2006
Men när en bil väl har börjat köra om så bör man se till att underlätta omkörningen om det behövs, tex hålla sig till höger om det är enkelfiligt eller ligga i högra fältet vid flerfiligt.
Att börja gasa och hindra omkörning är vansinnigt, vill det sig riktigt illa så slutar det med frontalkrock.
Om man inte kan köra i tillåten hastighet av en eller annan anledning så bör man också hålla till höger eller ligga i högerfil.

8 156 Inlägg
28 januari 2006
Det är tyvärr ganska så vanligt. Folk lär sig inte sådant på körskolorna längre...
(Att släppa förbi folk alltså...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

451 Inlägg
28 januari 2006
växla ner gasa på .. ja hatar Sverige´s trafik när det gäller me sånna bilar som inte ger väg .. Tyskland å Italien är baska bra på att ge fri väg åt dig om de kommer med full fart bakifrån blinkar de me heljusen big_smile

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

638 Inlägg
29 januari 2006
Kör personen framför i laglig hastighet så finns det inga lagar som säger att du ska köra ut där. Tycker dock att man bör ha lite vett i skallen och gå ut om man det finns möjlighet.

Kommer väl nånting här snart!

8 156 Inlägg
29 januari 2006
Det handlar väl egentligen om vett och etikett. Man ska underlätta omkörningar varken man kör lagligt eller ej.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bilbyggare
225 Inlägg
29 januari 2006
Trådstartare
jag har då fått lära mig genom trafikkunskap att man SKA underlätta omkörningar även om den som gör den inte kör i laglig hastighet m.m.
men den här coccosnöten körde allt närmare mitten när jag blinkade och började köra om, och han låg tillomed under hastigheten, han låg kring 50 på 70 väg bla.

Skokloster here we come

21 761 Inlägg
29 januari 2006
Jag måste erkänna att visst blir jag irriterad om jag ligger i 110 och en bil med släp vill köra om.
Men den som blir omkörd ska ändå underlätta för omköraren, oavsett om man blir arg eller inte.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
29 januari 2006
Janken skrev:
nofearsy skrev:

Förstår din vrede, MEN, finns inga trafikregeler eller lagar som sägar att man "måste" gå ut och släppa förbi någon. Såvida det inte handlar om utryckningsfordon dvs.

Men lät som en riktigt seg jävel dedär iaf :S hehe...

där har du fel. enligt lag är man skyldig att hjälpa till vid omkörning. detta kan dock tolkas på olika sätt, enligt trafikskolan betyder det att man ska hålla till höger och bibehålla hastighet. att man inte är skyldig till detta om man håller hastigehetn eller redan själv kör för fort är nonsens. man är ALLTID skyldig att hjälpa till. tyvärr är detta en tolkningsfråga och många skiter i det...

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
29 januari 2006
Den som ligger bakom och blinkar kanske har ett sjukt barn i bilen och är på väg till Akuten. Situationen kan vara omvänd nån gång, tänk på det.
Fast man kan aldrig tvinga ut någon i vägrenen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 417 Inlägg
29 januari 2006
Det står i teoriboken att man ska visa hänsyn till dom som tror sig veta bättre.
Jag tolkar det som att alla nötter som vill om på smala vägar under jultrafik osv dom ska få åka om.
Jag går alltid åt sidan om folk verkar ha brådis. Kan hålla med om att det är jobbigt när andra inte fattar "tecknen".

Bilbyggare
225 Inlägg
29 januari 2006
Trådstartare
men grejjen va juh den att han åkte ut mot mitten när jag på började en omkörning dessutom.
så att han inte såg att jag blinka till med hel ljuset en jekla snabbgång kan jag köpa, men att han missar att jag blikar och är upp nästan i andra filen o skulle köraom, det köper jag inte.
så han om någon va väll ute efter problem i trafiken.

men men,  vissa borde få lära sig att det finns en vänster sida som även den går att utnyttja för att underlätta omkörningar.

(denna väggren var nästan bredare än körfältet)
Senast redigerat av nofearsy (29 januari 2006)

Skokloster here we come

9 108 Inlägg
29 januari 2006
MarcusL skrev:
Undra varför det händer olyckor..

Det beror ofta på idioter som inte flyttar på sig.

Sök