7499
Sök

lamdalampan lyser när jag tankade etanol snabb hjälp/svart önskas

2 594 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
hej letade men hittade inget svar har tankat 25l95 och 45le85 går bra men nu har lamda lampan börjat lysa är det farligt??

gruvarbetare
152 Inlägg
14 juli 2008
ghost_boy83 skrev:
hej letade men hittade inget svar har tankat 25l95 och 45le85 går bra men nu har lamda lampan börjat lysa är det farligt??

tror lambdan känner att motorn går för magert, blev så på min då tanka för mycket E85. höjde bränsle trycket 1,5 bar så slockna lampan, skulle tro att du inte ska pressa motorn nu. hmm
men jag har en saab så kanske skiljer sig från din motor hur lätt den tänder lampan vid mager blanding?
/steffe

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 juli 2008
ghost_boy83 skrev:

kort sagt ja pga olika faktorer. beroende på bilmodell så fungerar det olika bra att åka "apmagert" jag hade aldrig försökt i en bil med turbo pga uppenbara risken för kanonhög EGT samt skyhöga cylindertryck.

finns en liten låda som förlänger spridartiderna för E85, iom E85 brinner snabbare ger det automatiskt en högre tändning så man klarar sig bra på tändmappen om soppan står rätt.  Det vet man tyvärr inte utan en bredbandslambda á 2000kr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 594 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
ska prova att tanka i mer 95 så får jag se om den slocknar hoppas inget har tagit skada nu blev man lite skraj sad

Sök