7983
Sök

Vad behövs för mappning

Fölkesberg
163 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
hej
tänkte kolla lite info om mappning på hemmaplan.

har ett stort intresse för elektronik i billar o specielt datorer o bilar tillsammans.. så tänkte kolla lite smått på detta med att mappa själv...

vad behövs?? vilka program kör man? kablar? vart kopplar man in datorn? går det att mappa en 740 gl typ?

m.m
skulle vara shyst av någon att skriva lite...

och snälla ni som kommer med komentarena ge dig inte in på sånt du inte kan så låt blir.. man lär sig av sina misstag o iblan kan dom stå en dyrt både i penga väg eller annat...

men men man lär sig inget om man inte provar...

//tommy

Random Hero
4 047 Inlägg
14 juli 2008
om du inte kan nånting om de ska du nog inte ge dej in på de tongue även om du nu skrev att ja inte skulle skriva så, men hör med nån riktig verkstad för bil elektronik så har dom info om kurser och sådant smile

Dog food lid. Backwards

Fölkesberg
163 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
DusanMandick skrev:
om du inte kan nånting om de ska du nog inte ge dej in på de tongue även om du nu skrev att ja inte skulle skriva så, men hör med nån riktig verkstad för bil elektronik så har dom info om kurser och sådant smile

mm men finns ju alltid manualer till program alla har ju inte gått massa kvällskurser hemma i någon källare hos någon el gubbe utan många lär sig för dom e intresserade av det o lär sig själva o lyssnar på andra som redan kan o testar sig fram...

1 311 Inlägg
14 juli 2008
För det första så måste du ha ett riktigt sprut till din bil, typ nira lr liknande... sedan bör du även veta vad du gör när du avancerar tändnignen och har stenkoll på lambdavärdena så inte du får spikningar och skenladd! finns massor att läsa här på gorg, men även på tpc´s forum samt sävarturbo!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

10 287 Inlägg
14 juli 2008
Jag säger inte att det gäller dig men bara en varning för erfarenheten har visat att många ersätter förmågan att lyssna med en blind tro på att saker löser sig bara man provar.

Att mappa en motor från grunden så att man utnyttjar sin ombyggda motor på ett hyfsat optimalt och hållbart sätt är något som kräver en hel del kunskap och utrustning.

/Göran

turboTommy skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fölkesberg
163 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag säger inte att det gäller dig men bara en varning för erfarenheten har visat att många ersätter förmågan att lyssna med en blind tro på att saker löser sig bara man provar.

Att mappa en motor från grunden så att man utnyttjar sin ombyggda motor på ett hyfsat optimalt och hållbart sätt är något som kräver en hel del kunskap och utrustning.

/Göran

turboTommy skrev:

så man kan inte mappa om en orginal bil tex utan man måste byta sprutet o det...?+
/tommy

10 287 Inlägg
14 juli 2008
Jo visst kan man det. Men om fabriken har lagt ner 5.000 timmar på att mappa sprutet så är det knappast så att man själv kan göra det jobbet bättre.
"Mappa om" gör du om du har byggt om din motor på ett sådant sätt att motorstyrnings programvara "mappen" inte stämmer längre. Se klistrad tråd om mappning.

/Göran

turboTommy skrev:
så man kan inte mappa om en orginal bil tex utan man måste byta sprutet o det...?+
/tommy

(Groucho Marx).

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2008
Problemet är inte att lära sig programmet, utan att hitta vad du skall ändra.  Det är inte så att det står på en rad, plippa här om du höjt laddtrycket.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
15 juli 2008
Och det är bl a där som man är tvungen att lyssna och lära innan man glatt provar. På en orginalspis så kanske det inte spelar nån roll men på en hungrig motor med stor turbo så blir det katastrof på två röda.

/Göran

torpis skrev:
Problemet är inte att lära sig programmet, utan att hitta vad du skall ändra.  Det är inte så att det står på en rad, plippa här om du höjt laddtrycket.

(Groucho Marx).

Fölkesberg
163 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Jo visst kan man det. Men om fabriken har lagt ner 5.000 timmar på att mappa sprutet så är det knappast så att man själv kan göra det jobbet bättre.
"Mappa om" gör du om du har byggt om din motor på ett sådant sätt att motorstyrnings programvara "mappen" inte stämmer längre. Se klistrad tråd om mappning.

/Göran

turboTommy skrev:
/tommy

okej nja jag tänkte mig mest om man kunde mappa om motorn om man har bytt spridare turbo och avgas. tex eller måste man byta till ett eftermarknads sprut??

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2008
turboTommy skrev:
Sharky skrev:

/Göran

turboTommy skrev:
/tommy

okej nja jag tänkte mig mest om man kunde mappa om motorn om man har bytt spridare turbo och avgas. tex eller måste man byta till ett eftermarknads sprut??

Jag tror (för en gångs skull) att ett vettigt EMS kostar avsevärt mindre än vad programvara, emulator, brännare mm kostar.  lägger man även till det huvudbry du får när du skall hitta rätt i orignal mappen så tror jag inte det är värt mödan.

När jag i Nira skall justera säg laddtrycket så går jag in under fliken "Boost controll" sen -> boost setpoint main table.  När du i ett motronic skall justera något så får du upp en fil som påminner on en .wav fil öppnad i ett ljudprogram. där måste du själv markera och klippa ut rätt avsnitt som du vill mappa.

självklart inte omöjligt, men det är inte gjort i en handvändning för nybörjaren.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök