4887
Sök

både "djupbas" och "snärtbas"?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
29 januari 2006
Trådstartare
Hej!
jag har en fråga angående basar: om man både vill ha en djup och kraftfull bas men också en snärtig och snabb bas, kan man då kombinera 10"or och 12"or (te.x 2st 10"or och 2st 12" or)för att få ett sånt ljud eller låter det dåligt då? och en sak till, ska man sattsa på att ha högtalare i alla dörarna eller ska man ha i framdörarna och i hatthyllan?(förutsatt att man har basar i bagaget)

tacksam för svar........//Fredde

Administratör
11 968 Inlägg
29 januari 2006
2x10 duger nog finfint. Mycket beror på lådan, basen, effekt med mera. Inte bara konarean. 4 st basar kräver sin effekt och utrymme. Om du inte ska tävla så ser jag inte poängen med att trycka in så många basar smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

10 287 Inlägg
30 januari 2006
KISS = Keep It Simple Stupid. Detta är en gammal regel som är applicerbar på all verksamhet.
Dvs man tjänar inget på att "klödda" till det på det sätt du beskrivet.

"Snabbhet" eller "snärt" i djupbas finns inte. Skär man tex 80Hz så är det precis så snabb basen är. Allt annat ligger i middar och diskanter.

Dom problem man brukar råka ut för är några av:

1: Puckel i frekvensåtergivningen i basen, dvs frivillig eller ofrivillig bashöjning som i dom flesta fall leder till att man tycker att basen blir "otajt". Detta kan bero tex på:

1a: Olycklig placering av baslådan
1b: Elektronisk bashöjning i EQ eller steg, "basboost"
1c: Låda som inte är korrekt dimensionerad för dom element man har
1d: Överlappande frekvensband, tex subbas som går upp till 80Hz och low-mid som går ner till 50Hz.

2: Dåligt konstruerade element. Det finns inget i sig som säger att just 12" skulle vara sämre än 10". Utan det beror på en kombination av diameter på spole kontra kondiameter, material i kon, vilket x-max man utnyttjar, materialegenskaper i kantupphängning, magnetsystemets utformning mm.

3: Fel fasläge mellan bas och middar

4: För låg mid i förhållande till bas och diskant (disko-badkar)

5: Dåligt byggd baslåda. Det är en konst att bygga stabila , resonansfria baslådor (hur många här bygger med dubbla väggar med limmad blymatta imellan?, hur många undviker fram och bakvägg som är parallella?)

När man mixar, i PA eller studio, baskagge eller elbas för att få tajt bas med snärt så lägger man massor med jobb på att lägga eq rätt i mid + high-mid  - därför att det är där man får till (eller kan förstöra) känslan av att det är ett instrument som spelar.
Djupbasen (grundtonen) ger bara ....djupbas, all rumsuppfattning och känsla ligger högre i frekvens (övertoner).

/Göran

_Fredde_volvo_ skrev:
Hej!
jag har en fråga angående basar: om man både vill ha en djup och kraftfull bas men också en snärtig och snabb bas, kan man då kombinera 10"or och 12"or (te.x 2st 10"or och 2st 12" or)för att få ett sånt ljud eller låter det dåligt då? och en sak till, ska man sattsa på att ha högtalare i alla dörarna eller ska man ha i framdörarna och i hatthyllan?(förutsatt att man har basar i bagaget)

tacksam för svar........//Fredde

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
30 januari 2006
har en kompis som undrade samma sak som dig.
Han tryckte in 2 tior och en tolva. funkade bra förutom att man inte kunde sitta i baksätet.
Man kanske är lite känslig.. smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 432 Inlägg
30 januari 2006
Själv så har jag flyttat in min baslåda ur bilen till lägenheten... Så nu har jag en Phaseline Triller 12" som hemmabas.. Mycket smakfullt.. Dock så måste jag bygga om lådan för den låter crap just nu.. Men nästa bil jag bygger ljud i blir troligen en 240 och då kommer jag montera 2st 10" i hatthyllan och ev en 12" i bagaget. Men för att kompensera all bas så kommer jag att montera 8" mellanregister i bakdörrarna och 6,5" i framdörrarna och diskanter i A och B stolparna. Men vad säger du Lucifer84 varför gick det inte att sitta i hans baksäte då? pga trycket eller för att det lät crap?

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

6 851 Inlägg
30 januari 2006
Har väl varit uppe sånna frågor förr känns det som.
Men som svar så tycker jag att du bör lägga 6½"(allt. 2x6½") eller 8" i dörrarna och sen en eller två 12" bak.
Framsystemet kommer att fixa ditt snärtiga ljud och basen/arna kommer fixa till den djupare.

4 554 Inlägg
30 januari 2006
tror de blir bättre snärt me ett par midbasar fram någonstans i bilen

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
30 januari 2006
SpeedOfLight skrev:
Själv så har jag flyttat in min baslåda ur bilen till lägenheten... Så nu har jag en Phaseline Triller 12" som hemmabas.. Mycket smakfullt.. Dock så måste jag bygga om lådan för den låter crap just nu.. Men nästa bil jag bygger ljud i blir troligen en 240 och då kommer jag montera 2st 10" i hatthyllan och ev en 12" i bagaget. Men för att kompensera all bas så kommer jag att montera 8" mellanregister i bakdörrarna och 6,5" i framdörrarna och diskanter i A och B stolparna. Men vad säger du Lucifer84 varför gick det inte att sitta i hans baksäte då? pga trycket eller för att det lät crap?

njaa  crapigt lät de inte direkt. de va på den tiden bas flöt i hans ådror. hn hade en ascona sissta modellen som bara blev värre och värre. de gick inte å åka i den till sisst, antingen va där sladdar ivägen eller så bonkade de för mycke, var bara han som kunde åka i den till sisst.

De lät ju faktiskt bra med 2 tior oh en 12, han hade gjort likadant om du beskriver.
sen byttes allt ut mot större grejjer. Hans pappa jobbar som vaktmästare på folkets hus så han plockade deras högtalare ocj basar. något man inte hade gjort i dagens läge.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Administratör
11 968 Inlägg
30 januari 2006
Sharky skrev:
.../
5: Dåligt byggd baslåda. Det är en konst att bygga stabila , resonansfria baslådor (hur många här bygger med dubbla väggar med limmad blymatta imellan?, hur många undviker fram och bakvägg som är parallella?)
/...

Jag har 3 st limmade MDF-skivor på 16mm st i baffeln.

Ok, det är två st som utgör baffeln. Den tredje agerar försäkning så basen sjunker in lite i lådan.

Är det godkänt eller? smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

10 287 Inlägg
30 januari 2006
Tillräckligt som baffel. Är dock baffeln stor så måste man ändå staga den.
/Göran

....ok......MVG då.......

Fast är man tokpervers så har man en inre låda som elementet sitter i - sedan ett lager blymatta som är limmat på båda sidor - och sedan en yttre låda som inte får vara skruvad mot den inre utan bara kontakt via limfogen mot blymattan.

chrizz skrev:
Sharky skrev:
.../
/...

Jag har 3 st limmade MDF-skivor på 16mm st i baffeln.

Ok, det är två st som utgör baffeln. Den tredje agerar försäkning så basen sjunker in lite i lådan.

Är det godkänt eller? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

859 Inlägg
30 januari 2006
Jag kör 22mm stagad spånlåda med 2-3mm akustiskt dämplim utanpå och en 16mm MDF låda "flytande" ytterst, godkännt Göran? HAHA:-)

Som tidigare skrivits så är det FRAMSYSTEMET som bör ta hand om det som upplevs snärtigt (70~200hz ungefär). Att köra med 10"are i tex hatthyllan och en 12a i bakluckan känns därför helfel, då midbasen som 10"arna då bör spela blir väldans lättlokaliserad, BAKIFRÅN...

MVH Theo

21 761 Inlägg
30 januari 2006
Man kan ju även fylla sand mellan väggarna, det funkar bra också.

Har man 6,5 tum i framdörrarna och bra branthet på filtret så ska de kunna ta hand om snärten,
4 eller 5,25 tum är lite klena för att delas vid 70-80 hz och hänga med suben när man vill kräma på.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 januari 2006
Trådstartare
tack för alla svar.
men vilket ljudsystem skulle ni rekomendera om man vill ha riktigt kraftfull bas för max 10 000 kr (då komplett med huvudenhet,basar,slutsteg,mellanregister och allt sånt)
bifoga gärna länkar smile
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (30 januari 2006)

Hewi
571 Inlägg
30 januari 2006
Det är nog svårt att få ihop ngt riktigt kraftfullt system för endast 10000kr men kolla in Pluspaketet för 6100kr hos www.n-core.se och så lägger du till nån hundring så du få ZR6.5 istället för ZR5.0 så har du sedan 3500kr kvar till HU+kablar

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

859 Inlägg
31 januari 2006
Ett mycket bra förslag av pwilhelm.

Glöm inte att installationen är det absolut viktigaste!

Sök