Crx drar olja? normalt?

slice
16 juli 2008 · 114 Inlägg

Tjena var nere i skåne och hämtade en crx vtec -89a som gått 27000 kollade oljestickan innan jag åkte var på max. Sen ut på e22an och lekte hela vägen hem snittfart 150 så jag använde vtecen hela tiden. När jag kom hem 30 mil senare kollade oljan så var den på min? är detta normalt 1 liter olja på 30 mil?

dropar ingen olja under bilen och motorn är torr under? vad ska man kolla? göra?

Darkie dARKiE
16 juli 2008 · 5 031 Inlägg

låter inget vidare, visst vtec ska dra lite olja när den används men inte såpass. Skulle kolla vevhusventilatonen och göra komptest på kärran. Är det svart runt avgasröret? Om det är det så finns risken att det kommer olja det hållet. Då blir det inte riktigt förbrukat.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
slice
16 juli 2008 · 114 Inlägg

ska kolla men om kompet är bra och vevhusventen andas bra? sen en annan fråga ska man slå in hel eller ahlv syntet i en sån gammal bil?

Darkie dARKiE
16 juli 2008 · 5 031 Inlägg

slice skrev:
ska kolla men om kompet är bra och vevhusventen andas bra? sen en annan fråga ska man slå in hel eller ahlv syntet i en sån gammal bil?

Om det är bra, så kan det vara en kolvring som börjar bli sliten.
Har ingen aning om oljan faktiskt, men tror inte det skadar med helsyntet i en gammal motor heller.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
slice
16 juli 2008 · 114 Inlägg

fan vad man är ny stod vtec i annonsen när jag köpte den men det är inte vtec på den. är en 124hk motorn trodde den motorn hade vtec med. ska kolla lite ikväll. det luktar typ bränt eller skit typ när man gasar upp på höga varv?

la_palma Labborant
16 juli 2008 · 307 Inlägg

Det fungerar med helsyntet på lite äldre motorer men finns risk att den blir otät, om den är så tät som du säger hade jag rekomenderat dig att köra på halvsyntet och köp RIKTIG olja det är billigast att lägga lite extrapengar på olja...

Nu till felet: Be en polare ligga bakom när du trycker på ordentligt med bilen gärna på 2:an eller 3:an när den är varm, kolla om den ryker svart, gör den det ut med den på blocket....

Powerman Japan Quality
16 juli 2008 · 670 Inlägg

Du har blivit lurad.  Har själv en CRX-V-tec 91 som vinterbil.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
caromania Forummoderator
16 juli 2008 · 9 296 Inlägg

Vad betalade du? 27000 är ju en hel del. Den motorn drar gärna lite olja när den är sliten men det är annars en väldigt bra motor, betydligt bättre än D16z6 vtecen som du trodde du köpt. Däremot är oljekonsumptionen du beskriver tokhög och måste åtgärdas.

Leta upp en "ny" motor på Ebay i Tyskland. Sedan skaffar du ett Supersprintextraktor, 2,25tums rör, racekat (eller ingen kat) och ställ fram tändningen max, plus kör 98. Vips kör du ifrån kamraterna med vtec lätt lätt lätt...

Måste säga att det är skituselt att sälja en bil och påstå att det är vtec när det inte är det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
la_palma Labborant
16 juli 2008 · 307 Inlägg

Lämna tillbaka biljäveln, läste att du skrev att det luktade bränt eller skit när du drar på vilket betyder att den garanterat drar in olja i förbränningen, antaglingen för att kolvringarna gett upp...

Borde inte vara några problem att lämna tillbaka den när han ljugit om att det är en vtec...

Sen har man ju alltid ångerveckan så det är inga problem!!!

la_palma Labborant
16 juli 2008 · 307 Inlägg

Sotningssats innehåller väl toppackning insugspackning m.m men tror inte det kommer hjälpa att sota ur den med tanke på att den gått 27tm...

Man har alltid en vecka på sig att bestämma sig...är man inte nöjd är det bara att åka tillbaka (förutsatt att bilen är i samma skick)

Men även om du haft bilen längre kan du ändå lämna tillbaka den för att han ljög...

ante79
16 juli 2008 · 37 Inlägg

såg när du körde ut från Rydbergs idag och körde iväg att den rök mycket när du gasade på

Volvo V70 "Nya bilen" (2010)
la_palma Labborant
16 juli 2008 · 307 Inlägg

la_palma skrev:
Sotningssats innehåller väl toppackning insugspackning m.m men tror inte det kommer hjälpa att sota ur den med tanke på att den gått 27tm...

Man har alltid en vecka på sig att bestämma sig...är man inte nöjd är det bara att åka tillbaka (förutsatt att bilen är i samma skick)

Men även om du haft bilen längre kan du ändå lämna tillbaka den för att han ljög...När han ljuger bryter han ert muntliga avtal och köpet är inte godkänt...Ett tips är också att spara annonsen om den finns kvar om du måste anmäla honom...

Darkie dARKiE
16 juli 2008 · 5 031 Inlägg

Som jag sa innan, antingen kolvring eller ventilstyrningen

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
slice
16 juli 2008 · 114 Inlägg

suck sad vad kostar det om det är kolvringrna? motorn går jävligt bra men som sakt ryker sad hade kollat upp med vv så jag visste att det var 124hk. Men trodde det var vtec teknik i motorn, var inte hans annons det stod i utan några andras som hade 124hk motorn det stod i, så jag tog det förgivet så jag lurade mig själv där sad, har kollat på för många bilar känns det som. sen blev det denna. vill behålla den men inte fylla på olja hela tiden.

la_palma Labborant
16 juli 2008 · 307 Inlägg

slice skrev:
suck sad vad kostar det om det är kolvringrna? motorn går jävligt bra men som sakt ryker sad hade kollat upp med vv så jag visste att det var 124hk. Men trodde det var vtec teknik i motorn, var inte hans annons det stod i utan några andras som hade 124hk motorn det stod i, så jag tog det förgivet så jag lurade mig själv där sad, har kollat på för många bilar känns det som. sen blev det denna. vill behålla den men inte fylla på olja hela tiden.

Du kommer inte behöva fylla på olja hela tiden för den lär rasa efter ett tag...Borde vara billigare att byta motor än att byta kolvringar...

Är bilen fin i övrigt? Köp en vtec motor annars och släng i...Du borde hitta en mellan 6-8 tusen...

Annars lämna tillbaka den...

la_palma Labborant
16 juli 2008 · 307 Inlägg

la_palma skrev:

slice skrev:
suck sad vad kostar det om det är kolvringrna? motorn går jävligt bra men som sakt ryker sad hade kollat upp med vv så jag visste att det var 124hk. Men trodde det var vtec teknik i motorn, var inte hans annons det stod i utan några andras som hade 124hk motorn det stod i, så jag tog det förgivet så jag lurade mig själv där sad, har kollat på för många bilar känns det som. sen blev det denna. vill behålla den men inte fylla på olja hela tiden.

Du kommer inte behöva fylla på olja hela tiden för den lär rasa efter ett tag...Borde vara billigare att byta motor än att byta kolvringar...

Är bilen fin i övrigt? Köp en vtec motor annars och släng i...Du borde hitta en mellan 6-8 tusen...Fast det är om du importerar då!!!

Annars lämna tillbaka den...

slice
17 juli 2008 · 114 Inlägg

har en firma som byter kolvringar packningar, delar + arbete = 5000kr prisvärt? sen tänkte jag kan man köra med mineral race olja så kankse det blir tätare?

la_palma Labborant
17 juli 2008 · 307 Inlägg

Det va nog rätt billigt...Men det finns mycket annat som kan vara slut eller på väg att ta slut på en sån motor som gått 27...Jag hade nog ändå bytt motor...

Har får du ett tips wink

http://www.blocket.se/vi/17122710.htm?ca=18_s

caromania Forummoderator
17 juli 2008 · 9 296 Inlägg

http://cgi.ebay.de/Motor-Honda-CRX-ED9- … 18Q2el1247

Du får hem den för någon tusing till dörren. Du ska inte köpa någon vtec-motor eftersom det skulle bli en D16 vtec och de är inget att ha. Om du ska ha vtec ska du ha B16 och det är helt andra motorfästen och du måste byta mycket mer av elhärvan. Plus, besiktningen kan bli griniga.

Som jag skrev förut, z5motorn som du har är en mycket bra motor. Satsa på den. Den är dessutom lätt och relativt billig att få upp i 150 hästar. Och då menar jag inga fjollhästar ala vtec.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
slice
17 juli 2008 · 114 Inlägg

så ni tycker det är mer värt att få tag i en ny motor än att byta kolvringar? vad heter min motor exakt? finns hur många modeller som helst känns det som, är inte ute efter att trimma vill bara att den ska gå billigt och inte dra olja. prestandan räcker för mig har den som andra bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang