hojt finns det någon som vet lr kan hänvisa mig till någon sida där det finns beskrivet hur man räknar ut volymen till en baslåda utifrån parametrarna på basen och hur man räknar på basportar och avstänings frekvens ? inga program utan faktiska beskrivningar på detta
hojt finns det någon som vet lr kan hänvisa mig till någon sida där det finns beskrivet hur man räknar ut volymen till en baslåda utifrån parametrarna på basen och hur man räknar på basportar och avstänings frekvens ? inga program utan faktiska beskrivningar på detta
Det baseras på studier gjorda under 50talet utav två herrar Thiele och Small, och formlerna finns uppradade här.
Det som är lite problematiskt är att i en bil så förstärks lågbasen nåt enormt, och formlerna tar ej hänsyn till detta fenomen, så det måste man ha förståelse för, och utnyttja då man sätter sina "targets" för lådberäkningen.
För hemmabruk så behöver man tex ofta stämma av en basreflex till cirka 30Hz för att få basgången hela vägen ned, i bil skulle detta låta katastrof.
Så, förutom att man kan beräkna med hjälp av formler, så måste det anpassas med den kunskap man har om bilkupéns "påhitt"
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
För att få ut volym så gångrar man typ bredd, djup och höjd sen delar man det på typ 9 eller om det va längden.. kommer fan inte ihåg.. har för mig att det va något sånt
"If you're in control, you're not going fast enough"
För att få ut volym så gångrar man typ bredd, djup och höjd sen delar man det på typ 9 eller om det va längden.. kommer fan inte ihåg.. har för mig att det va något sånt
Lol...
Volymen är BxHxD ja, och använder man decimeter som enhet får man svaret i liter.
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!