4146
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

406 Inlägg
13 januari 2012
Vill bara beklaga mig lite.

Det skär i hjärtat att samla vuxenpoäng genom att inse att man bör sälja hojen för att styra upp sitt liv fort...

My way or the highway? I take both sideways

1 433 Inlägg
13 januari 2012
Hej hallå är relativt ny på garaget och hade ingen aning om denna tråden! tänkte kanske ta mig lite hjälp av er här !
är så att jag har en Aprillia RS 125 som det är något fel på sad
felet är det att går och starta o allt får upp den i värme o så , går att varva ur bra etc etc , men nu till problemet - den dör helt oväntat kan vara efter 1 minut ibland upp till 10-20 min ! bara slår av helt sten död , sedan efter det måste man vänta en längre tid för att ens kunna starta igen, har haft detta problem längre tid nu så den har bara stått , men tog mig äntligen tid att försöka fixa det , plockade ned förgasare - luftfilter tog ur tändstift etc , same shit ändå! blir så trött på skiten! nån som kan hjälpa mig eller tipsa om nått ?

Administratör
2 981 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Låter som ett elektriskt fel snarare om den bara stendör direkt och eftersom en mc inte har tokmånga elektriska komponenter som ex en bil så skulle jag ju börja med o kolla om den har en tippsensor som slår av motorn om du ex skulle krascha "förklarar inte varför den starta efter en stund" men tycker ändå att den typen av givare måste kollas. Ev kan det vara en kallödning i nån av motorns styrboxar men då blir det ju svårare att hitta.

En kopp av den svarta såsen...

1 433 Inlägg
13 januari 2012
Goffen skrev:
Låter som ett elektriskt fel snarare om den bara stendör direkt och eftersom en mc inte har tokmånga elektriska komponenter som ex en bil så skulle jag ju börja med o kolla om den har en tippsensor som slår av motorn om du ex skulle krascha "förklarar inte varför den starta efter en stund" men tycker ändå att den typen av givare måste kollas. Ev kan det vara en kallödning i nån av motorns styrboxar men då blir det ju svårare att hitta.

ah okey kanske finns hopp ändå då.. tipp sensor vart brukar sånt sitta då ? tongue boxarna kan man kolla deras funktion på nått sätt?

2 411 Inlägg
13 januari 2012
sonken91 skrev:
Goffen skrev:
Jag minns när dom va nya... då hade jag lättmc och gick och suktade efter dom där smile

Skulle nog dom som åker lättmc nu också göra om dom visste mer om den. Går grymt bra, ser stor ut, och väldig bra bromsar. Vet inte vad 0-100 är men är säker på att nån åker ifrån många bilar

Har man en 125a som är lite värre så kör man ifrån de mesta bilarna, iaf 20-120 smile Det var sällan som min tzr 125 fick se ett par bakljus. Å andra sidan gjorde den ca 11 sekunder på 201m också big_smile

310 Inlägg
13 januari 2012
Nybergrobin skrev:
sonken91 skrev:
Goffen skrev:
Jag minns när dom va nya... då hade jag lättmc och gick och suktade efter dom där smile

Skulle nog dom som åker lättmc nu också göra om dom visste mer om den. Går grymt bra, ser stor ut, och väldig bra bromsar. Vet inte vad 0-100 är men är säker på att nån åker ifrån många bilar

Har man en 125a som är lite värre så kör man ifrån de mesta bilarna, iaf 20-120 smile Det var sällan som min tzr 125 fick se ett par bakljus. Å andra sidan gjorde den ca 11 sekunder på 201m också big_smile

Jo precis, 0-100 åker man ifrån många, men sen är det inte mycket man kan göra wink men dom nya 125orna går ju inte som dessa, utan att man behöver trimma. Och dessutom är dom små, smala.

248 Inlägg
13 januari 2012
SylvesterStallone skrev:
Hej hallå är relativt ny på garaget och hade ingen aning om denna tråden! tänkte kanske ta mig lite hjälp av er här !
är så att jag har en Aprillia RS 125 som det är något fel på sad
felet är det att går och starta o allt får upp den i värme o så , går att varva ur bra etc etc , men nu till problemet - den dör helt oväntat kan vara efter 1 minut ibland upp till 10-20 min ! bara slår av helt sten död , sedan efter det måste man vänta en längre tid för att ens kunna starta igen, har haft detta problem längre tid nu så den har bara stått , men tog mig äntligen tid att försöka fixa det , plockade ned förgasare - luftfilter tog ur tändstift etc , same shit ändå! blir så trött på skiten! nån som kan hjälpa mig eller tipsa om nått ?

Lite funderingar och annat.

1. Lysen och annat  fungerar som normalt när den dör?
2. Är det vakumstyrd soppakran?
3. Skruva loss tändstift och kolla skick och färg i samband med att den dör.
4. Varvar den upp av sig själv innan den dör?
5. Är det så att den kan pluttra på i 20 minuter om den står på tomgång men dör på en minut om du kör med den?
6. Överslag i tändspole/kabel? Om kabeln rör sig lite så den kommer nära något jordat och det blir överslag.

You can´t write fun with a straight line.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
14 januari 2012
Tycker ni om nya avgasröret? smile

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/396802_10150587281455491_600850490_11350109_429881962_n.jpg

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

248 Inlägg
14 januari 2012
_Hast_ skrev:

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 1962_n.jpg

Ser ut att vara lite märklig vinkel på burken skulle nog vinklas uppåt där bak så det följer moppens linjer.
Du bryr dig inte om det blir sämre effekt? Skulle tippa på att några hästar försvinner ur hela registret utom kanske vid rödmarkeringen

You can´t write fun with a straight line.

644 Inlägg
644 Inlägg
14 januari 2012
sonken91 skrev:
TJenare. Har en 125a som ja har tänkt göra mig av med, en aprilia futura-91 en gammal cykel men den är stor i modellen,250 ram. 33 hk ostrypt gör ca 170 kmh så det är ingen moped som dom nya. Men min fråga är vad ja kan få ut för den?mvh Johan

http://www.garaget.org/?car=84777&image=1096020

Problemet med en sådan är väl att man måste vara 18 och ha mellanklass kk för att köra en sån,och vem vill köra 125a då..

310 Inlägg
14 januari 2012
Pellefax skrev:
sonken91 skrev:
TJenare. Har en 125a som ja har tänkt göra mig av med, en aprilia futura-91 en gammal cykel men den är stor i modellen,250 ram. 33 hk ostrypt gör ca 170 kmh så det är ingen moped som dom nya. Men min fråga är vad ja kan få ut för den?mvh Johan

http://www.garaget.org/?car=84777&image=1096020

Problemet med en sådan är väl att man måste vara 18 och ha mellanklass kk för att köra en sån,och vem vill köra 125a då..

om du ska ha 33 hk så ja, då ska du va.18. men den är strypt med 2 ports avgassystem, så man rycker bara ur en kabel så går den som 125a. Vilket den är på papper

215 Inlägg
14 januari 2012
_Hast_ skrev:

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 1962_n.jpg

Snyggt, här snackar vi hardcore. Kanske det blir en CEL nu när mottrycket kommer minska mycket med den stora dämparen ?

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

That Shit Cray
1 087 Inlägg
15 januari 2012
yamazuki skrev:
Ser ut att vara lite märklig vinkel på burken skulle nog vinklas uppåt där bak så det följer moppens linjer.
Du bryr dig inte om det blir sämre effekt? Skulle tippa på att några hästar försvinner ur hela registret utom kanske vid rödmarkeringen

Jo just nu är den vinklad neråt för att det var trångt vid bakdämpen. Men ska lösa det på något sätt.
Nja, 130hk räckte och blev över för mig från första början.

Pellefax skrev:
Hoppas du skämtar..  roll

Vänta tills helheten kommer roll

damn_fast skrev:
Snyggt, här snackar vi hardcore. Kanske det blir en CEL nu när mottrycket kommer minska mycket med den stora dämparen ?

CEL? roll

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

1 854 Inlägg
17 januari 2012
Ska kolla på en Yamaha XT660X -05 imorgon.

Tips på vad man ska kolla efter?

Sjukdommar?

Smålänning
7 887 Inlägg
17 januari 2012
onej84 skrev:

Sjukdommar?

Kolla det vanliga, däck, drivpaket, att hjulen spårar, spår efter klotningar...

Finns inga speciella sjukdomar, dom håller bra.

Låter motorn bra och inte ryker och startar skapligt lätt är den bra.
Det är en slitvarg.

Lyssna och känn på lager och sånt bara smile

Inte för inte dom är vanliga som budhojar, stryktålig och slitstark smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 854 Inlägg
17 januari 2012
twin_cam skrev:
onej84 skrev:

Sjukdommar?

Det är en slitvarg.

Okej tack då har jag nått att gå efter smile

Visst e priset skapligt högt? http://www.blocket.se/sodermanland/Vals … amp;last=1

Smålänning
7 887 Inlägg
17 januari 2012
onej84 skrev:
twin_cam skrev:
onej84 skrev:

Sjukdommar?

Det är en slitvarg.

Visst e priset skapligt högt? http://www.blocket.se/sodermanland/Vals … amp;last=1

Ja, det tycker jag. Andra årsmodellen men låga mil visseligen.

Jag köpte min XT660R -07:a förra året för 39000 med 246 mil på mätarn, de kan du ju gå efter. X är visseligen värd något mer, men inte så mycket mer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 854 Inlägg
17 januari 2012
twin_cam skrev:
onej84 skrev:
twin_cam skrev:

Det är en slitvarg.

Jag köpte min XT660R -07:a förra året för 39000 med 246 mil på mätarn, de kan du ju gå efter. X är visseligen värd något mer, men inte så mycket mer.

Okok tack.

Får se om den är i bra skick och vilket pris det blir, 40 ger jag inte cool

Smålänning
7 887 Inlägg
17 januari 2012
onej84 skrev:
twin_cam skrev:
onej84 skrev:

Okok tack.

Får se om den är i bra skick och vilket pris det blir, 40 ger jag inte cool

Du kan ju läsa här med wink
http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha … 2004-93137
HAde sparat från när ja skulle handla cool

Sök