2638
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

3 714 Inlägg
26 augusti 2008
grymt läcker H-D

Alfred_E_Neumann

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Administratör
2 990 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
För att ge mig in lite i disskutionen med xenon osv så vill jag först påpeka att helljus inte kan stå fel för helljus får stå precis hur det vill, det är alltså föraren som bestämmer. Men då jag antar att du menar halvljuset så kan jag väl hålla med om att det kan stå fel i många fall men knappast mer än säg hälften så är jag snäll... Och givetvis är vi som kör med xenon på inte ute efter att du knappt fyllda 18år ska se oss för du HAR ju bra syn. Det är agda 78a som INTE har bra syn som ska se oss........ och jag är övertygad om att hon ser oss bäst när vi har xenon på hojjen.....

En kopp av den svarta såsen...

Med.lem
3 759 Inlägg
26 augusti 2008
Goffen skrev:
För att ge mig in lite i disskutionen med xenon osv så vill jag först påpeka att helljus inte kan stå fel för helljus får stå precis hur det vill, det är alltså föraren som bestämmer. Men då jag antar att du menar halvljuset så kan jag väl hålla med om att det kan stå fel i många fall men knappast mer än säg hälften så är jag snäll... Och givetvis är vi som kör med xenon på inte ute efter att du knappt fyllda 18år ska se oss för du HAR ju bra syn. Det är agda 78a som INTE har bra syn som ska se oss........ och jag är övertygad om att hon ser oss bäst när vi har xenon på hojjen.....

tack...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Kanon..
1 473 Inlägg
26 augusti 2008
Hur man nu lyckas bli bländad i dagsljus det vette fan, men jag kör då fan me helljus hur mycket jag vill.
Kör på mig då om det stör så förbannat.

blacken
26 augusti 2008
Goffen skrev:

Visst fan går det att felställa helljuset så att det bländar FÖR mycket på en hoj, bara att vrida upp lampan/insatsen i kåpan. Och sedan så behöver välan du inte bli så sur för att jag har en annan syn på det hela än vad du har. Sedan det däringa med 18 bast tackar för det det var snällt sagt smile. Har dock kört hoj sedan mitten på 70 talet så lite vet jag om hur det är att vistas på vägarna med järnhästen och hur trafiken och en del bilister kan vara.
Och kan bara framhävda att med mina 18 år till trots tongue, så har jag inga problem att upptäcka hojar med originallysen. Och ni får yla och gnälla bäst ni gitter, det ÄR störande i trafiken att bli bländad av någon som inte vill respektera lagar och regler utan kör sitt eget race, samt skiter i andra medtrafikanters säkerhet och värderingar..
Senast redigerat av blacken (26 augusti 2008)

blacken
26 augusti 2008
leksak skrev:
Hur man nu lyckas bli bländad i dagsljus det vette fan, men jag kör då fan me helljus hur mycket jag vill.

Med en sådan attityd ÄR du vare sig lämplig eller mogen att få framföra ett fordon i trafik..

Muttley
26 augusti 2008
leksak skrev:

en örfil hade varit bra och låtit dig börja om igen smile. hoppas du bländar en lastbil med 100 extraljus på kvällen smile. så blir du bländad som fan..

nej men helljus på dagtid kan blända med. men de som inte har varit ute mycket i trafiken vet inte de heller smile.

Muttley
26 augusti 2008
men de var längesen vi såg bilder på någon hoj så då får jag lägga upp en med 2 cbr smile min 600f och min kusins 125r.

http://www.garaget.org/gallery/archive/26271/large/443133_83tbvc.jpg

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 augusti 2008
Om det är mörkare ute så behöver man inte helljus för att synas för andra. Men de som håller på med helljuset tillbaka på dagtid är bara jävligt löjliga. Man kan ju möta en lastbil med 10st extraljus utan att det bländar på dagen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Kanon..
1 473 Inlägg
26 augusti 2008
tkd_rille skrev:
leksak skrev:

en örfil hade varit bra och låtit dig börja om igen smile. hoppas du bländar en lastbil med 100 extraljus på kvällen smile. så blir du bländad som fan..

nej men helljus på dagtid kan blända med. men de som inte har varit ute mycket i trafiken vet inte de heller smile.

Ja men örfila mig då, om man blir så jävla bländad i dagsljus kanske man inte ska framföra en bil på dagen då man lär bli blindad konstant av solljuset.

Kanon..
1 473 Inlägg
26 augusti 2008
blacken skrev:
leksak skrev:

Med en sådan attityd ÄR du vare sig lämplig eller mogen att få framföra ett fordon i trafik..

Jag är definitivt mogen nog att framföra alla mina fordon, jag visar hänsyn i trafiken men de 2 pensionärer i månaden som råkar bli bländad av mitt helljus är försumbart.
Såfort det inte är fullt dagsljus så har jag inte heller helljusen på.

född blåvit
624 Inlägg
26 augusti 2008
Mr_EmCom skrev:
dabby skrev:
Alltså jag måste bara fråga fast ursäkta om det låter puckat eller arrogant smile

Hur lätt eller svårt är det att ta mc kort när man haft B körkort i 13 år och kör dagligen? Så som jag ser det så ligger tyngdpunkten av ett mc kort på så att säga, uppförande i trafiken..trafikregler och vett bakom pannbenet. Jag tror ni fattar hur jag menar.

Rent tekniskt så känns det som att jag skulle lärt mig på en dag, man körde ju moppe i 2-3 år tills bilen tog över. Körde faktiskt 125a på skola också en 5 gånger eller nåt sen tog pengarna slut (jag var 16-17), ångrar mig inte alls jag lovar yikes

Någon som tagit kortet på senare år så att säga? (är 31 själv) smile

Du kan klara allt på en dag, men då ska du ha tur, och med så pass många "mil bakom dig" borde det svåra med det hela vara att hantera hojen, bromsa rätt osv. Vart du ligger på vägen har mycket större betydelse på hoj.

Sånna grejer. Sen ska du göra en säkerthetskontroll (typ samma som för bil, fast mycket mer ingående)

Vart visst lite svalt med respons men tack ska du ha smile

Lite följdfråga är det någon som vet hur mycket teori det tillkommer för A nu för tiden om man har B kort?

Med.lem
3 759 Inlägg
26 augusti 2008
dabby skrev:
Mr_EmCom skrev:
dabby skrev:
Alltså jag måste bara fråga fast ursäkta om det låter puckat eller arrogant smile

Hur lätt eller svårt är det att ta mc kort när man haft B körkort i 13 år och kör dagligen? Så som jag ser det så ligger tyngdpunkten av ett mc kort på så att säga, uppförande i trafiken..trafikregler och vett bakom pannbenet. Jag tror ni fattar hur jag menar.

Rent tekniskt så känns det som att jag skulle lärt mig på en dag, man körde ju moppe i 2-3 år tills bilen tog över. Körde faktiskt 125a på skola också en 5 gånger eller nåt sen tog pengarna slut (jag var 16-17), ångrar mig inte alls jag lovar yikes

Någon som tagit kortet på senare år så att säga? (är 31 själv) smile

Du kan klara allt på en dag, men då ska du ha tur, och med så pass många "mil bakom dig" borde det svåra med det hela vara att hantera hojen, bromsa rätt osv. Vart du ligger på vägen har mycket större betydelse på hoj.

Sånna grejer. Sen ska du göra en säkerthetskontroll (typ samma som för bil, fast mycket mer ingående)

Vart visst lite svalt med respons men tack ska du ha smile

Lite följdfråga är det någon som vet hur mycket teori det tillkommer för A nu för tiden om man har B kort?

Ingenting, det kostar ca 200kr..

(mitt 1000:de inlägg för övrigt wink )

född blåvit
624 Inlägg
26 augusti 2008
Jo men alltså hur omfattande är provet? Vet att förr i tiden så gick man bara och gjorde 10 extra frågor specifika för MC eller nåt sånt, fast saker förändras ju, särskilt vägverket.

grattis, ska du förstöra det med ett snabbt tusenförsta? big_smile

Med.lem
3 759 Inlägg
26 augusti 2008
dabby skrev:
Jo men alltså hur omfattande är provet? Vet att förr i tiden så gick man bara och gjorde 10 extra frågor specifika för MC eller nåt sånt, fast saker förändras ju, särskilt vägverket.

grattis, ska du förstöra det med ett snabbt tusenförsta? big_smile

iställe för 5 frågor om bilen är det 5 frågor om MCs uppbygnad

Sen är det lite mer frågor anpassade till MC

429 Inlägg
26 augusti 2008
Vet inte om det har varit uppe någon liknande fråga. Men det hade varit snällt om någon kunde svara på min fråga.

Jag undrar hur mycket tror ni det skulle kosta att ta ett mc körkort. För jag har blivit sugen på de dom senaste dagarna. jag är snart 17år så det blir ju lätt-mc då om det har någon betydelse för priset?

Med.lem
3 759 Inlägg
26 augusti 2008
racerwagon skrev:
Vet inte om det har varit uppe någon liknande fråga. Men det hade varit snällt om någon kunde svara på min fråga.

Jag undrar hur mycket tror ni det skulle kosta att ta ett mc körkort. För jag har blivit sugen på de dom senaste dagarna. jag är snart 17år så det blir ju lätt-mc då om det har någon betydelse för priset?

Om du tänker lite så går den frågan inte att svara på

Uppkörning + upp skrivning,  2300kr kanske.
Sen tillkommer

Lån av hoj +
Lektioner +
Terikurser +

Nått mer?

Administratör
2 990 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Goffen skrev:

Visst fan går det att felställa helljuset så att det bländar FÖR mycket på en hoj, bara att vrida upp lampan/insatsen i kåpan. Och sedan så behöver välan du inte bli så sur för att jag har en annan syn på det hela än vad du har. Sedan det däringa med 18 bast tackar för det det var snällt sagt smile. Har dock kört hoj sedan mitten på 70 talet så lite vet jag om hur det är att vistas på vägarna med järnhästen och hur trafiken och en del bilister kan vara.
Och kan bara framhävda att med mina 18 år till trots tongue, så har jag inga problem att upptäcka hojar med originallysen. Och ni får yla och gnälla bäst ni gitter, det ÄR störande i trafiken att bli bländad av någon som inte vill respektera lagar och regler utan kör sitt eget race, samt skiter i andra medtrafikanters säkerhet och värderingar..

Sur? jag? absolut inte, men jag måste ju markera att du till viss del har fel. Helljuset får bara användas när ingen mötande kommer därav får det stå hur som helst dom kollar inte ens helljuset på bilprovningen och det är bara på helljuset du får eftermontera xenon utan att ha automatisk nivårreglering.  Om nån nu redan skrivit allt detta så orkade jag inte läsa tråden innan smile 18åringar har bra syn därför jag skrev på det sättet.

ps man ska absolut ha en egen åsikt och stå för den och så längde det handlar om nåns åsikt och inte påhopp på nåns person är jag go o glad ! smile

En kopp av den svarta såsen...

blacken
27 augusti 2008
Goffen skrev:
blacken skrev:
Goffen skrev:
För att ge mig in lite i disskutionen med xenon osv så vill jag först påpeka att helljus inte kan stå fel för helljus får stå precis hur det vill, det är alltså föraren som bestämmer. Men då jag antar att du menar halvljuset så kan jag väl hålla med om att det kan stå fel i många fall men knappast mer än säg hälften så är jag snäll... Och givetvis är vi som kör med xenon på inte ute
ska se oss för du HAR ju bra syn. Det är agda 78a som INTE har bra syn som ska se oss........ och jag är övertygad om att hon ser oss bäst när vi har xenon på hojjen.....

Sur? jag? absolut inte, men jag måste ju markera att du till viss del har fel. Helljuset får bara användas när ingen mötande kommer därav får det stå hur som helst dom kollar inte ens helljuset på bilprovningen och det är bara på helljuset du får eftermontera xenon utan att ha automatisk nivårreglering.  Om nån nu redan skrivit allt detta så orkade jag inte läsa tråden innan smile 18åringar har bra syn därför jag skrev på det sättet.

ps man ska absolut ha en egen åsikt och stå för den och så längde det handlar om nåns åsikt och inte påhopp på nåns person är jag go o glad ! smile

efter att du knappt fyllda 18år

Det är lätt att misstolka ett sådant yttrande, mitt fel, ursäkta smile
18 åringar har bra syn till en viss grad.  Dom kan upptäcka dom fyra B:na (Bågar, bärs, bilar, och brudar) 5 kilometer i motvind, men på väg dit så kan dom vara "ganska" så blinda har jag märkt big_smile..

Muttley
27 augusti 2008
leksak skrev:
tkd_rille skrev:
leksak skrev:

Ja men örfila mig då, om man blir så jävla bländad i dagsljus kanske man inte ska framföra en bil på dagen då man lär bli blindad konstant av solljuset.

nej inget våld smile.

hur många år har du kört bil?. de med riktigt skarpt helljus bländar lite på dagen med. de är irriterande för mötande. och du får absolut inte ha de igång när du möter trafik ändå smile

Sök