Projekt: Bygger front till en SAAB 900 -95

Molle_
4 augusti 2008 · 88 Inlägg

Tack för alla positiva komentarer kul att höra att ni tror de kan bli bra smile

Jag har nu gjort mitten lite smalare de blev bättre tror jag och så har jag fylt upp med fogskum på sidorna så jag kan bygga ihop sida och front på något sätt vet inte hur riktigt men har lite idéer.

PeddaIndian: Det är cellplast, de funkar bra att forma i men de tål inte polyester så de är inte helt bra att använda.

Christensson: De kommer att bli lite mera avrundat när jag lägger på glasfiberväven så alla hörn får en liten radie sen får jag se hur mycket tycker också att de är lite för kantigt nu.

mickey: Oki vad är de för lera och vart hittar man sån och är den dyr??

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
paradyne Green Street Elite
4 augusti 2008 · 676 Inlägg

det kommer att bli jäkligt bra de där smile kommer att följa tråden med intresse smile

mickey
4 augusti 2008 · 247 Inlägg

mickey: Oki vad är de för lera och vart hittar man sån och är den dyr??

Kommer inte ihåg vad den heter, man bara värmer den och smetar på den, redigt enkelt men lite trixigt att få slätt. Kostar runt 600 för en hel fångare har jag för mig.

Finns även ett annat trick jag läst om (dock ej provat). Limma fast alla cellplastbitar som du vill att kofångaren ska se ut, måla sedan hela konstruktionen med plastfärg och plasta på det. Vet inte om det fungerar men bör vara enkelt isf.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Molle_
6 augusti 2008 · 88 Inlägg

paradyne: Kul att höra, jag hoppas de blir bra tongue

mickey: Oki de där med plastfärg verkar ju väldigt smidigt om de funkar, de funka ganska bra med spackel också men färg vore ju helt klart smidigare.

Du har första lagret glasfiber åkt på så nu är formen ganska klar dock ska den övre delen av luftintagen sänkas ca 2cm tror de gör ganska mycket på helhetsintrycket. Så imorgon ska fronten plockas bort från bilen så ska jag vända på den och fixa till de sista med fogskum. Sen ska jag lägga glasfiberväv där jag inte kommit åt nu alltså på undersidan och lite vid hjulhusen samt lägga ett lager till på de flästa ställena och sen lägga ett extra lager polyester får styrkans skull sen är de bara spackla spackla o spackla men jag ska teståka lite med bilen innan jag gör klart allt för att se så de inte går sönder direkt hmm

Var med min första bil till skroten idag kändes lite tråkigt att köra den till skroten var ganska fin om man tvätta av den men hade sin rost på jobbiga ställen...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36584/423738_gmzp9k.jpg
Nu är grundformen nästan klar ska bara göra intagen lite mindre upptill ca 2cm.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36584/423741_kl7ut4.jpg

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 9-3 SC (2011)
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
mickemutta Svetsare
6 augusti 2008 · 210 Inlägg

blir det inte lite väl kantigt? med tankte på formerna på resten av bilen?

GreenMountain_
6 augusti 2008 · 765 Inlägg

tycker med den är lite kantig..  men ser bra ut annars=)

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738
Jeep Cherokee XJ "Woody" (1985)
mickey
6 augusti 2008 · 247 Inlägg

Ser bra ut, jag lade 4 lager glasfiberväv/plast, håller som fasiken.

Min front är till salu btw (hela bilen för den delen), ser ungefär ut som på bilderna, blev ett hus köp så tiden försvann!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Molle_
7 augusti 2008 · 88 Inlägg

mickemutta, GreenMountain_: Jo de ser lite kantigt ut de kan jag hålla med om men de ska vara lite kantigt var de tänkt men hoppas de blir lite rundare när jag har spcklat till allt mycket spackel blir de tongue Ni får gärna säga om de är något specifikt område ni tycker är för kantigt eller om de är lite allmänt kantigt.

mickey: Oj 4 lager ja då kan jag tänka mig att de håller bra. Jag kommer att lägga 2 lager orkar inte mera sen blir de ett extra lager plast på de.

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
VictorW Medlem 34530
8 augusti 2008 · 908 Inlägg

Kul med egna fronter tycker jag wink

Spackla inte för tjockt bara, det spricker väldigt lätt om det börjar närma sig 1cm i tjocklek. Har själv testat och fick göra om.

Lägg istället ett extra lager med plast och försök att forma det till den form du vill ha, för det är inte alltid det lättaste att spackla till den form man vill. Ett annat tips är att slipa ner plasten, så den blir lite jämnare innan du börjar spackla. Du kommer inte att ångra det extrajobbet, jag lovar smile

Hur fäster du plastningen i originaldelen av fronten?

Lycka till!!
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Gizmojohan
8 augusti 2008 · 3 295 Inlägg

har suttit och kollat igenom tråden, kul med lite nya saker men du ska inte satsa på en sänkning av hela bilen innan du bygger en frontspoiler? ller det kanske du redan gjort?

mickey
8 augusti 2008 · 247 Inlägg

Körde 2 svängar med glasfiberspackel, blev nog runt 4 kg. Sen finspackel på det... wink

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Molle_
11 augusti 2008 · 88 Inlägg

VictorW: Ja de tycker jag med så man kan göra dem lite personliga smile
Tackar så mycket för tipsen, ska försöka få de rätt skapligt plant innan spackling blir ju mindre jobb med spackel då också. Jag har bara plastat fast glasfiberväven uppåt på de som är kvar av gammla fronten och även i bakkant in i hjulhuset.

Slave_joe: Kul att höra smile Den är redan sänkt ca 35mm de är bara andra fälgar som saknas sen så de ser lite mera rätt ut de kommer att bli 18" till nästa sommar är de tänkt.

mickey: Oj oj de måste ha tagit lång tid hoppas jag klarar mig med lite mindra spackel blir ju dyrt ju vill inte lägga massa pengar på spackel men bara de blir snyggt så.

Nu kommer de inte att hända så mycket här på ett tag då jag är tillbaka i skolan för att plugga till lite omtentor, jo jag vet man borde klara tentorna första gången men de går ju inte alltid finns inte alltid den motivationen... Jag har monterat fronten på bilen igen efter att ha lagt på minst ett lager glasfiberväv på hela fronten blir nog lite mera senare. Nu ska jag åka lite med bilen och kolla så de inte tar i och går sönder en massa. Kommer upp iaf. en bild på hur den ser ut på bilen imorgon om jag orkar jag är riktigt nöjd med grundformen iaf. big_smile

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 9-3 SC (2011)
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Molle_
13 augusti 2008 · 88 Inlägg

Här kommer bilderna jag lovade, fronten blev ca 10cm låg och de verkar fungera smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/36584/429306_3navly.jpg
Sådär blev grundformen ska de bara plastas lite till och spacklas sen är de bara lacken kvar smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36584/429310_33mpu8.jpg
En liten bild från sidan också.

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
Epitaph
13 augusti 2008 · 835 Inlägg

Kommer se schysst ut me lite kjolar också smile

Molle_
14 augusti 2008 · 88 Inlägg

Epitaph skrev:
Kommer se schysst ut me lite kjolar också smile

Tack, jo de blir lite konstigt nu till jag har fått till resten av bilen men bättre de än tråkigt orginal smile
Ska bygga vidare nästa sommar hoppas jag får se om de blir kjolar då kanske...

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
Molle_
6 september 2008 · 88 Inlägg

Då har man gjort lite på fronten igen då de går sakta nu men finns inte så mycket tid till de. Imorgon ska jag iaf. börja spackla lite grovt då jag har plastat klart allt idag. Har åkt en del med bilen nu och de verkar funka de har bara tagit i någon gång och de inte mycket så den håller... Så nu är de "bara" spacklandet kvar innan de blir lite lack hoppas att jag kan bli klar inom rimlig framtid iaf. vore kul om bilen ser lite vettig ut igen.

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 9-3 SC (2011)
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Owla
8 september 2008 · 751 Inlägg

Ser riktigt bra ut detta wink kul med hemmaplastning big_smile

farmen
8 september 2008 · 6 Inlägg

ser bra ut big_smile

Skoda pickup "bruksbilen" (1998)
MickeHjort personers avundsjuka är en annans drivkraft
8 september 2008 · 150 Inlägg

ser bra ut verkar som du vet vad du hålls med. Keep it up

Vadå körkort?
Muppsi Bessewisser
8 september 2008 · 556 Inlägg

Detta ska följas! big_smile

How low
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang